ناگفته های آخرین فرزند هاشمی رفسنجانی درباره خاطرات پدر : هفته گذشته، عده ای ...



تذکر 8نماینده به پورمحمدی درباره فرزند هاشمی , هاشمی رفسنجانی , اکبر هاشمی رفسنجانی

هفته گذشته، عده ای از فعالان عرصه رسانه که عضو یک گروه تلگرامی بودند، نشستی را برگزار کردند که یاسر هاشمی رفسنجانی، مهمان ویژه آنها بود. او ناگفته هایی درباره شایعه عتیقه فروشی اش و همچنین خاطرات آیت الله بر زبان راند.

شاید برای اولین بار یک عضو از خاندان هاشمی رفسنجانی درباره حواشی زندگی این خاندان، در یک جمع متشکل از فعالان رسانه ای، جزئیاتی را بیان می کرد. یاسر هاشمی رفسنجانی در باره شایعاتی درباره عتیقه فروشی او و اخباری که درباره رویکرد اشرافی این خانواده بیان می شود،نیز سخن گفت

در روزهای گذشته برخی رسانه ها بخشهای تقطیع شده ای از این نشست را منتشر کردند و درباره حضور اشخاص و گفته ها در این نشست، موضع گرفتند.

خبرآنلاین اظهارات یاسر هاشمی و تمام انتقاداتی که از سوی حاضران مطرح شد را به صورت کامل منتشر می کند.(نام برخی از افراد در بخشهایی از این مطلب، حذف شده است.)

یاسر هاشمی در ابتدای ورود  به حضار اعلام کرد که با میل خود و علاقه به اینجا آمدم تا باحضار از نزدیک آشنا شوم .

سخنان یاسر هاشمی در ابتدای ورودش
-  به خاطر این که دوست دارم در جلسات بعدی  نیز شرکت کنم می خواهم در جلسه اول بیشتر با اعضا اشنا شوم و سپس  وارد مسائل مهمتر شوم.برای شروع می خواهم درخصوص خاطرات مطرح شده از سوی حاج آقا صحبت کنم.

-عده ای می گویند ایشان خاطراتی را از گذشته انتخاب و مطرح می کنند که فضای سیاسی را تغییردهند و حساسیت ویژه ای را در ملت ایجاد کنند. برای نمونه می توان به خاطرات مطرح شده حاج آقا درهمایش بانوی انقلاب اشاره کرد ؛هرچند که سخنرانی سراسری پخش نشد اما به سرعت موج حمله و انتقاد ها از سوی منتقدین تیتر اول اکثر رسانه ها شد.

-با این که بعد از انتقادات فراوان صحت خاطره حاج آقا تأیید شد، اما میدانم بسیاری ازشماها به دنبال این هستید که در خاطرات آقای هاشمی تناقض و دروغ پیدا کنید تا آن را برای بعد مبنا قرار دهید. همانطور که در طی این چند سال این اتفاق بارها و بارها تکرار شد و بسیاری از آنتن های سیاسی سعی در دروغ جلوه دادن خاطرات حاج آقا کردند.

-شاید شخصیت سیاسی در دنیا نباشد که 30سال به طور مداوم و هر روز خاطرات و اتفاقات خود را مکتوب کند.  این برنامه 30ساله حاج آقا است که هرشب با تمام خستگی(از زمان جنگ گرفته تا ریاست جمهوری و پس از آن) وقتی به منزل می رسد قبل از خواب دفتر خاطرات خود را برمی دارد و وقایع یک روز خود را با تمام جزئیات در آن یادداشت می کند.(البته خودم نیز گاهی به تبع پدر این خاطره نویسی را انجام میدم اما حوصله جدی می طلبد.)

-حاج آقا از 1فروردین سال 60 خاطره نویسی را آغاز کرد که اولین کتابش  تحت عنوان "عبور از بحران" به چاپ رسید. همانطور که همه حضار قبول دارید حاج آقا فردی با هوش قوی است به طوری که در سخنرانی و دیدارهای خود با مسئولین سابق همه حاضرین در جمع این موضوع را به زبان می آورند.

-آقای هاشمی در زمان بیان خاطرات همیشه به مکتوبات خود رجوع می کند پس قطعا خطایی در کلام وی نمی توان جست.

ماجرای پیام تسلیت غلطی که هاشمی منتشر کرد
در بین صحبت های یاسر هاشمی یکی از حاضرین به پیام تسلیت غلط آیت الله هاشمی اشاره کرد که وی تصریح کرد: آن خطا از جانب دفتر حاج آقا صورت گرفت هرچند که این موضوع نیز به خاطرات آقای هاشمی مربوط نمی شود.

