ناگفته های عجیب از تصادف اتوبوس ها : مرگ 130 نفر در تصادفات اسکانیا،ساخت بدنه ...


مرگ 130 نفر در تصادفات اسکانیا،ساخت بدنه اتوبوس با پروفیل ساختمانی،عمل نکردن دولت قبل به وعده هایش در حوزه حمل و نقل عمومی،ورود کاشناسان سوئدی برای بررسی استاندارهای شرکت عقاب افشان از مهمترین موضوعات بود که از سوی مدیر عامل شرکت عقاب افشان و...در مناظره بررسی تصادف مرگبار اتوبان تهران- قم مطرح شد. خبرگزاری مهر: مرگ 130 نفر در تصادفات اسکانیا،ساخت بدنه اتوبوس با پروفیل ساختمانی،عمل نکردن دولت قبل به وعده هایش در حوزه حمل و نقل عمومی،ورود کاشناسان سوئدی برای بررسی استاندارهای شرکت عقاب افشان از مهمترین موضوعات بود که از سوی مدیر عامل شرکت عقاب افشان،رئیس سازمان ملی استاندارد،رئیس اورژانس ،مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسافربری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس و فرمانده پلیس راه در مناظره بررسی تصادف مرگبار اتوبان تهران- قم مطرح شد.

 عبدالله اکبری راد مدیرعامل شرکت عقاب افشان در برنامه مناظره که به بررسی تصادفات جاده ای می پرداخت اظهار داشت: 7 مدل خودرو زیر نظر شرکت اسکانیای سوئد در کشورمان تولید می شود اما با توجه به تحریم ها تمامی قطعات با نظر مهندسان سوئدی وارد کشور شده و پس از طراحی و ساخت اتاق، قطعات بر روی محصولات اسکانیا نصب می شود. ما اتوبوس ها را بر اساس الزامات قانونی تولید و به بازار عرضه می کنیم.

وی ادامه داد: این اتوبوس ها منطبق با استانداردهای جهانی است و تاییدیه های لازم را از سازمان استاندارد و پلیس راهور دارد.

مدیرعامل شرکت عقاب افشان با اشاره حادثه اتوبان تهران –قم افزود: در این حادثه باید دو موضوع مد نظر قرار گیرد که نخستین موضوع توجه به الزامات قانونی است که در زمان تولید رعایت شده و موضوع بعدی گارانتی خودرو و ارائه خدمات پس از فروش است. وقتی بهره بردار از خودرو استفاده می کند دیگر این موضوع از حیطه ما خارج است چرا که لوازم و تزئینات جدیدی را به خودرو وارد می کند که باعث ایجاد آسیب به سیستم اولیه خودرو می شود بر اساس قانون اگر پس از تولید دخل و تصرفی در داخل خودرو و قطعات آن ایجاد شد دیگر خدمات ارائه نمی شود.

اکبری راد بیان کرد: 5 هزار و 700 اتوبوس در جاده ها وجود دارد که تنها دو دستگاه از این اتوبوسها آتش گرفته و عامل آن هم هنوز شناسایی نشده است. شاید کاربر قوانین و الزامات لازم را رعایت نکرده است.

وی ادامه داد: عامل اصلی سرعت بالای وسیله بوده چرا که 60 متر گاردریل و تیر چراغ برق را با خود برده است.

سازنده اتوبوسهای اسکانیا در ایران بیان کرد: تمام استانداردها در اتوبوس اسکانیا رعایت شده  اما وقتی که این اتوبوس از کارخانه خارج می شود رانندگان درون اتوبوس را با پرده های تزئینی، روکش های ابری و فرش در کف ماشین تزئین می کنند. این باعث می شود که عوامل آتش زا در اتوبوس به وفور وجود داشته باشد.

اکبری راد در ادامه گفت: اتوبوسهای اسکانیا تجهیزات کاملی دارند که باید کاربر با آنها آشنا شود اما سرعتی که راننده داشته زیاد بوده و شدت ضربه بالا باعث انفجار در باک گازوئیل شده است.

اکبری راد ادامه داد: در یکی از سوانح بررسی کرده ایم که کلیدهای درب اضطراری توسط راننده کور شده بود چون مسافران در بین راه از جاده پیاده می شوند راننده برای اینکه تسلطی بر آنها داشته باشد در عقب را کور می کند و اجازه می دهد که آنها از در جلویی خارج شوند. همین مسئله نیز باعث شده تا استفاده از درب های اضطراری ممکن نباشد.

