نامه 23 سناتور آمریکایی به اوباما درباره ایران : کارشکنی های آمریکا در روند ...


کارشکنی های آمریکا در روند مذاکرات کشورهای 1+5 با تهران هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد به طوری که این بار 23 سناتور این کشور با ارسال نامه ای به "باراک اوباما"، خواستار مطرح شدن موضوع حقوق بشر در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی شدند. خبرگزاری مهر: کارشکنی های آمریکا در روند مذاکرات کشورهای 1+5 با تهران هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد به طوری که این بار 23 سناتور این کشور با ارسال نامه ای به "باراک اوباما"، خواستار مطرح شدن موضوع حقوق بشر در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی شدند.

 آمریکا گویا قصد ندارد به تعهدات خود در چارچوب توافق نامه هسته ای ژنو که در نوامبر سال میلادی گذشته میان ایران و گروه 1+5 امضا شد عمل کند. بر اساس بندهای موجود در این توافق نامه ایران و شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان باید با حسن نیت برای حل موضوع هسته ای ایران تلاش کنند اما با پیشرفت این مذاکرات، واشنگتن چالش های جدیدی را در مسیر حل موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.

آمریکا در ماه گذشته با مطرح کردن موضوع توان دفاعی ایران و موشک های بالستیک جمهوری اسلامی سعی کرد تا مذاکرات هسته ای را از مسیر خود منحرف کند و این بار نوبت به سناتورهای آمریکایی رسیده تا با ارسال نامه ای به باراک اوباما خواستار مطرح شدن موضوع حقوق بشر در مذاکرات آتی ایران و 1+5 شوند.

این در حالی است که در هفته گذشته نیز طرحی در سنای آمریکا مطرح شده که به موجب آن اختیارات باراک اوباما برای امضای توافقنامه با ایران کاهش یابد.

بر اساس گزارشی که رسانه "سن دیگو جویش وورد" منتشر کرده است :  ۲۳عضو کنگره آمریکا، با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس جموری ایالات متحده، به زعم خود از وضعیت حقوق بشر و وضعیت آزادی های مذهبی در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار طرح آن در گفتگوهای هسته ای با ایران شدند.

بر اساس این گزارش "مارک کرک"، از سناتورهای جمهوری خواه و "ران وایدن" از حزب دموکرات آمریکا، به همراه ۲۱ سناتور دیگر و ۱۵ نفر از اعضای مجلس نمایندگان، این نامه را امضا کرده اند.

در بخشی از این نامه ادعا شده است : در حدود یک سالی که از ریاست جمهوری حسن روحانی می گذرد، ‌نقض فاحش حقوق بشر در ایران، بدون هیچ نشانه ای از بهبود وضعیت حقوق مردم ایران ادامه دارد.

امضا کنندگان این نامه مدعی شده اند که ایرانی ها به طور فزاینده ای مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و تنها به خاطر ابراز عقایدشان زندانی می شوند.

امضاکنندگان نامه از باراک اوباما خواسته اند از گفتگوهای جاری با ایران به عنوان فرصتی مناسب و منحصر به فرد برای مطرح کردن ادعاهای آنها استفاده کند.

اعمال تحریم جدید علیه مقامات ایرانی

اما همزمان با ارسال این نامه به باراک اوباما، وزارت خزانه داری آمریکا از اضافه شدن نام یک مقام ایرانی دیگر به فهرست تحریم های این کشور به موجب نقض حقوق بشر خبر داد.

به نوشته "واشنگتن فری بیکان" وزارت خزانه داری آمریکا "مرتضی تمدن" استاندار سابق تهران، را نیز به فهرست افراد تحت تحریم خود اضافه کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا مرتضی تمدن را به ادعای دست داشتن در سانسور و محدودسازی آزادی بیان ایرانیان تحریم کرد. پیش از این وزارت خارجه انگلیس، تمدن را در فهرست تحریمهای خود قرار داده بود.

نتیجه

برآیند تحولات ماه های اخیر در آمریکا در خصوص موضوع هسته ای ایران نشان می دهد که واشنگتن مایل نیست بر اساس توافق هسته ای ژنو با تهران به توافق برسد و قصد دارد هزینه توافق احتمالی با جمهوری اسلامی را افزایش دهد.

البته در وارد شدن این چالش های جدید به مذاکرات هسته ای ایران، نباید نقش صهیونیست ها را نادیده گرفت. برای مثال در دورهای  آخر مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، موضوع موشک های ایران مطرح شده اند و این موضوعی است که بارها از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و البته برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مورد اشاره قرار گرفته و آنها از توان موشکی ایران ابراز نگرانی کرده اند.

همچنین اقدام هفته گذشته سنا برای محدود کردن اختیارات اوباما نیز به تحریک صهیونیست ها و پس از دیدار "آویگدور لیبرمن" وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مطرح شده است.

تیم ایرانی حاضر در مذاکرات 1+5، بارها تاکید کرده که در این مذاکرات فقط در مورد موضوع هسته ای بحث می شود اما گویا آمریکا مایل است تا در این گفتگوها تمامی موارد مورد اختلاف خود با جمهوری اسلامی ایران را اعم از مسائل دفاعی و حقوق بشر مورد بحث قرار دهد؛ موضوعی که قطعا موجب به درازا کشیدن مذاکرات و از مسیر خارج شدن آن می شود.


ویدیو : نامه 23 سناتور آمریکایی به اوباما درباره ایران