او گفت: از نظر من تمام شواهد حاکی از آن است که خاطرات حاج آقا نمی تواند غلط باشد چون ایشان در تمامی دیدارهای خود خاطرات را با ارقام دقیق و بدون کم و کاست بیان می کنند.

یاسر هاشمی گفت: بازهم تکرار می کنم ایشان هرشب خاطرات و اتفاقات روزمره را مکتوب می کنند که به اعتقاد من سند قوی برای انقلاب است چراکه هیچ شخصیت سیاسی دیگری در دنیا این اقدام را انجام نمی دهد پس از نظر من این اقدام آقای هاشمی افتخاری بزرگ برای ایران است.

یکی از حضار از یاسر هاشمی پرسید جدیدترین خاطره آقای هاشمی مربوط به چه تاریخی است ؟ که او گفت: اگر از غیرچاپ شده ها بخواهم پاسخ دهم باید بگویم آخرین خاطره برای روز قبل است که حاج آقا آن را مکتوب کرد.

یکی دیگر از حضار سوال کرد که چرا آیت الله خاطرات را روزانه نقل نمی کند مثلا چه دلیلی دارد خاطرات سال 48 درخصوص آقای مصباح یا خاطرات بیت امام را پس از سال ها عنوان می کند که دیگر شخصی وجود ندارد که خاطره را تایید یا تکذیب کند؟

یاسرهاشمی به این سوال اینگونه پاسخ داد که حاج آقا خاطرات را روزانه می نویسد اما روزانه بیان نمی کند.

یاسرهاشمی در ادامه توضیحات خود گفت: ما تصمیم گرفتیم خاطرات حاج آقا را به ترتیب از سال 60 به انتشار برسانیم یعنی در این پروژه هرسال یک کتاب را چاپ می کنیم و برای امسال خاطرات سال 71را منتشر کردیم واین را باید اضافه کنم که تمام خاطرات وی با دست خط خودشان هم موجود است.

یکی از حاضرین خطاب به یاسر هاشمی گفت در خصوص جمله امام راحل (ره) که فرمودند نقل قول از جانب من را تکذیب کنید چه توضیحی دارید که وی فقط به این سخن رهبری متوسل شد که هاشمی نزدیک ترین فرد به امام بوده و دیگر هیچ جوابی به این سوال نداد.

همچنین یاسر درباره صحبت دیگر حاضرین درباره واکنش رهبر انقلاب به خاطره هاشمی در خصوص مصباح فقط به این پاسخ بسنده کرد که من از این موضوع به طور کامل اطلاع دارم.

یکی  از حضار درجمع گفت: امام راحل (ره) در وصیت نامه شان  فرمودند کسی از من نقل قول نکند پس چرا آیت الله خاطره گفتن را ادامه می دهد؟

یاسر هاشمی درپاسخ گفت: خاطرات مکتوب موجود است اما شما می توانید استناد نکنید! هرچند که خاطرات اخیر از سوی بیت امام هم پذیرفته شده.

در واکنش به پاسخ یاسرهاشمی یک از حاضرین گفت مطالب عنوان شده از سوی آیت الله اغلب پس از چند سال منتشر و بیان میشود پس امکان دارد مطالب دستکاری شود یعنی چیزی به آن افزوده و یا از آن کاسته شود پس نوشتن خاطره به صورت روزانه سند محسوب نمی شود و باید بپذیرید ممکن است خاطرات مطرح شده از سوی آیت الله گزینشی باشد پس قطعا جامعه نمی تواند به این خاطرات اطمینان کند.

یکی از منتقدین که در این جمع حضور داشت گفت: احساس می کنم طرح این خاطرات موجب ریزش حامیان و یا کاهش محبوبیت آیت الله می شود همانطور که اخیرا هم این موضوع با شکست وی در انتخابات مجلس خبرگان باتمام لابی های موجود که همه به آن اعتقاد دارند به وضوح دیده شد.

این فرد ادامه داد:درباره خاطره اخیر آیت الله  درباره همسر امام باید گفت که قطعا همسر امام آشنایی کمتری نسبت به خود امام داشته است.

او در ادامه عنوان کرد به نظر من شخص آیت الله خطای کمی دارند و انتقاد ما بیشتر به فرزندان او وارد است.

