نرخ رسمی افزایش اجاره مسكن :           وزارت مسكن با استناد به اطلاعات اخیر ...



 

 

 

افزایش نرخ اجاره در سال 95 , افزایش اجاره مغازه سود بانکی , افزایش رسمی قیمت خودرو

 

 

وزارت مسكن با استناد به اطلاعات اخیر منتشر شده از سوی بانك مركزی و همچنین آمارهای سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات اعلام كرد: رشد شاخص اجاره مسكن در 4 ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 4/5 درصد بوده و تغییر اجاره‌بهای مسكن از ابتدای سال تا پایان تیرماه بطئی و تدریجی بوده است.

در گزارش رسمی وزارت مسكن كه با مضمون جوابیه  منتشر شده، تاكید شده است: بازار اجاره مسكن كه معمولا در ابتدای تابستان قدری تحریك می‌شود تا اواخر ماه جاری به آرامش می‌رسد.

متن جوابیه این وزارتخانه به گزارش «تفاوت‌های امسال اجاره مسكن با پارسال» كه در تاریخ 9/6/89 در همین صفحه به چاپ رسید، به این شرح است:

مطالعات كارشناسی به همراه شواهد و تجارب سالیان گذشته، حاكی از آن است كه با آغاز فصل نقل و انتقالات در اوایل تابستان، بازار اجاره، قدری تحریك می‌گردد و اواخر تابستان به مرور با فروكش نمودن تقاضا، آرامش و ثبات در بازار حاكم می‌شود (مشابه بازار میوه در آخر سال).

این در حالی است كه با توجه به ماهیت ناهمگن، غیرقابل واردات و زمانبر و سرمایه بر بودن ساخت مسكن، مدیریت این روند با حساسیت خاصی توسط وزارت مسكن و شهرسازی صورت می‌پذیرد تا التهاب بازار به حداقل ممكن برسد.

آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور كه به طور مستقیم معاملات صورت گرفته از بنگاه‌های مشاوران املاك را ثبت می‌كند نیز حاكی از آن است كه تا آخر تیرماه سال جاری تغییر اجاره بهای مسكن بطئی می‌باشد و آنچه به عنوان افزایش اجاره بها در برخی از جراید عنوان می‌شود، بیشتر ناشی از تمایل موجرین به اخذ اجاره بها به جای ودیعه مسكن – به دلایلی چند، از جمله كاهش سود سپرده‌های كوتاه مدت بانكی – می‌باشد.

در همین راستا، اطلاعات اخیر منتشر شده بانك مركزی نیز حاكی از آن است كه رشد شاخص اجاره مسكن در چهار ماه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 4/5 درصد می‌باشد. این در حالی است كه در مدت یاد شده رشد شاخص كل 3/9 درصد می‌باشد كه به مراتب بالاتر از رشد شاخص اجاره مسكن است.

در انتها لازم به ذكر است سیاست كلی وزارت مسكن و شهرسازی، حمایت از مكانیزم بازار در تعیین اجاره‌بها مسكن است؛ با این حال، در صورت لزوم با اتخاذ سیاست‌های تحدیدی به مدیریت بازار در كوتاه مدت خواهد پرداخت مضافا اینكه با اطلاع‌رسانی به موقع و همچنین كنترل روانی بازار، اجازه سودجویی را از سوداگران این حوزه سلب می‌كند.

این در حالی است كه با عرضه واحدهای مسكن مهر و سكونت متقاضیان در آینده نزدیك – با توجه به اینكه قسمت عمده‌ای از این خانوارها در مسكن اجاره‌ای سكونت دارند- شاهد آزاد شدن و عرضه حجم عظیمی از مسكن اجاره‌ای خواهیم بود كه تاثیر قابل توجهی در بهبود عملكرد بازار به نفع مستاجرین خواهد داشت...../تحلیل:عصرایران


ویدیو : نرخ رسمی افزایش اجاره مسكن