ورود مهندسان سوئدی به کشور

در ادامه نظام الدین برزگری رئیس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: تا قبل از سال 85 هیچ استانداردی در حوزه خودرو نبود و در زمانی که من معاون بودم این موضوع را مطرح کردم که چگونه لوازم خانگی باید دارای استاندارد باشند اما خودروهای ما استاندارد ندارند. در کشور ما به لحاظ محدودیت ها و شرایطی که وجود دارد در حوزه خودرو رقابت وجود ندارد و استانداردها حداقلی است.

وی ادامه داد: در سال 84، 27 هزار نفر در جاده های ما کشته می شدند اما امروز این آمار به زیر 19 هزار رسیده است. چندی قبل در حالی که خودروسازان هر روز قانون نصب کیسه هوا را تمدید می کردند توانستیم همه خودروهای تولید داخل را به کیسه هوا مجهز کنیم که همین امر باعث شد تلفات کاهش یابد. نقش استانداردها در کاهش تلفات بسیار مهم است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به حادثه اتوبان تهران- قم تاکید کرد: علت حادثه ترکیدگی لاستیک اعلام اما پس از مدتی بار دیگر مدعی شدند لاستیک دوپوسته شده است. کم بودن باد لاستیک، تاریخ ساخت و کیفیت می تواند در دوپوسته شدن موثر باشد این در حالی است که لاستیک های این اتوبوس ها برند جهانی بود و ما منتظریم تا فردا کارشناسان سوئدی وارد کشور شوند.

حضور اورژانس 7 دقیقه پس از حادثه


دکتر محمد طالبیان رئیس اورژانس کشور نیز در مورد این حادثه گفت: ساعت 22:49 هیجدهم شهریور ماه خانمی با پیش شماره 0913 با اورژانس قم تماس گرفته و حادثه را گزارش کرد. بلافاصله نیروهای 2 پایگاه ما شامل مهتاب در 6 کیلومتری و المهدی در 20 کیلومتری به محل حادثه اعزام شدند که نخستین آمبولانس ساعت 22:56، دومین آمبولانس 23:03  و به ترتیب سایر نیروهای امدادی در ساعت 23:10، 23:22 و 23:25 در محل حادثه حاضر شدند.

وی افزود: نیروهای اورژانس نیز وظیفه دارند بر اساس اولویت درمانی بیماران را دسته بندی کنند. کلیه مصدومان این حادثه نیز به بیمارستان های استان قم اعزام شدند. بر اساس آمارها 5 بیمار به بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب، 13 بیمار به بیمارستان شهید بهشتی و 26 بیمار نیز به بیمارستان نکویی منتقل شدند. البته در بیمارستان حضر علی ابن ابیطالب 2 مجروح بدحال این حادثه در ساعت 1 بامداد مورد عمل قرار گرفتند.

احمدی نژاد به وعده هایش عمل نکرد


در ادامه احمد رضا عامری مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسافربری کشور اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور دارای 110 هزار خودرو است. با توجه به 800 میلیون جابه جایی در سال سهم حمل و نقل عمومی بار و مسافر در تصادفات جاده ای بسیار کم است.

به گفته وی از سال 77 قرار بود ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود که پس از چند سال این طرح رها شد. هم اکنون میانگین عمر اتوبوس های بین شهری 12 تا 13 سال، مینی بوس ها 25 سال و سواری 7 سال است.

عامری با اشاره به وعده های دولت گذشته تاکید کرد: همزمان با افزایش قیمت گازوئیل در زمان هدفمندی یارانه ها رئیس جمهور قول داد معافیت های گمرکی، وام قرض الحسنه و بیمه رانندگان اجرایی شود اما به هیچ کدام از این تعهدات عمل نشد.

