نباید حقوق پزشک را با کارگر مقایسه کرد! : مگر ما کمونیست هستیم که حقوق پزشک ...



حقوق کارگر در سال 95 برای بیمه , حقوق کارگر با بیمه , مقایسه حقوق کارمندان ادارات مختلف

مگر ما کمونیست هستیم که حقوق پزشک را با کارگر مقایسه می‌کنیم.

رئیس جامعه جراحان ایران گفت: تعرفه پزشکان در عراق و پاکستان و بنگلادش ۳ برابر پزشک ایرانی است، البته حقوق یک پزشک در انگلستان ۳ برابر پرستار است و در ایران ۱۰ برابر است ولی ما نباید مقایسه کنیم. مگر ما کمونیست هستیم که حقوق پزشک را با کارگر مقایسه می‌کنیم.

به گزارش فارس، ایرج فاضل دیروز در نشست خبری به مناسبت برپایی سی و نهمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران گفت: چهره جراحی در حال تغییر است و بیماری هایی که امروز با دارو درمان می شوند نیازی به جراحی ندارند حتی تکنیک های جراحی تغییر کرده و به موازات دنیا پیشرفت کرده ایم.

وی در رابطه با طرح تحول نظام سلامت گفت: طرحی مترقی و بسیار مفید می تواند باشد زمانی که در وزارت بهداشت بودم تمام بیمارستان های دولتی رایگان بود و با همین بودجه ها اداره می شد اگر بیماری مشکلی داشت رایگان پذیرش می شود.

فاضل گفت: اما در دوره های بعدی طرح مخرب خودگردانی مطرح شد که تمام هزینه ها به دوش مردم افتاد و از بیمارانی که می خواستند جراحی شوند به دلیل هزینه های آن سر باز می زدند بیمارستان ها از اداره روزمره خود ناتوان شدند و بسیاری از بخش ها به بخش خصوصی اجاره داده شد.

رئیس جامعه جراحان ایران ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت وضع دوباره به قبل برمی گردد و هزینه های هنگفتی که مردم مبجور به پرداخت بودند از دوش شان برداشته می شود اما در شیوه اجرا برخی مسائل پیش آمده که بزرگترین مشکل در درمان که چاه ویل است هزینه های درمان است.

وی تصریح کرد: هزینه های درمان در تمام دنیا با بیمه ها حل می شود و هیچ گونه ارتباطی بین پزشک و بیمار در آنجا وجود ندارد اما در اینجا این گونه نیست راه حل این مشکل این است که بیمه ها مکلف و مؤظف به پرداخت هزینه ها شوند این در حالی است که میلیارد ها تومان پول به بیمه ها داده می شود اما پرداختی به بیمارستان ها با تأخیر انجام می شود و کسی آن را بررسی نمی کند.

فاضل افزود: راه حل بعدی تعرفه ها است تمام صنوف با هم می نشینند و نرخ خود را تعیین می کنند اما برای پزشکی دیگران تعیین کننده هستند. در حالی که داشتن و نداشتن مردم برای پرداخت، را بیمه ها باید پرداخت کنند. تا تعرفه طبق قانون عادلانه نشود شاهد ناملایمات خواهیم بود.

وی ادامه داد: بسیاری از اشکالات را ندانم کاری ها دامن می زند در کشورهای فقیر اطراف ایران مثل عراق، بنگلادش، پاکستان، هند و افغانستان اگر بپرسیم که البته پرسیده ایم ویزیت پزشک، حقوق پرستار، حقوق معلم و قیمت گوشت چقدر است با ما تفاوت فاحش دارد و ویزیت پزشکان آنها 3برابر است در حالی که کشور ما ثروتمندتر است با ثروت مردم چه می کنیم که هر روز فقیرتر می شود و این پول ها کجا می رود.

رئیس جامعه جراحان ایران گفت: در انگلستان درآمد یک پزشک 3 برابر یک پرستار است و در ایران 10 برابر اما در آنجا حقوق پرستاری مکفی است اما در ایران حقوق مناسب را نمی دهیم.

فاضل در مورد کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات درمانی گفت: این کتاب نسبت ها را مشخص می کند متأسفانه تناسب آن را به هم زدند و در آن دست بردند. این کتاب از نظر ما اعتباری ندارد و باید بدون کوچکترین دستکاری اجرا می شد در حالی که به نفع برخی گروه ها تغییر کرده است.

وی افزود: 30 سال پیش برای اولین بار این کتاب را به ایران آورده ایم و به وزارت بهداشت هم پیشنهاد دادیم که نسخه 2015 را ترجمه کنیم اما آنها پاسخی ندادند.

رئیس جامعه جراحان ایران در مورد تخلف برخی از پزشکان گفت: تعدادی پزشک داریم که نسبت به جمعیت پزشکان اندک هستند و ترک تازی می کنند و کارشان روی خدمات پزشکان دیگر سایه افکنده است. البته کم نداریم پزشکانی که زیر خط فقر زندگی می کنند کار ندارند و راننده تاکسی شده اند. در همه جای دنیا هم درآمدهای استثنایی وجود دارد.

فاضل ادامه داد: ما قبول نداریم که فردی برای پول اندوزی به حرفه پزشکی بیاید در این صورت راهش را گم کرده و به این حرفه خیانت کرده است متأسفانه ما تخلف گروه اندکی را به کل جامعه تعمیم می دهیم در حالی که می خواهند با مطرح کردن این مسائل ذهن مردم را منحرف کنند تا بسیاری از ارزش ها در حوزه پزشکی از بین برود.

وی افزود: ما حتی پیشنهاد دادیم برای این تعداد معدودی که کارهای خلاف بزرگ می کنند کمیته ای تشکیل دهیم تا با آنها برخوردهای لازم را انجام دهیم اما پیشنهاد ما را کسی گوش نداد.

رئیس جامعه جراحان ایران گفت: به نظر بنده بسیاری از مسائل قبل از جنجالی شدن باید از مسیر علمی خود پیش بروند این راه حل درستی نیست که با جنجال کار را پیش می بریم و خلافکارها در این صورت گستاخ تر شده و این به نفع جامعه نیست.

فاضل در مورد اینکه نظام سلامت ما در مقایسه با 15سال پیش این گونه دچار مشکلات نشده بود، گفت: نظارت این مسائل را حل می کند باید گروهی سر زده به کار پزشکان نظارت کنند و بینند که چقدر از تشخیص ها ضروری بوده است در حالی که هیچ وقت نظارت نمی شود دریافت های غیرمتعارف هم که باب شد به این دلیل بود که کسی آن را نظارت نکرد و رها شد در حالی که همه چیز جامعه باید مانیتور و نظارت شود.

وی تأکید کرد: باید برای حضور پزشکان در بیمارستان های دولتی و به عنوان عضو هیأت علمی جاذبه ایجاد کنیم ما این کار را نمی کنیم و بعد می گوییم جذب نداریم.

فاضل گفت: هر حرفه ای خصوصیت خود را دارد و مقایسه حقوق کارگر با پزشک در جامعه مناسب نیست مگر ما جامعه کمونیستی هستیم که اینگونه مقایسه می کنیم اینها قابل مقایسه نیست و نمی گذاریم جامعه بر اثر لیاقت، تحصیل، شعور و برنامه ریزی افراد قوام پیدا کند.

 

اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو : نباید حقوق پزشک را با کارگر مقایسه کرد!