ناشناخته بودن مبل قالی کرمان در دنیا‌ +عکس : مبل قالی، مبلمان سنتی با پوششی ...


مبل قالی، مبلمان سنتی با پوششی از فرش دستباف، قدمتی دیرینه در کرمان دارد و زینت بخش منازل اکثر کرمانی‌هاست‌. خبرگزاری ایسنا: منطقه کویر، مبل قالی تلفیقی از هنر فرشبافان کرمانی در صنعت چوب و با بهره بردن از بهترین مواد اولیه و بکارگیری با تجربه‌ترین استادکاران مبل‌ساز و منبت‌کار و ابداع طر‌ح‌های جدید تولید می‌شود.

یکی از اولین سازنده مبل قالی در کرمان، مرحوم «غلامعلی نوحی» بوده که هنوز نمونه کارهای زیبایی که تولید کرده است، در برخی از منازل قدیمی کرمانی دیده می‌شود.

پس از مرحوم «غلامعلی نوحی » نیز این حرفه به صورت موروثی در خاندان نوحی ادامه یافت تا جایی که اکنون نام نوحی به عنوان یک نام تجاری، معرف مبل قالی کرمان است.

پس از مرحوم «غلامعلی نوحی» فرزندش مرحوم «محمدحسین نوحی » مشهور به «استاد ماشاءالله » ضمن ادامه دادنِ حرفه‌ی پدر، به کار ساخت «تار» و «ویولن» هم مشغول بود، تا جایی که در آن روزگار ویولن‌های ساخته شده توسط وی به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا ارسال می‌شده است.

مرحوم «محمدحسین نوحی» دارای شش فرزند پسر بود که همه این فرزندان پیشه پدر را ادامه دادند و حتی 15 نوه آن مرحوم هم در زمینه ساخت و عرضه ی مبلمان و مبل قالی ادامه دهنده راه پدر، پدربزرگ و جد خود بوده‌اند.

"سعید نوحی" یکی از نوادگان مرحوم "غلامعلی نوحی" و فرزند "محمد نوحی" سازنده مبل قالی با فرش دستباف کرمانی و مدیر مجموعه مبل قالی چوبینه به ایسنا می‌گوید: سابقه تولید مبل قالی در کرمان به حدود 200 سال قبل بر می‌گردد، مبل قالی کرمان یک محصول منحصربه فرد است که در هیچ جای کشور و دنیا نمونه آن یافت نمی‌شود، برای همین سعی کردیم تا تولید این محصول منحصر به کرمان باشد از این رو به منظور بالا بردن سطح کیفیت محصولات تولیدی و همچنین تنوع و به روز کردن تولیدات تصمیم به راه اندازی فروشگاهی جدید به نام چوبینه گرفتیم و از آن زمان با الهام از تجربیات پدر در این زمینه و با توجه به موروثی بودن این حرفه در خاندان نوحی سعی کردیم مبلمانی متفاوت در کیفیت و منتوع در مدل و همچنین انتخاب بی نقص‌ترین و زیباترین فرش‌های دستباف‌ را تولید کنیم‌.

طولانی بودن ساعات کاری در دنیا , قالی گرانقیمت کرمان ایران؟ , شرکتی معروف به تقلید کار بودن در دنیا

نوحی ادامه می‌دهد: 20 سال پیش مدل‌ها و سبک‌های مبل قالی خیلی ابتدایی بود، اما اکنون تغییرات زیادی در تولید این محصول داده‌ایم و یکی از دلایل عمده این تغییرات این بود که مشتریان مبل قالی افرادی هستند که سلیقه‌ای خاص دارند، طی این مدت سعی کردیم براساس سلیقه مشتریان به سمت طرح‌های نو و جدید برویم و درکنار آن کیفیت و ظرافت محصول را نیز حفظ کنیم و روزبه روز افزایش دهیم، مبل قالی با طرح سنتی، ماندگاری و زیبایی خاص خودش را دارد اما با توجه به مد روز و تنوع سلیقه‌ها، طرح‌های زیبا و جدیدی تولید شد که با استقبال درخور‌ توجه متقاضیان هم مواجه شده است.

وی با انتقاد از تولید بی رویه فرش‌های ماشینی بی کیفیت نیز می‌گوید: مبل قالی به عنوان یک کالای لوکس و گرانقیمت شناخته می‌شود، اما متاسفانه در سا‌ل‌های اخیر به خاطر افزایش قیمت قالی دستباف کرمان و تولید فرش ماشینی با طرح‌های قالی کرمان بسیاری ازتولیدکنندگان مبل قالی که فقط فروش محصول را در نظر می‌گیرند و به هیچ ‌وجه کاری به اصالت و صنایع دستی بودن این محصول ندارند، از فرش ماشینی در مبل قالی استفاده می‌کنند.

