نرخ جدید ارز مرجع و چند سوال درباره قیمت كالاها : هم‌زمان با مطرح شدن موضوع ...



عکس نوشته های جدید درباره خدا برای پروفایل , قیمت جدید اینترنت , قیمت جدید خودرو

هم‌زمان با مطرح شدن موضوع افزایش نرخ ارز مرجع، نگرانی‌هایی درباره افزایش دوباره قیمت كالاها در بازار ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با افزایش قیمت ارز در اواخر سال گذشته در حالی كه مسوولان اقتصادی مرتب اعلام می‌كردند این اتفاق نمی‌تواند بر قیمت كالاهای اساسی تاثیرگذار باشد، اما در نهایت این تاثیر نمایان شد.

در حالی كه برخی كالاها با ارز مرجع وارد می‌شدند، اما بسیاری از كالاها نمی‌توانند به دلایل مختلف از این ارز استفاده كنند و برای واردات آن‌ها از ارز آزاد استفاده می‌شود.

همزمان با تعیین نرخ 1226 تومان برای ارز مرجع، نرخ ارز در بازار آزاد در حدود 1800 تومان تثبیت شده بود كه این روزها به بیش از 2000 تومان رسیده است.

طبیعی است كه واردات كالا با ارز در این نرخ به افزایش قیمت آن‌ها می‌انجامد؛ اما برخی فعالان بخش خصوصی معتقدند كه قیمت كالاها را بازار و نظام عرضه وتقاضا تعیین می‌كند.

به اعتقاد آنان حتی اگر نرخ ارز خیلی بیشتر از این هم افزایش پیدا كند، اما همزمان با افزایش آن كیفیت كالاها هم ثابت بماند، مردم نسبت به خرید كالای گرانتر رغبتی نشان نمی‌دهند و بنابراین به صورت خودكار قیمت كالاها كاهش می‌یابد.

در این زمینه تغییر قیمت كالاهای اساسی كه با ارز مرجع وارد می‌شوند، دوباره به یك دغدغه تبدیل شده است. افزایش نرخ ارز مرجع در واقع به معنی افزایش هزینه برای خرید و واردات برخی كالاهای اساسی از جمله گندم، گوشت و مرغ است.

گرچه در حالی كه نرخ ارز مرجع 1226 تومان بود، به عنوان مثال نهاده‌های دامی با متوسط نرخ 900 تا 950 تومان به دامداران ارائه می‌شد و دولت و بخشی از رقم كالا را به عنوان یارانه پرداخت می كرد، اما مشخص نیست با افزایش نرخ ارز مرجع نیز همین روند ادامه خواهد یافت یا خیر.

به عنوان مثال آیا دولت در صورت تعیین نرخ ارز مرجع روی 1600 تومان می‌تواند مابه التفاوت این رقم تا 900 تومان را به عنوان یارانه به واردكننده یا مصرف كننده نهاده دامی بپردازد یا خیر.

بنابراین نگرانی در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز مرجع بر كالاهای مصرفی در بازار دوباره شكل گرفته و نگرانی بیشتر از آن جهت است كه این نرخ كه كمتر از شش ماه از تعیین آن می گذرد، پس از افزایش دوباره در مقطع كوتاهی با تغییر مواجه شود.

از سوی دیگر رییس كل بانك مركزی اعلام كرده كه فعلا كالاهای اساسی در حال ذخیره سازی است، اما مشخص نكرده كه پس از اتمام ذخیره‌سازی آیا تخصیص ارز مرجع به این كالاها نیز حذف خواهد شد و قرار است كالاهای اساسی پس ازمدتی با ارز آزاد وارد شود یا این‌كه روند كنونی ادامه خواهد یافت./ایسنا


ویدیو : نرخ جدید ارز مرجع و چند سوال درباره قیمت كالاها