نامهربانی مسکن مهر با صاحب خانه ها : نامهربانی مسکن مهر با صاحب خانه ها سمنان ...



وام مسکن خانه اولی ها , شرایط وام مسکن خانه اولی ها سال 95 , وام بانک مسکن برای خرید خانه

نامهربانی مسکن مهر با صاحب خانه ها

سمنان - نگاهی به کارنامه طرح مسکن مهر در استان سمنان، ذهن را به این نکته توجه می دهد که آیا ساخت پنج ساله یک چهارم کل مسکن موجود در این استان، ارزش این همه دردسرهای دامنگیر را داشت؟

طبق آخرین آمار در دسترس از طرح ملی مسکن مهر در استان سمنان، از 24 مرداد 87 که کلنگ احداث اولین خانه مهر در شاهرود به زمین زده شد تا امروز حدود 47 هزار واحد مسکونی یارانه دار در استان سمنان ساخته شده و یا در حال ساخت است که در مقایسه با 150 هزار واحد مسکونی این استان در قبل از اجرای این طرح، عدد انقلابی به نظر می رسد.

اما همانطور که اعداد و ارقام بزرگ این طرح باعث تعجب است، مشکلات و معضلات بیشمار آن هم سبب تاسف شده است.

ساخت و ساز مسکن مهر استان سمنان در قالب طرح های سنتی، نیمه صنعتی، صنعتی، گروه های خودساز، خود مالک، بافت فرسوده و در اواخر اجرا، طرح تجمیع بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان کل واحدهای مسکن مهر احداثی در این استان را 33 هزار و 500 واحد بیان کرد و گفت: از این تعداد 28 هزار و 263 واحد در قالب طرح مسکن مهر ساخته و بقیه با استفاده از تسهیلات مسکن مهر احداث شده اند.

ˈاسماعیل صادقیˈ گفت: از کل واحدهای مذکور 10 هزار و 398 واحد در قالب تعاونی ها احداث شده اند و تاکنون 16 هزار و 131 واحد مسکن مهر در این استان به صورت رسمی افتتاح شده اند.

وی شمار واحدهای مسکن مهر باقیمانده را 12 هزار و 332 واحد بیان کرد و اظهار داشت: از این تعداد در بیش از پنج هزار واحد افراد ساکن شده اند اما بهره برداری رسمی نشده اند.

وی با اشاره به اینکه قریب یک هزار و 500 واحد نیز زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تصریح کرد: این واحدها توسط سه تا چهار پیمانکار در دست ساخت است که به دلیلی باید از آنها خلع ید شود.

صادقی گفت : تا پایان امسال واحدهای مسکن مهر باقیمانده تکمیل و به بهره برداری می رسند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان پیشرفت پروژه های مسکن مهر در این استان را 87 درصد بیان کرد و گفت: این پیشرفت در کشور زیر 50 درصد است.

وی با بیان اینکه متقاضی برای مسکن مهر در این استان وجود دارد گفت: بر اساس سرشماری در زمینه نیاز به مسکن به نقطه سر به سر رسیده ایم اما با توجه به تقاضاهایی که وجود دارد قریب سه هزار واحد باید احداث شود.

این در حالی است که در ابتدا حجم ساخت و ساز مسکن مهر در استان سمنان بیش از نیاز بود و اضافه بر نیاز در حال ساخت بود.

کارشناسان معتقدند؛ دور از انصاف است اگر نگوییم در بخش هایی نظیر بافت فرسوده، خودساز و خود مالک، منازل مسکونی خوبی احداث شده است، اما بخش اعظم مسکن مهر سنتی و صنعتی ساز استان سمنان که رقمی معادل 34 هزار واحد مسکونی را به خود اختصاص داده است، در حال حاضر با پیامدهای منفی زیادی از ساخت و ساز مواجه اند.

ˈامیر ملک زادهˈ کارشناس اقتصادی، تحویل نشدن بموقع خانه ها،کیفیت نامطلوب ساخت، کم توانی در پرداخت تسهیلات، مشکلات قضایی و اداری متقاضی با شرکت های تعاونی و پیمانکاران، افزایش قیمت مصالح در حین ساخت، تکمیل نشدن خدمات عمومی و رفاهی و مشکلات اجتماعی و اخلاقی را برخی از مهمترین مشکلات در روند ساخت، تحویل و سکونت در این منازل عنوان کرد.

وی افزود: هزینه حدود 160 میلیارد ریالی از جیب بانک ها برای پرداخت تسهیلات کم بهره ساخت مسکن مهر در استان سمنان ره آوردی جز دفترچه قسط های 225 تا 320 هزار تومانی ماهیانه برای قشر کم درآمد نداشته است.

وی تصریح کرد: هر چند استان سمنان در بحث بازپرداخت ها، تقریبا وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر استان های هم رده دارد، ولی معلوم نیست تا کی کارگرانی که با حقوق چند ماه پرداخت نشده با مشکلات اقتصادی دست در گریبانند و توان و انگیزه پرداخت این قسط ها را خواهند داشت.