یکی دیگر از حضار درپی تایید خاطره هاشمی درباره همسر امام از سوی بیت امام راحل گفت: خانواده امام شاخص نیستند و قرار نیست هرکسی که نسبت ژنتیکی با امام دارد را شاخص خاطرات گذشته قرار دهیم و درحال حاضر تنها شاخص ولایت است. پس نمیتوان گفته های بیت امام و یا پروین احمدی نژاد را شاخص خاطرات قراردهیم چراکه در این صورت از این خانواده ها استفاده ابزاری کرده ایم.

منتقد دیگری در این جمع گفت: امام(ره) از سال 42 معتقد بود که انقلاب پیروز می شود و به همه یاران و مردم نیز این امیدواری را میدادند حال در بعضی خاطرات از آیت الله می شنویم که امام چندباری نسبت به پیروزی انقلاب ناامید شده و این آیت الله بوده که در نجف به دیدار امام رفته و به ایشان روحیه داده. به راستی اینگونه بوده!؟

این منتقد افزود:سوال دیگری که دارم این است که علت چرخش 180درجه ای آقای هاشمی راجع به جریان هولوکاست چه می تواند باشد؟

دربین منتقدین آیت الله موافقینی نیز حضور داشتند که عنوان کردند: همه کسانی که به خاطرات آیت الله موضع می گیرند جزو رویش های نوین انقلاب اند یعنی کسانی که زمانی طرفدار آقای احمدی نژاد بودند و از سال 84 به صورت جدی وارد سیاست شدند و با دولت نهم و دهم در ارتباط بودند این گروه منتقد را تشکیل می دهند و یا اینکه در این گروه افرادی هستند که از سال های قبل با آیت الله اختلاف فکری داشته اند.

این موافق جریان هاشمی ادامه داد: دغدغه اصلی جامعه خاطرات آیت الله نیست. وی به روزی اشاره کرد به اتفاق جمعی از اهالی دانشگاه آزاد (دکتر میرزاده و ...) خدمت آیت الله وحید رسیدند و در آن دیدار آیت الله وحید خاطره ای از سال 58 نقل کرد که وقتی در محضر امام بودند دیدند روحانی جوانی  خدمت امام راحل رسیدند و درخواست کردند فردی را در سمتی قرار دهند که امام رو به فرزند خود حاج احمد آقا کرد و گفت اگر آقای هاشمی موافق باشد من هم با حضور و انتصاب آن فرد مشکلی ندارم.

منتقد دیگری در جمع در واکنش به این اظهارات مطرح کرد: خاطرات آیت الله ابهت امام را از بین می برد چون من در صحیفه یک جور امام را میشناسم اما با گوش دادن به خاطرات آقای هاشمی امام را جور دیگری در ذهن تداعی می کنم که این اتفاق اصلا خوشایند نیست و گاهی با خود می گویم امام واقعی به راستی کدام است؟

موافق جریان هاشمی در واکنش به کلمه آیت الله که بیان می شود گفت: شاخص کلام رهبری است و وقتی رهبری درنامه آقای هاشمی را حجت الاسلام خطاب می کنند چرا عده ای اصرار به گفتن واژه آیت الله دارند؟

در این نشست باره دیگر از یاسر هاشمی خواسته شد که درخصوص تغییر موضع آیت الله از سال 88 صحبت کند که وی تنها به 2نامه آقای هاشمی در سال 60که رهبری نیز از امضا کنندگان آن بودند و همچنین نامه بدون سلام به امام درسال 58 به صورت تیتر وار اشاره کرد و دیگر توضیحی نداد که این 2نامه چه ارتباطی به سوال حضار دارد.

حضار از پسر آیت الله درخواست کردند که به طور مستقیم با خود آقای هاشمی دیدار داشته باشند تا مسائل بوجود آمده حل شود که وی قول مساعد داد که پیگیر این درخواست می شود.

اما یکی از حضار در همین حین واکنش نشان داد که هیچ وقت این دیدار صورت نمی گیرد چون عده ای از نزدیکان آیت الله از این اختلافات بوجود آمده کاسبی می کنند.

ماجرای عتیقه فروشی یاسر هاشمی چه بود؟
 یک از حاضرین محور صحبت ها را تغییر داد و به شایعه مافیای عتیقه توسط یاسر هاشمی اشاره کرد و از او خواست دراین خصوص نیز توضیحاتی را ارائه دهد.

