نامه دادستان تهران به صدا و سیما : سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادستان تهران نامه‌ای ...


سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادستان تهران نامه‌ای نوشته تا خود صداوسیما موارد قصور یا تقصیر صورت گرفته در برنامه تلویزیونی پایش را بررسی کند. خبرگزاری ایسنا: سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادستان تهران نامه‌ای نوشته تا خود صداوسیما موارد قصور یا تقصیر صورت گرفته در برنامه تلویزیونی پایش را بررسی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری که با اشاره به انتقاد رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور به عملکرد صداوسیما پرسید، هیات نظارت بر عملکرد صداوسیما چگونه عمل کرده است که کار به اینجا رسیده که خود رییس قوه قضاییه از صداوسیما انتقاد کند؟ گفت: اولا صداوسیما واقعا خدمات زیادی چه به قوه قضاییه و چه به سایرین داشته و از این بابت از آنها تشکر می‌کنم.

 در برنامه پایش مسائلی مطرح می‌شود که آن مسائل همانطور که گفتید از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی مورد نقد قرار گرفت. در این برنامه از برخی افراد سوال می‌شود و آنها می‌گویند راضی نیستند. تا اینجا مشکلی نیست زیرا در هر صورت افرادی که حکم به نفع آنها صادر نشده راضی نیستند. یک مساله دیگر که وجود دارد این است که مسائلی را بین ایران و خارج تطبیق می‌دهند بدون اینکه مبانی آن مشخص شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: من بارها به مسئولان ذیربط گفته‌ام فرض کنید فلان کشور در تعداد مشخصی از جمعیت چند زندانی دارد و ایران را مقایسه کنید. من بررسی کردم و دیدم مبنا و تعریف از زندانی در کشور ما با کشور آنها متفاوت است. حالا آیا می‌توانیم بگوییم که ما از لحاظ تعداد زندانی از آنها بالاتریم یا نه؟

وی با بیان اینکه یکی از اشکالات موجود در این رابطه نحوه کار مجری و مسائلی بود که در آن برنامه مورد انتقاد قرار گرفت، افزود: در همین راستا دادستان تهران نامه‌ای نوشته که بررسی کنند تا اگر قصور یا تقصیری صورت گرفته خود صداوسیما به موضوع رسیدگی کند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: اعضای هیات نظارت بر عملکرد صداوسیما به وظایف خود عمل می‌کنند و در مواردی تذکر می‌دهند اما اینکه در خصوص این مورد تذکر داده‌اند یا نه، خبر ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای این نشست با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: ان‌شاءالله همه حرمت این ماه را نگه دارند و از هر نوع هنجارشکنی در این ماه پرهیز شود.

وی با اشاره به هفته قوه قضاییه، گفت: هر سال به مناسبت شهادت شهید بزرگوار آیت‌الله بهشتی و یاران صدیق امام (ره) این هفته برگزار می‌شود و فرصت خوبی برای قوه قضاییه است که نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: یکی از برنامه‌های هفته قوه قضاییه، رسیدن خدمت مقام معظم رهبری، ارائه گزارش و شنیدن رهنمودها و تذکرات ایشان است که امسال هم این امر انجام شد.

سخنگوی قوه قضاییه ضمن تشکر از توجه رهبر انقلاب به قوه قضاییه، گفت: ایشان در مجموع از عملکرد قوه قضاییه رضایت داشتند و در کنار آن رهنمودها و تذکراتی هم داشتند که آنها را نصب‌العین خود قرار خواهیم داد.

وی گفت: کار قضا ذاتا کار سختی است و بسیاری از افرادی که به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند چون حکم علیه آنها صادر می‌شود ممکن است از این دستگاه رضایت نداشته باشند حتی در مواردی که حکم به نفع کسی صادر می‌شود اما چون توقعش بیشتر بوده رضایت ندارد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در سالیان مختلف تلاش شده که زمان رسیدگی به پرونده‌ها کوتاه‌تر شود اما علاوه بر اینکه قوه قضاییه به لحاظ حجم کار و کمبود قاضی و کادر اداری مشکل دارد عوامل دیگری در وجود تاخیر در رسیدگی به پرونده‌ها دخیل هستند. یکی از این امور، نیاز به کارشناسی در برخی پرونده‌هاست. به طور مثال کارشناسی انجام می‌شود و به نظر کارشناس اعتراض می‌شود و چند نوبت کارشناسی تکرار می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: گاهی وقت‌ها معلوم نیست که مجرم کیست و چندین ماه زمان می‌برد تا مجرم شناسایی شود و در این صورت کسی که شکایت کرده ناراضی است. در بسیاری از پرونده‌هایی که رد مال به شاکی ضروری است، گاهی شاهدیم که شاکی می‌گوید چند سال است شکایت کرده و به پول خود نرسیده است و البته درست می‌گوید زیرا در بسیاری از موارد مالی از طرف شناسایی نشده یا اصلا اموالی وجود ندارد.

وی گفت: ما هیچ وقت منکر این نیستیم که ایراداتی وجود دارد اما نمی‌شود یک نظرسنجی انجام داد و گفت عملکرد خوب بوده یا نه. نظرسنجی از افراد باید میدانی، وسیع و از همه اطراف پرونده و با دقت برای رسیدن به واقعیت باشد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره وظیفه قوه قضاییه در رابطه با موضوع زمین‌خواری که معاون رییس‌جمهور اخیرا در رابطه با آن دستوری صادر کره است، گفت: ضروری است که همه مردم و مسئولین در مورد جنگل‌ها، مراتع، حریم رودخانه‌ها و ساحل‌ها حساس باشیم. بحمدالله هم دولت عزم خود را در این زمینه جزم کرده و هم قوه قضاییه به همه دادستان‌ها تاکید کرده که در مورد مزارع، جنگل‌ها، مراتع و ... مراقب باشند و اگر احیانا از برخی دستگاه‌ها کوتاهی دیده می‌شود خود آنها کوتاهی‌ها را جبران کنند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: همان‌طور که مستحضر هستید در تهران یک مجتمع ویژه برخورد با زمین‌خواری تشکیل شد تا به طور تخصصی و سریع به پرونده‌های مربوط به این موضوع رسیدگی شود. دادستان تهران نیز به شهرداری و نیروی انتظامی دستور دادند که از ساخت و ساز در ارتفاعی بالای 1800 متر جلوگیری کنند و با این موضوع برخورد شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده آمران به معروف و ناهیان از منکر، گفت: قوه قضاییه تاکنون به پرونده‌های این‌چنینی به سرعت رسیدگی کرده است و در موردی هم که اخیرا مطرح شد و ناهی از منکر در آن پرونده به شهادت رسید، پرونده در حال رسیدگی است و به دادگاه رفته است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: در اینگونه موارد باید ثابت شود که منکری وجود داشته و نهی از منکر صورت گرفته است وگرنه مشکلات دیگری در جامعه به وجود می‌آید اما در صورت اثبات وجود نهی از منکر یا امر به معروف، قوه قضاییه از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در پرونده ایران‌زمین از مسئولان شهرداری کسی احضار شده است یا خیر؟‌ گفت: کسی در این رابطه احضار نشده است.


ویدیو : نامه دادستان تهران به صدا و سیما