وی در مورد حادثه اتوبان تهران- قم نیز گفت: هر دو اتوبوس تمام استانداردها را داشتند و لاستیک اتوبوسی که از اصفهان به تهران می آمد 70 درصد آج داشته و مارک آن گودیر است. راننده خودرو 30 ساعت قبل از سفر استراحت کافی را داشته است و تمام استانداردهای حمل و نقلی رعایت شده است. یکی از مشکلات در جاده ها نبود آتش نشانی است و باید علاوه بر خودرو ، راه نیز در بررسی ها مد نظر قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسافربری کشور بیان کرد: بحث ترکیدگی لاستیک به موسسه استاندارد مرتبط است. لاستیک هایی که از اروپا به داخل ایران می آید اگر چه دارای برند اروپا است اما با دو هوای سرد و گرم روبرو می شوند و زمانی که لاستیک ها روی آسفالت داغ در مناطق گرمسیر حرکت می کنند آسیب پذیرتر می شوند. بسیاری از این لاستیک ها برای شرایط اقلیمی ایران مناسب نیست. باید از موسسه استاندارد پرسید که چه مواردی را برای تست لاستیک در نظر می گیرند.

وی گفت: جاده های ما بخشنده نیستند اگر گاردریل استاندارد داشتیم این اتفاقات برای شهروندان ما نمی افتاد.

وی درباره نبود چکش در اتوبوس برای شکستن شیشه هم گفت: اگر که شیشه سکوریت باشد شیشه فرو می ریزد و مسافر رها می شود. چکش برای این حادثه ها گذاشته شده است. ما در این تصادف سوخته های چکش را هم پیدا کردیم. در صحبتی که با یکی از مسافرها انجام دادیم گفت که شیشه را شکسته و کنار داده است ولی اگر شیشه سکوریت بود به طور کامل فرو می ریخت.

جان انسان ها در کشور ارزش ندارد/ 130 کشته در 65 تصادف اسکانیا

در ادامه علی اکبر آقایی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جای تاسف است که آنچه در کشور ما ارزش ندارد جان انسان ها است. یک روز دریا، بخاری، اتوبوس و هواپیما جان هموطنان را می گیرد. این موضوع به این دلیل است که دولت که مسئول حفظ جان هموطنان است به صورت جد وارد این موضوعات نمی شود.

وی ادامه داد: سالهای گذشته 30 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته می شدند و هنگامی که سال 86 تصمیم گرفتیم تمامی دستگاهها وارد عمل شوند تلفات ما 30 درصد کاهش یافت.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تحلیل آمار سوانح اتوبوس ها گفت: هم اکنون 5752 اتوبوس اسکانیا ، 5600 اتوبوس ولوو، 700 دستگاه اتوبوس مان و 5700 اتوبوس بنز در کشور تردد می کنند. بر اساس آمارها در 65 تصادف اتوبوس اسکانیا 130 نفر کشته شدند در حالیکه در تصادف اتوبوس های بنز تنها 20 نفر جانشان را از دست دادند. باید بررسی شود چرا این تعداد انسان جانشان را در حوادث از دست داده اند. چرا وقتی این اتوبوس به گاردریل برخورد می کند پس از 28 متر گاردریل نمی تواند آن را متوقف کند.

وی با انتقاد از نیامدن نماینده وزارت راه گفت:پس از حادثه کمیته ویژه ای در کمیسیون عمران تشکیل شد و وزیر راه 10 روز فرصت داشت علت حادثه را اعلام کند. اگر ما این سوانح را بررسی می کنیم دلیل آن این است که دیگر این حوادث ناخوشایند در آینده رخ ندهد.

در ادامه این مناظره ، آقایی بیان کرد: نقصی در خودرو ایجاد شده این نقص هر چیزی می تواند باشد وقتی این حادثه اتفاق افتاد وسایل ایمنی باعث کاهش آثار ضایعات نشده اند مثل گاردریل. آیا گاردریل ها استاندارد اند و یا حلبی تعبیه شده در کنار جاده ها هستند. عامل دیگر آتش سوزی است، آتش سوزی سیستم برق، باتری، اتصال برق با موتور مسلما به انفجار منجر می شود.

ورود کارشناسان سوئدی برای بررسی استاندارد شرکت عقاب افشان

در ادامه سردار محمد رضا مهماندار فرمانده پلیس راه کشور با اعلام اینکه در تصادفات سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه نقش دارند، گفت: 75 درصد حوادث را به عامل انسانی منتسب کرده و مدعی می شوند راه و وسیله نقلیه هر کدام 15 درصد مقصرند. همزمان با ابلاغ قانون جدید راهنمایی و رانندگی، قانونگذار به پلیس اجازه داده است سهم تقصیر خودروساز و راه را در تصادفات مشخص کند.