مدیر مجموعه مبل قالی چوبینه می‌افزاید: متاسفانه اکنون استفاده از فرش ماشینی در مبل قالی تا حدی پیش رفته است که اگر کسی مبل قالی با قالی دستباف کرمانی ببیند تعجب می‌کند، اما ما همواره سعی کردیم در تولید مبل قالی از بهترین مواد اولیه، از جمله بهترین چوب و بهترین فرش که همان قالی کرمانی است و در شهرستان راور تولید می‌شود، استفاده کنیم.

نوحی می گوید: معتقدم یکی از دلایل ورود فرش ماشینی به تولید مبل قالی را می‌توان سهل انگاری طراحان و تولیدکنندگان قالی دستباف در به ثبت رساندن طرح‌ها و نقشه‌های قالی برشمرد، بطوری‌که اگر نقشه و طرح‌های قالی به ثبت رسیده بودند، تولیدکنندگان فرش ماشینی، به ویژه تولیدکنندگان یزدی نمی‌توانستند از نقشه‌های قالی دستباف کرمان کپی‌برداری کنند.

وی ادامه می‌دهد: ما نباید اجازه دهیم هنر زیبا و اصیل ساخت مبل قالی با فرش دستباف کرمانی، ماندگاری خود را به دلیل تولید انبوه فرش‌های ماشینی و عدم تخصص برخی تولیدکنندگان از دست بدهد.

این سازنده مبل قالی با فرش دستباف کرمانی در رابطه با توسعه این صنعت اصیل در امر صادرات نیز می‌گوید: متاسفانه مبل قالی هنوز در دنیا ناشناس است و در امر صادرات و توسعه بین المللی، اهتمام و توجه بیشتری را می‌طلبد، قطعا مبل قالی با توجه به کیفیت و زیبایی که دارد در کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی، عربی وچین مشتریان زیادی خواهد داشت، چرا که وقتی در اروپا یک کاناپه پارچه‌ای را 10 هزاردلار خریداری می‌کنند، قطعا مبل قالی با این کیفیت را به راحتی و با قیمت بالایی خریداری خواهند کرد.

‌نوحی می‌گوید: از آنجایی که مبل قالی کالایی حجیم بوده و حمل و نقل آن بسیار سنگین است، صادرات این محصول به راحتی امکان‌پذیر نیست، مگر با حمایت جدی اتاق بازرگانی.

این سازنده مبل قالی با فرش دستباف کرمانی می‌گوید: تاکنون چندین بار قصد شرکت در نمایشگاه‌های مختلف را داشته‌ایم، اما نگرانی از عدم حمایت باعث شده تا چنین خطری را نپذیریم و از حضور در نمایشگاه‌های خارجی منصرف شویم.

وی ادامه می‌دهد: تنها چیزی که ما برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی نیاز داریم، یک حمایت قوی است، همان‌طور که گفتم به خاطر حجیم و سنگین بودن این کالا هزینه حمل ونقل بسیار بالاست، ضمن آنکه در هر نمایشگاهی هم که حضور پیدا کنیم نیاز است یک غرفه مناسب در اختیار ما قرار بگیرد تا حداقل بتوانیم چندین سرویس مبل را در آن به نمایش بگذاریم، بنابراین اگر در ابتدای کار از نظر فضای نمایشگاهی و هزینه حمل و نقل حمایت شویم در مراحل بعدی توان پرداخت هزینه‌ها را داریم، چرا که اطمینان داریم این کالا با یکبار حضور در بازارهای خارجی دیگر جای خود را باز خواهد کرد.

نوحی می گوید: برخی از تولیدات ما از جمله طرح مبل «سوپر شیر و کوروش » در دنیا بی نظیر است و زحمت زیادی برای طراحی و تولید این محصول کشیده شده ‌که همگی کار دست بهترین استادان مبل ساز است.

وی می‌گوید: بار دیگر تاکید می‌کنم که باید در زمینه صادرات این کالا اهتمام و توجه بیشتری شود.

در بازار داخل نیز به دلیل نبود نظارت کافی، بازار مبل کرمان مملو از مبلهای بی کیفیت با فرش ماشینی شده است که لطمه بزرگی به آوازه این هنر اصیل کرمانی وارد کرده است، بنابراین برای حفظ این هنر اصیل و زیبا نباید اجازه دهیم مبل قالی با فرش دستباف کرمانی، به خاطر تولید انبوه مبل با فرشهای ماشینی و کلاف‌های بی کیفیت و غیر استاندارد، از بین برود و به فراموشی سپرده شود.


ویدیو : ناشناخته بودن مبل قالی کرمان در دنیا‌ +عکس