این فرد خطاب به یاسرهاشمی گفت: خاطره ای شنیدم که درجلسه ای یکی از مسئولین شما را به گوشه ای کشیده و از پیداکردن قرآنی در یک زمین که روی پوست آهو نوشته شده بود،خبر داده و از شما درخواست کرده که این عتیقه را برایش به فروش برسانید آیا این خاطره صحت دارد؟

یاسرهاشمی درپاسخ گفت:من آن روز به خاطر کاری به یکی از سازمانها رفته بودم. فرد مسئولی مرا به گوشه ای کشید و ماجرای قرآن عتیقه را تعریف کرد که من نیز همان موقع صراحتا جوابش را دادم و گفتم شنیده ها درباره ارتباط من با عتیقه جات شایعه است.

یاسر  خاطره دیگری در این ارتباط تعریف کرد که درایامی که برای سفر به مازندران به هتلی رفته بودم کارمند هتل بدون آن که مرا بشناسد به کوه روبه رواشاره کرد و گفت یاسر پسر هاشمی رفسنجانی در آن جا به دنبال گنج است!اما وقتی خودم را معرفی کردم فهمید شنیده هایش دروغی بیش نبوده است.

سفر آیت الله با هلی کوپتر برای تفریح در روز تاسوعا!
یکی از حاضرین به سفرتفریحی دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی با هلی کوپتر به سد لتیان اشاره کرد که با روز تاسوعای حسینی هم مصادف بوده و از یاسر هاشمی خواست دراین مورد نیز توضیحاتی را ارائه کند.

یاسر هاشمی دراین باره گفت: اتفاقا این خاطرات نشان دهنده این است که درخاطرات آیت الله هیچ گونه تحریف و یا سانسوری وجود ندارد چراکه ما حتی در آن خاطرات استفاده از جت اسکی را هم ذکر کردیم.

او گفت: اما من به یاد ندارم که آیت الله درسفر خود به لتیان از هلی کوپتر استفاده کرده باشد. درکل آقای هاشمی در زمان ریاست جمهوری خود استراحت اندکی داشت اما در همان استراحت های چندروزه با خانواده تعطیلاتش را سپری می کرد.

یاسر هاشمی توضیح داد: در دوره ریاست جمهوری آیت الله معمولا برنامه استراحتی بوجود نمی آمد مگر  سفر 5روزه به کیش آن هم سالی یک بار. درضمن تفرجگاه لتیان هم جزء تفرجگاه های  ریاست جمهوری بود.

کاظمیان -از نزدیکان هاشمی رفسنجانی- که در جمع حضور داشت درباره سفر به لتیان با هلی کوپتر گفت: سفر آیت الله با هلی کوپتر صحت ندارد. در یکی از این تعطیلات فرمانده هوانیروز با هلی کوپتر به تفرجگاه آمد بدون آن که بداند خانواده آقای هاشمی در آن جا حضور دارند و درهمان روز هم بازگشت اما عده ای گمان کردند که شخصی که با هلی کوپتر به آن جا آمده آیت الله بوده.

یاسر هاشمی در آخردیدار به خاطره ای اشاره و تعریف کرد: روزی از طرف صدا و سیما در دوره ریاست آیت الله آمدند که از خانه ما فیلم بگیرند که مادرم  همه را به ناهاردعوت کردو 2نوع غذا درست کرد وسفره زیبایی را پهن کرد چون در آن زمان میز ناهارخوری نداشتیم.

 او گفت: وگرنه در روزهای عادی غذایی که ظهر درست می شد شب هم خورده می شد و روزنامه ای پهن می شد و دور آن می نشستیم و غذا می خوردیم. اما مادر از گذشته تا به امروز روزهای جمعه همه را دور هم جمع می کند غذای  خوب درست می کند ، همه این ها را گفتم که بدانید ما تظاهر نمی کنیم و مانند شما ها زندگی می کنیم.

یاسر هاشمی گفت: نمی گویم ساده زیست بودیم اما همیشه زندگی عادی داشتیم. ماقبل از انقلاب هم در خانه ای که  مساحت حیاطش 1200متر بود بزرگ شدیم اما ثروت اندوز نیستیم همانطور که آیت الله املاک زیادی را برای آزادی زندانیان اهدا کرد.

یکی از منتقدین درواکنش به اظهارات پایانی هاشمی گفت: یک زمانی مردم کف تهران از آیت الله دفاع می کردند اما اگر امروز قرار باشد کسی از حاج آقا دفاع کند تنها عده ای آن هم از اهالی بالای شهر هستند.

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 


ویدیو : ناگفته های آخرین فرزند هاشمی رفسنجانی درباره خاطرات پدر