نرس کودک از دکتر :   اگر لباس نپوشی مریض میشی و باید دکتر بری! اگر کار بد کنی ...



 

اگر لباس نپوشی مریض میشی و باید دکتر بری! اگر کار بد کنی می‌برمت دکتر تا بهت آمپول بزنه. این جمله کلیشه‌ای بسیاری از والدین برای ترساندن کودک خود و نهی او از کارهای بد است؛ اما غافل از این‌که موجب ترس او از دکتر نیز می‌شود، هر چند این ترس دلایل دیگری هم دارد.

 

بیشتر کودکان زمانی که پیش پزشک می‌روند ترس و دلهره دارند.خیلی هم فرق نمی‌کند مراجعه برای چه چیزی باشد. این ترس دلایل مختلف دارد. عامل شایعی که ممکن است کودک را از معاینه پزشک بترساند، احساس درد ناشی از معاینه آسیب احتمالی است.

 

 

نرس کودک از دکتر , جدا کردن اتاق خواب کودک دکتر هلاکویی , دکتر ارتودنسی

 

 

اگر تجربه تزریق واکسن یا آمپول هم باشد این ترس دوچندان می‌شود. ترس ناشی از درد معاینه در بین کودکان ۱۲ - ۶ سال بسیار رواج دارد. عامل دیگر که بیشتر در کودکان کم سن و سال دیده می‌شود ترس جدایی از والدین است. بیشتر کودکان از این‌که در اتاق دیگری و جدای از پدر و مادرشان تحت معاینه قرار بگیرند، می‌ترسند.

 

ترس جدایی از والدین هنگام معاینات پزشکی، اغلب و بین کودکان زیر ۷ سال شایع است. گاهی هم خود پزشکان باعث ترس و وحشت کودک می‌شوند. گاهی پزشکانی که عادت به معاینه بزرگسالان دارند طبق عادت خود، کودک را سریع و تند معاینه می‌کنند. ممکن است کودک از این همه عجله و سرعت پزشک به وحشت افتد و برداشت غلط و نادرستی از معاینه در ذهن خود بپروراند که نتیجه‌نهایی آن نیز ترس کودک از معاینه است. پزشکان با تجربه معمولا مراحل معاینه را برای کودک با صبر و حوصله توضیح می‌دهند و حتی بعد از معاینه، جایزه‌ای برای کودک در نظر می‌گیرند تا موجب تکرار رفتار مثبت او در معاینه‌های بعدی شوند.

 

 

 

 

 


ویدیو : نرس کودک از دکتر