«نائو» روبات با احساس! :           به گزارش گروه فن آوران رایا، محققان اروپایی ...



 

 

 

روبات , احساس خوب , احساس تنهایی

 

 

به گزارش گروه فن آوران رایا، محققان اروپایی روباتی طراحی کرده اند که قادر به نشان دادن احساسات خود است و این روبات که” Nao” نام دارد نخستین روبات در جهان است که قادر است به طور کامل و طبیعی احساسات خود را نشان دهد.

به عنوان مثال، این روبات انسان نما شانه های خود را هنگامی که غمگین و احساساتی است بالا می برد و دست های خود را برای درآغوش گرفته شدن در هنگامی که احساس شادی داشته باشید باز می کندونائو قادر به تشخیص احساسات انسانی از طریق مجموعه ای از حرکات غیر کلامی مانند زبان بدن و چهره است و دارای مهارت بسیار کامل در تشخیص خصوصیات خلقی و احساساتی انسان است.

این روبات که از لحاظ میمیک چهره و اندازه مانند یک انسان یک ساله طراحی شده قادر است همانند یک نوزاد و یا فرزند با انسان ارتباط برقرار کند ونائو با استفاده از دوربین های ویدیویی می تواند صاحب خود را شناسایی کند و سنسورهای حرکتی آن نیز به حس لامسه او کمک فراوانی می کنند.

در ضمن این حس لامسه که درادراک به نئو کمک میکند به همراه یک سری از قوانینی پایه در زندگی انسان و در مورد آنچه که در آن فرهنگ خوب یا بد یا هنجار به حساب می آید به ربات اجازه می دهد که آیا باید شاد باشد و یا اینکه باید خلق غمگین به خود بگیرد.

این نکته نیز قابل اشاره است که نائو یاد گرفته است که همیشه نباید احساسات خود را بروز دهد و در ضمن در مورد نشان دادن احساسات و یا نشان ندادن احساسات تصمیم گیری با خود او است.

“لولا کاریمائرو “دانشمند علوم رایانه و سرپرست این پروژه در دانشگاه “هرتفور شایر” در این مورد می گوید:”ما در حال مدل سازی سال اول زندگی هستیم و در ضمن بر روی نشانه های غیر کلامی احساسات و نشان دادن خلق از طریق فیزیکی و بصری در حال کار بر روی نئو هستیم و می خواهیم حرکات ،اشارات و حرکات بدن را به جای بیان در نئو نهادینه کنیم و البته روبات ها به عنوان همراهان بشر در آینده عمل خواهند کرد.

او ادامه داد که :”اگر مردم با این گونه رباتها تعامل خوبی برقرار کنند پیشرفت روبات ها انسان نماسریع تر خواهد بود”.

گفتنی است که نائو یک پروژه توسعه یافته از طرح بزرگ “Feelix Growing” است که بودجه ان توسط کمیسیون اروپا تامین می شود..../تحلیل:آفتاب



ویدیو : «نائو» روبات با احساس!