نزدیکترین سیاره قابل سکونت به زمین : شاید اصلی‌ترین نیت انسان‌ها در سفر به ...


شاید اصلی‌ترین نیت انسان‌ها در سفر به فضا را بتوان در راستای یافتن سکونت گاهی دیگری علاوه بر زمین جستجو کرد. وبسایت فارنت - بهزاد ایزدی فریمانی: شاید اصلی‌ترین نیت انسان‌ها در سفر به فضا را بتوان در راستای یافتن سکونت گاهی دیگری علاوه بر زمین جستجو کرد. این جستجو شامل سیارات و ستاره‌های منظومه شمسی تا سیارات فراخورشیدی می‌شود که بعضاً به برخی نتایج امیدوارکننده نیز رسیده است.

سیاره های قابل سکونت , سیاره های قابل سکونت در کهکشان , سیاره زمین

تقریباً از بیست سال پیش تاکنون کشورهای مختلف به کمک یکدیگر در فضا به دنبال سیاره قابل سکونت دیگری برای بشر هستند که در تازه‌ترین اقدام گویا ستاره‌شناسان دانشگاه نیوساوث‌ولز در استرالیا نزدیک‌ترین سیاره قابل سکونت نسبت به زمین را کشف کرده‌اند. در این پروژه که به "زمین فوق‌العاده” معروف است، به تازگی سیاره‌ای کوتوله (با حجمی 4 برابر زمین) قرمز رنگی موسوم به Wolf 1061 کشف شده که تنها 14 سال نوری با زمین فاصله دارد.

درباره سیاره زمین , عجایب سیاره زمین , تعداد قمرهای سیاره زمین

محققان امیدوارند با توجه به نزدیکی Wolf 1061 و دو سیاره دیگر شبیه به آن در صورت فلکی Ophiuchus ، در آینده نزدیک بتوانند جو آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهند. از آنجا که اکثر سیارات فراخورشیدی دارای جرم پائینی برای صخره‌ای بودن و برخورداری از سطح جامد هستند، به عقیده Duncan Wrigh، سیاره Wolf 1061c یک منطقه طلایی محسوب می‌شود زیرا دمای سطح آن نه به قدری سرد است که باعث یخبندان شود و نه به قدری گرم است که تمامی آن را تبخیر کند. به زبان ساده به نظر می‌رسد تمام شرایط برای حضور داشتن آب مایع که یکی از مستلزمات اولیه حیات به شمار می‌آید در این سیاره فراهم است.

این سیاره که با استفاده از ابزار طیف‌نگار HARPS بر روی تلسکوپ 3.6 متری رصدخانه جنوب اروپا در شیلی کشف شده همان‌طور که گفته شد حدود 14 سال نوری با زمین فاصله دارد از این رو اگر بشر خواهان سکونت بر روی آن است در ابتدا بایستی به فناوری سفر با سرعت نور دست پیدا کند. تا پیش از این گمان می‌رفت سیاره Gliese 667 با فاصله 22 سال نوری نزدیک‌ترین سیاره قابل زندگی نزدیک به زمین باشد. در هر حال محققین امیدوارند که با بهره‌گیری از  تلسکوپ‌های قدرتمند نسل آینده همچون TESS و یا تلسکوپ فضایی جیمز وب طی دو سال آینده جو حاکم بر سطح این سیاره برگزیده را مورد بررسی قرار دهند.


ویدیو : نزدیکترین سیاره قابل سکونت به زمین