وی ادامه داد: همزمان با وقوع تصادفات، رسیدگی به این موضوعات وظیفه پلیس است و ما وظیفه داریم با کار کارشناسی، علت حوادث را شناسایی و در اختیار مرجع قضایی قرار دهیم. در حادثه اتوبان تهران- قم نیز مبانی مورد نظر در تصادفات شناسایی و احصاء شد.

فرمانده پلیس راه تاکید کرد: دو علت برای این حادثه مشخص شده است که مهمترین آن دوپوسته شدن و ترکیدگی لاستیک بود که منجر به انحراف خودرو شد. علت دیگر حادثه نیز نقص فنی خودروها بود که باعث ایجاد آتش سوزی شد.

به گفته مهماندار ورود کارشناسان سوئدی برای بررسی استانداردهای شرکت عقاب افشان است و آنها هیچ حقی در مورد بررسی علت حادثه ندارند.

سرهنگ مهماندار نیز در ادامه بیان کرد: سرعت اتوبوس اسکانیا مجاز بوده و طبق بررسی های به عمل آمده این اتوبوس در 18 دقیقه 28 کیلومتر را طی کرده است.

وی درباره ترکیدگی لاستیک اتوبوس نیز بیان کرد: شکی نیست که لاستیک ها دو پوسته شده و ترکیده اند. اتوبوس در خط دوم در حال حرکت بوده است و آثار و علائم ترکیدگی در ادامه مسیر دیده شده  این در حالی است که لاستیک های رادیال وقتی باد خالی می کنند به خاطر پوسته داخلی که دارند اجازه نمی دهند رینگ به زمین برسد پس باید گفت کنترل از دست راننده خارج شده است. برخی می گویند لاستیک کهنه نبوده است اما فرض های دیگری هم وجود دارد ممکن است این لاستیک در انبار مانده و عمر آن تمام شده باشد.

2 اتوبوس دچار آتش سوزی شده

در ادامه برنامه مناظره اکبری راد مدیرعامل شرکت عقاب افشان در پاسخ به سئوال بینندگان مناظره در مورد میزان آتش سوزی اسکانیا گفت: تاکنون فقط 2 اتوبوس در تصادفات دچار آتش سوزی شده اند. در مورد اینکه آیا این خودرو دارای قطعات چینی است باید بگویم ما از کالای چینی استفاده نمی کنیم و تمامی قطعات سوئدی است و برخی از قطعات اتاق نیز از کشورهایی مانند آلمان و ترکیه تهیه می شوند.

بیننده ای از آقایی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد نتیجه احضار وزیر راه پرسید که او در پاسخ گفت: در تمام سوانح هوایی و جاده ای نتیجه بررسی کمیسیون به رئیس مجلس اعلام می شود. وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه روز یکشنبه قول داد ظرف 10 روز علت حادثه را اعلام کند.

بیننده ای از آقای در مورد امنیت گاردریل ها در زمانی که او معاون وزیر راه بود پرسید که وی پاسخ داد من در سالهای 60 تا 79 معاون وزیر راه بودم و در آن زمان نسبت به اکنون تولیدات تغییر نکرده بود.

بیننده ای از برزگری در مورد نظارت نکردن سازمان استاندارد بر تغییراتی که راننده در خودرو اعمال می کند پرسید که او در پاسخ گفت: ما فقط محصول را تا خروجی کارخانه کنترل می کنیم و وقتی خودرو دست مالک قرار گرفت مسئولان دیگر باید موضوع را پیگیری کنند.

عامری نیز در مورد اینکه چرا رانندگان از وسایل آتش زا همانند پرده استفاده می کنند، گفت: در تمام دنیا از پرده به منظور جلوگیری از آفتاب استفاده می شود و این وسیله آخرین نقطه ای است که در آتش سوزی موثر است.

وی در مورد کشیدن سیگار یا انجام برخی تخلفات توسط رانندگان نیز گفت: مسافران می توانند این موضوعات را گزارش کنند. حتی ما تلفن مدیرعامل را روی برخی بلیت ها زده ایم و مسئولان ارشد کنترل کننده نیز تلفنشان مشخص است.

