نحوه رأی اعتماد به کابینه تغییر می‌کند/ شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی : نحوه ...



رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی روحانی , نتیجه رای اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی , مجلس به 3 وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد

نحوه رأی اعتماد به کابینه تغییر می‌کند/ شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی و تغییر نحوه رأی اعتماد به کابینه خبر داد.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس از مصوبه اخیر کمیسیون متبوعش در زمینه نحوه رأی اعتماد به کابینه خبر داد و گفت: طبق این مصوبه و در صورتی که در صحن علنی هم به تصویب برسد، وزرای پیشنهادی باید شرایطی که در قانون ذکر می‌شود را داشته باشند و همچنین نحوه رأی اعتماد به کابینه نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون، وزرای پیشنهادی باید حداقل 10 سال سابقه تجربی مرتبط با وزارتخانه مربوطه را داشته باشند.

 

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در ادامه «دارا بودن حداقل مدرک فوق لیسانس یا معادل آن» برای وزرای پیشنهادی را از دیگر مصوبات کمیسیون متبوعش اعلام کرد و گفت: در سنوات و دوره‌های گذشته دارا بودن مدرک تحصیلی شرط نبود.

وی تأکید کرد: مجلس به دنبال روشن شدن تکلیفی است که دولت باید در معرفی و پیشنهاد وزرا آن حداقل‌ها را رعایت کند.

 

کاتب تأکید کرد: به دنبال آن هستیم بعد از پایان تعطیلات تابستانی و آغاز به کار مجلس تا قبل از 12 مردادماه که مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب برگزار می‌شود، این اصلاحیه در صحن علنی مطرح شده و به تصویب برسد و شورای نگهبان آن را تأیید کند تا این قانون به معرفی کابینه یازدهم برسد و دولت مکلف به رعایت حداقل شاخص‌ها در معرفی کابینه شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم طبق آیین‌نامه داخلی، تقاضای بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح مذکور برای اصلاح آیین‌نامه در صحن علنی را بدهیم و برای این کار هم باید بیش از 50 نفر از نمایندگان این تقاضا را امضا کنند.

 

وی بر همین اساس یادآور شد: برای آنکه نگاه‌های سیاسی در دولت آینده کاسته شود، در کمیسیون تدوین آیین‌نامه مصوب کردیم کمیسیون‌های تخصصی باید برنامه‌ها، سوابق اجرایی و تحصیلات وزرای پیشنهادی را ارزیابی و نظرات مشورتی‌شان را ارائه کنند.

 

وی تصریح کرد: طبق این مصوبه، هر کمیسیون تخصصی باید نظر مشورتی‌اش را درباره هر وزیر پیشنهادی به مجلس ارائه دهد؛ با این مصوبه، بحث‌های لابی‌گری در رأی اعتماد به کابینه کاهش می‌یابد و از طرفی منجر به تشکیل کابینه‌ای کارآمد و با تجربه و تخصص بالا می‌شود.

 

نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس خاطرنشان کرد: ما بعد از گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، فراز و نشیب‌های زیادی در انقلاب داشتیم، انتظار ما این است افرادی برای تصدی سکّان وزارتخانه‌ها معرفی شوند که نیاز به آزمون و خطا نداشته باشند، وزیری پیشنهادی اگر فردی باشد که قبلاً در این حوزه کار کرده، با فردی که هیچ امتحانی پس نداده، تفاوت دارد و این امر می‌تواند در تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس بسیار مؤثر باشد.

 

نماینده مردم گرمسار در مجلس همچنین تصریح کرد: نمایندگان مجلس در برابر مردم متعهدند حتماً به افرادی رأی دهند که بتوانند برای نظام و کشور مفید و مؤثر باشند، در غیر این صورت، شک نکنید که مجلس رأی نخواهد داد.

وی ادامه داد: با شناختی که از آقای روحانی دارم و روحیه تعادل و اعتدال‌گرایی که در او وجود دارد، یقیناً افرادی را معرفی می‌کند که نگاه اجرایی و خدمت به مردم داشته باشند تا نگاه سیاسی.

 

غلامرضا کاتب در خاتمه گفت: شهید بهشتی یک شعاری را به عنوان یک آرمان مطرح کرد اینکه «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت»، اما متأسفانه این شعار در برهه‌ای از زمان تبدیل به خواسته‌ای شد که صرفاً در الفاظ باقی ماند؛ این شعار لقلقه زبان‌ها شده اما عملی نیست، جامعه ما باید به این سمت برود که افرادی که می‌آیند باید شیفته خدمت باشند./فارس

 

 


ویدیو : نحوه رأی اعتماد به کابینه تغییر می‌کند/ شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی