نشست اوباما با رهبران یهودیان آمریکا درباره ایران : نهادهایی یهودی مثل کمیسیون ...



سخنان باراک اوباما درباره لغو تحریم ها علیه ایران , سخنان اوباما در سازمان ملل درباره ایران , سخنان اوباما درباره ایران سازمان ملل

نهادهایی یهودی مثل کمیسیون روابط عمومی آمریکایی - اسراییلی (آیپک)، کمیسیون آمریکایی - اسراییلی، اتحادیه نمایندگان نهادهای اصلی آمریکایی - اسراییلی و اتحادیه یهودی‌های مقیم آمریکای شمالی در این دیدار حضور داشتند.

باراک اوباما در آستانه تصویب طرح بررسی توافق هسته‌ای با ایران در کنگره که قرار است امروز به رای گذاشته شود با گروهی از یهودیان فعال سیاسی آمریکا برای جلب حمایت آن‌ها از توافق با ایران دیدار کرد.

به گزارش ایسنا ‌به نقل از پایگاه خبری هیل، روز دوشنبه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در دیدارهایی جداگانه با رهبران نهادهای برجسته یهودی که با نام " یهودی‌های حامیان حزب دموکرات آمریکا" شناخته می‌شوند، در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

بنا به گفته یکی از مقامات حاضر در این جلسه 90 دقیقه‌ای، اوباما به صراحت تاکید کرد که این توافق بهترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.

این مقام حاضر در جلسه که به شرط فاش نشدن نامش حاضر شد در مورد جزییات این جلسه با پایگاه خبری هیل گفت‌و‌گو کند، اظهار کرد: در طول جلسه نگرانی‌ها در مورد توافق هسته‌ای با ایران مطرح و تبادل نظرات در این باره صورت گرفت.

او افزود:‌ برخی از حاضران از توافق با ایران حمایت کرده و برخی دیگر نیز نگرانی‌ها عمیق خود را در این‌باره مطرح کردند.

او تصریح کرد: فکر نمی‌کنم نظر کسی در طول این جلسه تغییر کرده باشد. در این دیدار که در پشت درهای بسته انجام شد، اوباما سعی کرد رهبران برجسته یهودی آمریکا را به توافق با ایران متقاعد کرده و از ایستادن آن‌ها در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل علیه توافق ایران جلوگیری کند.

پیش‌تر نظریه‌پردازان دموکرات از احتمال تغییر مواضع یهودیان دموکرات به نفع جمهوری خواهان برای از بین بردن توافق با ایران، ابراز نگرانی کرده بودند.

نهادهایی یهودی مثل کمیسیون روابط عمومی آمریکایی - اسراییلی (آیپک)، کمیسیون آمریکایی - اسراییلی، اتحادیه نمایندگان نهادهای اصلی آمریکایی - اسراییلی و اتحادیه یهودی‌های مقیم آمریکای شمالی در این دیدار حضور داشتند.

اوباما به پیشنهاد سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در این جلسه شرکت کرد.

هم‌چنین بنا به اعلام هایم سابان، یکی از یهودهای برجسته حامی حزب دموکرات آمریکا نیز همراه با ده‌ها تن سفیران پیشین، حامیان دموکرات‌ها و رهبران پیشین گروه‌های برجسته یهودی در آمریکا در این جلسه حضور یافت.

قرار شده است امروز طرح کنگره مبنی بر بررسی هرگونه توافق با ایران توسط کنگره که توسط باب کورکر، سناتور جمهوری خواه ایالت تنسی و رابرت منندز از سناتورهای دموکرات منتقد توافق با ایران تنظیم شده است، برای تصویب و رای‌گیری به کنگره داده شود.

این در حالی است که با توجه به این که اکثریت کنگره در اختیار جمهوری خواهان است، شانس تصویب این طرح بسیار بالا است.

اما باراک اوباما بارها تاکید کرده است که در صورت تصویب این طرح در کنگره علیه توافق با ایران با استفاده از حق وتوی خود، آن را باطل می‌کند.

هم اکنون سناتور کورکر، سعی می‌کند تکا با جلب حمایت برخی از سناتورهای دموکرات کنگره، تعداد رای لازم برای ابطال حق وتوی اوباما را به دست آورد. کورکر که رییس کنونی کمیسیون روابط خارجی کنگره است، هفته پیش اعلام کرد که برای لغو حق وتوی اوباما تنها به جلب رضایت 4 سناتور دموکرات دیگر نیاز دارد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز گذشته در رابطه با دیدار اوباما و رهبران یهودی گفت:‌ این دیدار به اوباما فرصت داد تا به رهبران یهودی در آمریکا بفهماند این توافق بهترین گزینه در راستای منافع مشترک آمریکا و اسراییل خواهد بود.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا ‌

 


ویدیو : نشست اوباما با رهبران یهودیان آمریکا درباره ایران