نحوه تشخیص نسخه تقلبی عطر : مدتهاست بحث كالاهای چینی نه تنها دامن مصرف كنندگان ...




مدتهاست بحث كالاهای چینی نه تنها دامن مصرف كنندگان ایرانی كه سلامت اقتصاد جهانی را تحت الشعاع خود قرار داده است . خرد و كلان جامعه در هر خرید با كالاهای غیر اورجینال ، فیك ، مشابه و اخیرا Hi Copy  مواجه اند .

 

دامنه این كالاها گستره بزرگی از مواد اولیه ، محصولات صنعتی ،  لوازم خانگی ، مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی را در برگرفته و حتی صلوات شمار و قبله نما و مهر و تسبح و جانماز چینی هم در این سبد دیده می شود .

 

در حوزه عطر هم مدتی است كه فروشندگان كنار خیابان و حتی برخی فروشگاه ها در پاساژهای معتبر فروشندگان بالقوه عطرهای تقلبی یا به اصطلاح Fake هستند . مشكل از آنجا آغاز می شود كه بیش از نود و نه درصد برندهای عطر ساز هیچ نمایندگی رسمی در ایران نداشته و عطرهای موجود كه عمدتا از طریق امارات وارد بازار می شود پروسه رایج و قانونی ترخیص ، اخذ مجوز وزارت بهداشت و سازمان های قانونی را طی نمی كنند .

 

شرایط تحریم ، قرارگیری عطر در دسته كالاهای لوكس ، عوارض گمركی قابل توجه و عدم تخصیص ارز كافی و با قیمت دولتی عمده عامل ورود بی رویه این كالاهاست كه بدون نظارت مال مردم و در پاره ای موارد جان شهروندان را تهدید می كند .

 

فراموش نكنید كه این عطرها حتی در خود كشور چین هم  تقلبی محسوب می‌شود. یعنی عطری كه در لوای یك برند معروف در چین تولید شده است تحت لیسانس آن برند و یا با اطلاع و هماهنگی اش نبوده است . و اصولا هیچ یك از برندهای خوش نام عطری با دو یا چند كیفیت متفاوت تولید نمی كنند .

 

نحوه تشخیص عطر اصل و تقلبی , نحوه تشخیص شارژر اصلی سامسونگ از شارژر تقلبی , نحوه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

 

چیزی كه مدتی است در زبان فروشندگان ناآگاه و یا عامدا گفته می شود این است كه كدام نسخه را می خواهید سفارش اروپا یا سفارش عرب .من معنای دقیق سفارش عرب یا اروپا را تشریح می كنم . واردكنندگان و نمایندگی های رسمی فروش برندهای مختلف برای تامین كالاهای خود فرمی را برای تولیده كننده ارسال می كنند كه مشهور به فرم سفارش كالاست .

 

بر اساس قوانین داخلی بسیاری از كشورها تولید كننده برای كسب مجوز فروش كالای خود در هر كشور موظف به رعایت قوانینی است كه حق مصرف كننده بخشی از آن است . از جمله این قوانین چاپ اطلاعات محصول و بروشورهای نحوه استفاده به زبان كشور مقصد فروش است .

 

بنابراین عطر سفارش عرب یعنی عطری كه مقصد فروش آن یكی از كشورهای عرب زبان بوده و به صورت قاچاق یا در قالب كالای همراه مسافر از كشور مقصد فروش خارج و در كشور دیگری ارائه شده است . نكته این جاست كه عطری با چاپ عربی بر روی جلد خود هیچ تفاوتی با عطری با چاپ لاتین در كیفیت ندارند و طرح این موضوع از سوی فروشندگان یا مبتنی بر ناآگاهی فروشنده است و یا قصد فریب خریدار نا آگاه . اتفاقا ای كاش می شد عطری با چاپ فارسی و عبارت صرفا برای فروش در جمهوری اسلامی ایران وجود داشت .

چون معنی این نوشته دقیقا صحت كالا ، رعایت كلیه جوانب فنی در تولید و توزیع ، ضمانت بازگشت كالا در صورت احراز شرایط عدم كیفیت و موارد مشابه است . البته تا سالها بعد هم فكر نمی كنم چنین اتفاقی بیفتد چرا كه یكی از قوانین وزارت بهداشت برای ارائه پروانه فروش محصول ارائه فرمولاسیون دقیق محصول توسط تولید كننده است . بنابراین به نظر نمی رسد تا زمانی كه كالای قاچاق بازار فروش عطر را اشباع كرده هیچ تولید كننده ای علاقه ای به اعطای نمایندگی رسمی و رعایت اصول پروانه فروش محصول در ایران نخواهد داشت .