در ادامه بیننده ای از سردار مهماندار در مورد دقت عمل نیروهای پلیس پرسید که او در پاسخ گفت: همکاران ما به دقت خودروها را کنترل می کنند اما 23 میلیون وسیله نقلیه در 200 هزار کیلومتر تردد می کنند که حتما باید ابزار پیشرفته برای کنترل آنها وجود داشته باشد. در مورد تخلفات حادثه ساز نیز باید بگویم میزان تخلفات حادثه ساز ما بسیار کمتر از کشورهای حوزه خلیج فارس است. قانون در سال 89 به تصویب رسیده است و امروز میزان جریمه ها همانند همان سال 89 است . آخرین حلقه جریمه کردن است و ما نباید از همان ابتدا به فکر اعمال قانون باشیم. باید با آموزش و فرهنگسازی وارد عمل شویم.

طالبیان رئیس اورژانس نیز در پاسخ به سئوال بیننده ای که از او پرسیده بود چرا اورژانس پروما نداریم، افزود: به این دلیل است که جراح عمومی و مغز و اعصاب در کشور کم است و فارغ التحصیلان طب اورژانس نیز بسیار اندک هستند، اورژانس پروما نیازمند این متخصصان است.

در ادامه این برنامه سردار مهماندار در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا پلیس در خصوص حوادث اطلاع رسانی مناسب ندارد، گفت: یکی از نهادهایی که در حوزه فرهنگسازی رسانه فعال است پلیس است و ما عدد بسیار زیادی را در حوزه اطلاع رسانی هزینه می کنیم ضمن اینکه خبر را به موقع به دست خبرنگاران می رسانیم.

در ادامه مهماندار در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از او پرسیده بود چرا راههای ناایمن را معرفی نمی کنید، گفت: برای اعلام کردن یا نکردن جاده های ناایمن فشاری روی پلیس نیست. ما 2000 نقطه حادثه خیز را در جاده ها شناسایی کردیم که نیاز به اصلاح هندسی دارند و حداقل باید با علایم هشداردهنده مشخص شوند. این اطلاعات در اختیار سازمان راهداری قرار گرفته است.

مناظره مدیرعامل عقاب افشان با مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسافربری کشور

در ادامه مناظره بررسی حوادث جاده ای ، عامری با بیان اینکه علم ثابت کرده است که تمامی موجودات زنده به جان خودشان علاقه دارند گفت: رانندگان اولین گروه آسیب پذیر در تصادفات هستند که به همین دلیل علاوه بر رعایت ایمنی، رسیدگی به وضعیت خودرو را در دستور کار دارند. امکان ندارد خودرویی از شرکت خارج شود  و ما برای آماده سرویس شدنش هزینه های بیشتری نپردازیم.

اکبری راد مدیرعامل شرکت عقاب افشان نیز در چاسخ به عامری گفت: بهتر است لاستیک میشلن فرانسه برای اتوبوس ها وجود ندارد و در زمان تحویل خودرو 7 حلقه لاستیک به رانندگان تحویل می شود. سال 89 هنگامی که به علت گرمای هوا در سیستان و بلوچستان این لاستیک دچار حادثه شد شرکت با فراخوان 2 هزار و 800 حلقه لاستیک را تعویض کرد.

عامری در پاسخ به سخنان اکبری گفت: راننده ها مدعی شدند که در ساخت اتاق این اتوبوس از پروفیل ساختمانی به جای پروفیل های صنعتی استفاده می شود. خیلی از لاستیک های ما که از بندرعباس وارد می شوند تست نشده و تاریخ گذشته محسوب می شود.

استفاده از پروفیل ساختمانی برای ساخت اتاق اتوبوس

اکبری راد در ادامه مناظره دو نفره تاکید کرد: صبحت های مطرح شده در مورد استفاده از پروفیل ساختمانی صحت ندارد و خروجی های اضطراری اتوبوس نیز مورد تایید است.اتوبوسی که امروز از خروجی شرکت وارد بازار می شود دارای مزیت های بسیاری از جمله فضای جابجایی 44 مسافر و 10 متر مکعب فضای بار است امروز اتوبوس های اسکانیا بالاترین ظرفیت حمل بار و مسافر را دارند و به نظر من باید نظام کنترلی بازنگری شود.

وی افزود: در حادثه اتوبان تهران - قم در اتوبوس ها لوازم الکترونیکی، پزشکی و لباس وجود داشته که بسیار سریع الاشتعال است.

پس از این سخنان، عامری با وجود تکذیب لوازم الکترونیکی، پزشکی در اتوبوس مدعی شد پس از گفتگو با مسئول انبار مشخص شد چنین وسایلی در این اتوبوس ها وجود ندارد.