در یک بررسی موشکافانه و منصفانه لازم به ذکر است که برخی از مجتمع های مسکن مهری که با حمایت های مالی دولتی و خصوصی برای کارکنان برخی دستگاه های اجرایی و واحدهای بزرگ صنعتی ساخته شده است، از بسیاری از مسائل و مشکلات گفته شده جان سالم به در برده اند.

این خانه ها، به عنوان تاج سر مسکن مهر استان سمنان، همان خانه هایی هستند که برای حضور مسوولان ارشد استانی و کشوری دولت قبلی، در روز افتتاح مبله می شدند تا لبخند رضایت صاحبخانه را جلوی دوربین های تلویزیونی ثبت کنند.

450 هکتار زمینی که هم اکنون زیر پای مسکن مهر استان سمنان است، از عرصه های ناب نزدیک به شهر محسوب می شود که برخی انبوه سازان مثل آقای ˈس نˈ معتقد است که به طرز مشهودی حیف و میل شده است.

این انبوه ساز می گوید: تراکم جمعیتی و نیاز زیرساختی خدمات در شهرک های این چنینی حداقل باید پنج برابر شرایطی باشد که هم اکنون ایجاد شده است.

وی می افزاید: با اینکه مسکن مهر سمنان را یک بلوار دوبانده از شهر جدا می کند، قابل پیش بینی است که به محض قانونی و داغ شدن خرید و فروش مسکن مهر، نه تنها سقف قیمت مسکن در شهر مرکز استانی مثل سمنان را پایین نمی آورد، بلکه کف قیمت مسکن مهر را به نرخ های پایه خانه های داخل شهر نزدیک می کند.

سر هم بندی ساختاری و مصالح و تاسیسات برای رساندن به تاریخ افتتاح و پرداخت صورت وضعیت ها هم سبب پیری زودرس مسکن مهر شده است و الان با گذشت حدود دو سال از ساکن شدن مردم در این خانه ها، برخی ایرادهای فنی غیرقابل جبران از پس دیوارها و سقف های مسکن مهر رخ نمایی می کند.

ˈمحمد بانهˈ از صاحبان مسکن مهر سمنان می گوید: پوسته پوسته شدن گچ دیوارها، نم دادن داخل کمدها و بسته نشدن کامل پنجره های به اصطلاح مطابق با اصول بهینه سازی انرژی از جمله معضلاتی است که هم دل مالک را از بدهی مسکن تا 15 سال دیگر می سوزاند و هم اهل و عیال را در فکر جا به جایی و راحت شدن از این مجتمع های شلوغ و پر دردسر انداخته است.

پدیده اجاره نشینی مجدد مسکن مهری ها در داخل شهر هم موضوع قابل تأملی است.

خیلی از زوج های جوانی مانند محمدرضا و همسرش عاطفه که مسوولان آن زمان داعیه خانه دار شدن آنان را داشتند، حالا فرم جیم قرمزی در مسکن و شهرسازی دارند که دیگر تا عمر دارند نمی توانند از تسهیلات دولتی ساخت و خرید مسکن بهره مند شوند.

خانه مهر این زوج جوان چندان دلچسب زندگی نیست و حالا دوباره اثاثیه منزل را بار کرده اند تا با پول اجاره مسکن مهرشان، اجاره نشین خانه دیگری در منطقه شهری باشند، حتی اگر این منزل استیجاری در حد یک آپارتمان 50 متر مربعی نقلی باشد.

آخرین خبرهایی که از ساخت و ساز در دولت جدید شنیده می شود توجه به مسائل اجتماعی در ساخت واحدهای مسکونی است، مساله ای که در ساخت مسکن مهر نادیده گرفته شده بود.

ˈابوالقاسم صمیمیˈ آسیب شناس اجتماعی معتقد است: در نظر گرفتن مطالعات اجتماعی برای احداث مسکن که این روزها در جلسات دولت جدید مطرح شده است، نتیجه کاستی های موجود در بافت اجتماعی مسکن مهر است.

وی افزود: جمعیت ناهم سنگ اجتماعی با تفکرات فرهنگی بسیار متنوع که در مواجهه با هم واکنش های منفی زیادی از خود بروز می دهند، درصد تخلفات و ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی را بطور محسوسی در این گستره های مسکونی تازه تأسیس بالا برده است.

همزمان با روی کار آمدن دولت جدید، تجمع های اعتراضی ساکنان مسکن مهر، پشت در استانداری و فرمانداری ها دوچندان شده است و این هم به خاطر اهمال متولیان امر و کارشکنی و زیرکار در روی های تعاونی ها است که حالا گریبان مسکن مهری را گرفته است که با اتمام زمان قرارداد و پایان کار شهرداری، دست مالک برای بهره مندی از امکانات زیر بنایی و رفاهی مثل گاز، آسانسور و ... به جایی جز هفت خان شکایت و دادگاه بند نیست.

حالا که دولت جدید این تعهد میراثی را بر دوش خود سنگین می بیند، شاید تدبیری دو تا سه ساله نیاز باشد که حداقل با رفع نیازهای اساسی این مردم، لبخند رضایتی در کانون گرم زندگی، زیر سقف مسکن مهر بر چهره خانواده ها نقش ببندد.

/ایرنا

 


ویدیو : نامهربانی مسکن مهر با صاحب خانه ها