نشانه‌های بهبود در اقتصاد جهانی :         بر اساس آخرین تخمین‌ها از شاخص ...



 

 

سه ضلع بهبود اوضاع اقتصاد , رتبه جهانی اقتصاد ایران , اقتصاد جهانی ترامپ

 

 

بر اساس آخرین تخمین‌ها از شاخص نشانگر چرخه اقتصادی که بر اساس آمار مربوط به ماه نوامبر به دست آمده است ، نشانه‌های بهبود اوضاع اقتصادی در اقتصاد کشورهای عضو سازمان OECD (که متشکل از کشورهای ثروتمندی است که بیشترین آسیب را از بحران اقتصادی دیدند) از ماه‌های گذشته قوی‌تر شده است. چشم‌انداز اقتصادی کشورهای عضو نشان از آن دارد که بر اساس این‌شاخص، اقتصاد کشورهای OECD در وضعیت «درحال بهبود» قرار دارد.

 


سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی هر ساله با اندازه‌گیری شاخصی به نام CLI به بررسی چرخه‌های اقتصادی می‌پردازد. هدف اصلی از اندازه‌گیری این شاخص پیش‌بینی زمان بروز تغییرات در چرخه‌های اقتصادی است.

 


به طور معمول برای ترسیم چرخه‌های تجاری از نوسانات تولید ناخالص داخلی استفاده می‌شود. اما از آنجایی که آمار مربوط به تولیدات صنعتی نسبت به تولید ناخالص داخلی سریعتر به دست می‌آید، OECD با استفاده از داده‌های مربوط به متغیرهایی که در مراحل اولیه تولید قابل اندازه گیری هستند، شاخص CLIرا به عنوان جایگزینی برای تولید ناخالص داخلی در تشخیص زمان تغییر مسیر اقتصاد استفاده می‌کند. شاخص CLI شاخصی کیفی است که روند حرکت اقتصاد را به چهار دسته رو به رشد، در حال افت، دچار افول و در حال بهبود تقسیم می‌کند.

 


بر اساس آخرین تخمین‌ها از این شاخص که بر اساس آمار مربوط به ماه نوامبر به دست آمده است نشانه‌های بهبود اوضاع اقتصادی در اقتصاد کشورهای عضو این سازمان (که متشکل از کشورهای ثروتمندی است که بیشترین آسیب را از بحران اقتصادی دیدند) از ماه‌های گذشته قوی‌تر شده است. شاخص CLI برای هفت کشور عمده صنعتی جهان از متوسط بلندمدت آن بالاتر رفته است. چشم‌انداز مشابه اقتصادی کشورهای عضو نشان از این دارد که بر اساس شاخص CLI اقتصاد کشورهای OECD در وضعیت «در حال بهبود» قرار دارد. علاوه بر آن ایالات متحده، پنج اقتصاد عمده قاره آسیا و چهار اقتصاد نوظهور جهان یعنی برزیل، چین، هند و روسیه «در حال بهبود» قرار دارند. پیش‌بینی‌ها از اقتصاد کشورهای حوزه یورو، بریتانیا و کانادا حاکی از آن است که این اقتصادها وضعیت مطلوب تری داشته و«رو به رشد» قرار دارند.

 


شاخص CLI برای کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن یك واحد و نسبت به نوامبر سال گذشته ۲/۸ واحد افزایش داشت. افزایش این شاخص در آمریکا ۸/۶ واحد و در کشورهای منطقه یورو ۹/۱۰ واحد بوده است. افزایش به ترتیب ۳/۱۲ و ۸/۱۳ واحدی این شاخص در آلمان و ایتالیا درمقایسه با سال گذشته، نیز نسبت به مشاهده رونق اقتصادی در این کشورها در آینده نزدیک خوشبینی ایجاد کرده است.

 


همان‌طور که نمودارهای زیر نشان می‌دهند، چرخه‌های تجاری در اقتصادهای نوظهوری همچون برزیل و به ویژه هند، کمتر تحت تاثیر بحران واقع شدند. اما باید توجه داشت که شرایط این کشورها پیش از وقوع بحران نیز از کشورهای توسعه یافته متفاوت است و بنابراین در حال حاضر کشورهایی چون ایالات متحده، چین و برزیل در شرایط یکسانی از نظر روند بهبود اقتصادی قرار دارند. البته سرعت رشد این کشورها با یکدیگر تفاوت زیادی خواهد داشت. هر چند این تفاوت در رشد تا حد زیادی از تفاوت موجود در اندازه این اقتصادها نشات می‌گیرد، اما چگونگی مواجهه و تاثیرپذیری این کشورها از بحران نیز در عملکرد متفاوت آنها تاثیرگذار است.

 


در آمریکا کسری بودجه بالای دولت و نیاز به خروج تدریجی بسته‌های محرک از اقتصاد این کشور، رشد را تهدید می‌کند. این در حالیست که در چین رشد صادرات و موقعیت مطلوب مالی دولت این کشور رشد را تسهیل خواهد کرد. با این وجود یک نگاه کلی به شاخص CLI درکشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که پیوندهای تنگاتنگ اقتصادی در جهان امروز، به تشابه نوسانات و چرخه‌های تجاری در نقاط مختلف جهان انجامیده است.

 

 

 


ویدیو : نشانه‌های بهبود در اقتصاد جهانی