دوباره تاكید می كنم عطرهای چینی هیچ ارتباطی با كمپانی‌های اصلی و مطرح عطرسازی ندارند و صرفا كالاهای تقلبی هستند . بحث اورجینال و تقلبی بودن را همیشه داشته‌ایم ولی حدود سال‌های 90 تا 94 میلادی تكنولوژی وارد مراحل تازه‌ای شد و انواع محصولات تقلبی، مشابه و حتی بازیافتی به بازار راه پیدا كرد. تا چند سال پیش گاهی مردم از كنار خیابان عطرهای بازیافتی می‌خریدند و خودشان نمی‌دانستند.

 

بازیافتی برای عطرها كلمه غریبی است ولی واقعیت دارد. شیشه عطرهایی كه تمام می‌شد و مردم به سطل آشغال می‌انداختند گاهی دوباره سر از چرخه مصرف درمی‌آورد. یعنی افراد سودجویی بودند كه شیشه‌های خالی را از زباله‌جمع‌كن‌ها می‌خریدند. هر شیشه هم بسته به اینكه چقدر سالم و تمیز باشد یا چه برندی باشد قیمتش فرق می‌كرد.

 

شیشه‌ها دوباره با مواد تقلبی پر می‌شد و با قیمت ارزان‌تر كنار خیابان به فروش می‌رسید.بعضی عطرهای تقلبی ظاهر مشابه اصل دارند و كاملا شبیه‌ اصل هستند. باید حواسمان باشد كه مارك‌های معروف بیشتر از مارك‌های گمنام احتمال دارد انواع مشابه و تقلبی داشته باشند. این شباهت گاهی آنقدر زیاد است كه حتی فروشنده  هم نمی‌تواند تشخیص بدهد. دلیلی ندارد مارك‌های گمنام را كسی به صورت تقلبی تولید انبوه كند چون كسی آنها را نمی‌شناسد اما مارك‌های معروف چون طرفدار بیشتری دارند بیشتر در معرض سوءاستفاده هستند.

گاهی ممكن است یك عطر تقلبی مشابه اصل را با قیمت به ظاهرخیلی مناسب به شما عرضه كنند و ادعا شود كه همان عطر اصلی است. فراموش نكنید طلای گرمی 140 تومن را نمی شود 70 تومن خرید. شما یك محصول دربسته می‌خرید و داخل آن را نمی‌بینید. تستر هم هست ولی گاهی ممكن است تستر اصل را به شما نشان بدهند و كالایی كه می‌خرید تقلبی باشد.

 

در كل بهترین روش برای تشخیص عطر تقلبی و اصل این است كه از كنار خیابان یا فروشگاه‌هایی كه نمی‌شناسید خرید نكنید. وقتی شما فروشگاه را بشناسید با خیال راحت خرید می‌كنید و نیاز به تشخیص نیست. به این اعتماد نكنید كه از كیش می‌خرید یا در یك پاساژ بزرگ خرید می‌كنید. باید مغازه را بشناسید و مطمئن باشید فروشگاه معتبری است.

 

نمی‌توانیم بگوییم از كجا می‌توانید بفهمید عطری كه می‌خرید اصل است ولی می‌گوییم از كجا می‌توانید بخرید.بعضی‌ها می‌گویند از غلظت، بو، رنگ ماده و تكان دادن شیشه می‌شود اصل و تقلبی بودن عطر را تشخیص داد یا باید نگاه كنید كه عدد floz  كه روی شیشه درج شده چند است. این باورها درست نیست و نمی‌شود به آنها استناد كرد.

 

غلظت‌ عطرهای مختلف با هم تفاوت دارد. عطرها برای موقعیت‌های مختلف ساخته می‌شوند و موارد مصرف خاص دارند. همه عطرها ماندگاری، پخش بو و ویژگی‌های یكسان ندارند كه بتوان به آن استناد كرد یا نسخه كلی برای عطرهای اصل و تقلبی پیچید بلكه تشخیص آن تجربه می‌خواهد. یا كیفیت درب و بسته بندی و چاپ در نسخه های تقلبی جدید آنقدر مطابقت با اصل دارد كه تشخیص سره از ناسره ممكن نیست .

 

البته منظور ما كپی‌های درجه 4 و 5 نیست كه با مقایسه ظاهر هم قابل تشخیص است ولی كپی درجه یك و دو برای هر كسی قابل تشخیص نیست. شناسنامه یا كدی كه قابل چك كردن در سایت باشد هم در مورد عطرها مثل برندهای پوشاك وجود ندارد. ما سعی می كنیم هر از گاهی تجربه خود را در تشخیص اصل یا تقلبی بودن یك محصول با شما در میان بگذاریم شبیه آنچه در لینك زیر خواهید دید .

 

نحوه تشخیص نسخه تقلبی عطر - کلیک کنید.

 

 

 


ویدیو : نحوه تشخیص نسخه تقلبی عطر