ناخوشی های سفر را به طبیعت بسپارید! : از بی‌خوابى‌ و ناراحتى‌ ناشى‌ از مسافرت‌ ...


از بی‌خوابى‌ و ناراحتى‌ ناشى‌ از مسافرت‌ طولانى‌ با هواپیما گرفته تا آفتاب سوختگی همه مواردی هستند که ممکن است انسان در طول مسافرت به آنها دچار شود. این ناخوشی ها و بیماری ها شاید در ظاهر بد باشند اما با درمان های طبیعی و خانگی می توان به راحتی برطرفشان کرد.




پادشا: از بی‌خوابى‌ و ناراحتى‌ ناشى‌ از مسافرت‌ طولانى‌ با هواپیما گرفته تا آفتاب سوختگی  همه مواردی هستند که ممکن است انسان در طول مسافرت به آنها دچار شود. این ناخوشی ها و بیماری ها شاید در ظاهر بد باشند اما با درمان های طبیعی و خانگی می توان به راحتی برطرفشان کرد.

طبیعت , پل طبیعت , عکس طبیعت

1. جت‌لَگ

جت‌لَگ در واقع بی‌خوابى‌ و ناراحتى‌ ناشى‌ از مسافرت‌ طولانى‌ با هواپیما است که ساعت بدن انسان در نتیجه تغییر زمانی به هم می ریزد. در مسافرت های طولانی، ممکن است در طول دو یا سه روز نخست دچار بد خوبی و بی خوابی های ناشی از جت‌لَگ بشوید. برای درمان این مشکل می توانید ملاتونین مصرف کنید. ملاتونین هورمونی در بدن است که چرخه خواب را تنظیم می کند. برای تقویت و ترشح بیشتر این هورمون از انواع قرص های مکمل آن استفاده کنید تا خوابتان به حالت نرمال بازگردد.

2. اضطراب سفر

مسافرت به هیچ عنوان ترس و اضطراب ندارد اما برخی از افراد همیشه در سفر استرس زیاد دارند. استرس مانع از خوش گذشتن و لذت بردن از سفر و تفریح است. برای درمان استرس های سفر می توانید از اسانس رایحه گل ها استفاده کنید. همچنین باید به معجزه ال-تیانین، اسید آمینه موجود در چای سبز اشاره کرد که خونسردی و آرامش مغز را افزایش می دهد، بدون اینکه باعث خواب آلودگی هم بشود. 

طبیعت زیبا , پل طبیعت تهران , طبیعت گردی

3. تهوع ناشی از حرکت

آیا تا به حال سرگیجه، خستگی و حالت تهوع ناشی از حرکت ماشین را تجربه کرده اید؟ این بیماری روی زمین، هوا و دریا می تواند به وجود بیاید و همه لذت سفر شما را به هم بزند. برای درمان آن علاوه بر قرص های ضد تهوع می توانید از قرص های ویتامین B6 نیز استفاده کنید. در ضمن، چای یا آدامس های زنجبیلی نیز برای پیشگیری از این درد موثر هستند.

4. اسهال در سفر

این مشکل می تواند در نتیجه مصرف غذاهای نامناسب یا آب ناخالص و آلوده ایجاد شود. رعایت رژیم غذایی سالم در طول سفر کار چندان آسانی نیست اما می توانید همیشه آب های معدنی مطمئن مصرف کنید و به طور مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویید.

5. آفتاب سوختگی

باید مراقب باشید که برخی از آفتاب سوختگی ها در کودکان یا حتی بزرگسالان منجر به سرطان های پوستی می شوند. بنابراین، باید پوست را در مقابل آفتاب محافظت کرد. برای این منظور، باید ضدآفتاب مناسب انتخاب کنید که به خوبی پوست شما را در مقابل اشعه های UVA و UVB محافظت کند. SPF ضدآفتاب ها فقط برای اشعه های UVB آفتاب است اما باید مراقب اشعه های UVA نیز باشید. این اشعه ها باعث ایجاد چروک و پیری در پوست هم می شوند. بعلاوه، پس از اینکه یک روز کامل زیر نور آفتاب بوده اید، آبرسانی به پوست نیز اهمیت بالایی دارد. توصیه می کنیم شیر نارگیل زیادی نیز بنوشید تا الکترولیت های لازم بدن تامین شوند.