در ادامه مدیرتعاونی میهن نور  با اعلام اینکه بیشتر رانندگان از لاستیک های چینی استفاده می کنند گفت: قیمت هر اتوبوس اسکانیا بیش از 600 میلیون تومان است و قطعات و لاستیک آن بسیار گران است. برای هر بار تعویض روغن مجبوریم 500 هزار تومان پرداخت کنیم در حالی که هزینه یک بلیت 35 هزار تومان است و در برخی موارد به دلیل اینکه برخی افراد دانشجو و سرباز هستند هزینه کمتری از آنها گرفته می شود.

وی گفت: در فصل پائیز و زمستان حجم مسافر بسیار کاهش می یابد و ما همچنان درگیر پرداخت اقساط اتوبوس و پول لاستیک هستیم. این در حالی است که از جمله پلیس نیز به ما زور می گوید و بیشترین اهانت ها به ما می شود.

عامری در ادامه مناظره با مدیرعامل شرکت عقاب افشان با بیان اینکه  همه تقصیر را در این گونه حوادث به گردن راننده می اندازند تاکید کرد: قطعات و لاستیک خودروها نیز مشکل دارند. در سال 89 که می خواستند هزینه گازوئیل را افزایش دهند آقای احمدی نژاد به ما قول داد که این لاستیک و قطعات را در اختیار ما قرار دهد اما این قول او هیچ وقت محقق نشد. ما در آن سال لاستیک میشلند را 850 هزار تومان می خریدیم که امروز 5 میلیون تومان شده است. درست است که برخی لاستیک ها استانداردهای بین المللی را دارند اما لاستیک های هوای سرد اروپا را در تابستان استفاده می کنیم. متاسفانه ما ایرانی هزینه بیشتری را می پردازیم اما جنس بنجل مصرف می کنیم.

به گفته وی امروز حتی چینی ها می گویند ایرانی ها حق خرید جنس های درجه 1 را ندارند و باید سایر اجناس به آنها فروخته شود. مشکل تورم و گرانی نیز از سوی دیگر و رانندگان و تعاونی ها فشار می آورد و اتوبوس را می خرند. 440 میلیون تومان و این در حالی که میانگین مسافر اتوبوس ها در سال 17 نفر است. دولت نباید برای ما تعیین تکلیف کنند این در حالی است که شرکت اسکانیا اتوبوسهای شهری را با 82.5 درصد تخفیف به فروش می رساند.

وی با انتقاد از اینکه در طول سال هیچ کس به فکر ناوگان حمل و نقل مسافربری بین شهری نیست افزود: هرگاه اتفاقی می افتد همه به سراغ ما می آیند با مقصر نشان دادن راننده شرکت را نیز تعطیل می کنند وقتی نزدیک اسفند می شویم ما دوباره در کانون توجه قرار می گیریم و دوباره فرموش می شویم تا طرح تابستانه شروع شود. مطمئن باشید در این شش ماه هیچ کس با ما کاری ندارد مگر اینکه خدایی ناکرده اتفاقی رخ دهد.

اکبری راد با بیان اینکه دست حمایتی در مورد شرکت ها نیز وجود ندارد گفت: تمام مواد اولیه بکار رفته در این اتوبوس استاندارد خود را دارد متاسفانه پس از این حادثه هجمه بسیار زیادی بر علیه شرکت عقاب افشان شروع  شده و همه بدنبال بزرگ کردن تصادفات اسکانیا هستند. چرا در این مدت حوادث دیگر اطلاع رسانی نشده و وقتی یک لاستیک اتوبوس اسکانیا دچار حادثه می شود برند اسکانیا را در اخبار می بینیم. از وقتی این حادثه رخ داد و جو رسانه ای بر علیه ما شد دیگر هیچ کسی با اتوبوس اسکانیا سفر نمی کند.

عامری در بخش پایانی سخنانش در مورد اتاق اتوبوسها گفت: بهترین اتاق سازها را در گاراژها داریم و مطمئن باشیم این افراد اگر بهتر از سازندگان شرکت اسکانیا نباشند بدتر نیستند. وقتی هجمه به شرکت اسکانیا وارد می شود این شرکت مجبور می شود فشار را بر افراد فعال در گاراژها وارد کند.

گفتنی است رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی و معاونت تولید وزارت صنعت،معدن و تجارت در این مناظره حاضر نشدند.


ویدیو : ناگفته های عجیب از تصادف اتوبوس ها