طبیعت ایران , عکس های طبیعت , زیبایی طبیعت

6. مشکلات خواب

پس از یک سفر طولانی سرانجام به مقصد می رسید، به رختخواب می روید، چراغ ها را خاموش می کنید و سعی می کنید بخوابید، اما ... بی خوابی به سرتان زده است. آیا این مساله را تجربه کرده اید؟ این شاید نوعی خستگی از سفر و هیجان از بودن در مکانی دیگر باشد. یا شاید برای اینکه بالش و لحاف خود را ندارید. بی خوبی می تواند یک سفر خوب را به فاجعه تبدیل کند. بنابراین، برای درمان آن می توانید ابتدا از چشم بند خواب و اسفنج های داخل گوش برای از بین بردن هر نوع نور و صدایی استفاده کنید.  همچنین سعی کنید پیش از خواب قرص منیزیوم مصرف کنید تا آرام و راحت به خواب بروید. دمنوش های گیاهی همچون سنبل الطیب نیز به راحت خوابیدن کمک می کنند.

7. ماهیچه های گرفته و دردناک

مسافرت های طولانی باعث می شود تا ماهیچه های بدن منقبض و دردناک شوند. اگر در مقصد خود وان دارید درون وان آب گرمی استراحت کنید که مملو از نمک اپسوم است. از درمان های دیگر باید به چای گل همیشه بهار کوهی اشاره کرد. این گیاه باعث از بین رفتن درد عضلات، ورم و خستگی های ناشی از تکان های مداوم می شود. این گیاه عوارض جانبی ندارد و برای کودکان نیز می توان مصرف کرد.  

بسپارید , طبیعت زیبای ایران , طراح پل طبیعت

8. نیش پشه

طبیعت در کنار همه زیبایی های خود حشرات گزنده هم دارد که می توانند موجب ناراحتی مسافران شوند. این حشرات در کنار دریا، جنگل و زیر آفتاب دلچسب بیشتر هستند. اگر این حشرات شما را بگزند قسمت خوب آن این است که محل نیش آنها درد و خارش دارد. اما شاید باعث مالاریا، تب استخوان شکن یا نفوذ ویروس ها بشوند. برای پیشگیری باید از کرم ها یا اسپری های محافظ نیش حشرات استفاده کنید. همچنین از دو هفته پیش از سفر قرص  B1 استفاده کنید. تیامین موجود در این ویتامین باعث ایجاد بویی در بدن می شود که پشه به شدت از آن گریزان است. 

9. زخم و کوفتگی

زخم و کوفتگی همیشه ممکن است به وجود بیایند. اما هنگامی که در سفر هستید، امکانات کمی برای درمان آنها دارید. برای احتیاط برخی وسایل درمانی لازم را همراه خود بردارید. اما برای درمان این دردها می توانید از گیاه همیشه بهار کوهی یا روغن درخت چای استفاده کنید.

10. کسالت در نتیجه ارتفاع

اگر قرار است بالای کوه بروید اما در ارتفاع دچار ناخوشی و کسالت می شوید  باید آن را درمان کنید. این بیماری هنگامی روی می دهد که بدن نمی تواند اکسیژن کافی را از هوا دریافت کند و کسالت ارتفاع باعث ایجاد سردرد، از دست دادن اشتها و مشکلات خواب می شود. برای این منظور باید از گیاهان دارویی استفاد کنید. گیاهانی که کلروفیل بالایی دارند به تولید بیشتر هموگلوبین و سلول های قرمز خون کمک می کنند. قارچ های دارویی نیز در درمان این بیماری موثر است.


ویدیو : ناخوشی های سفر را به طبیعت بسپارید!