می بازند، عذرخواهی می كنند اما تغییر نمی كنند؛ آقای استیلی به خودت بیا! :



 

 

آقای شجاعی خودت علامت سوال بزرگ فوتبالی , فروشگاه مجازی خودت , تغییر رمز جیمیل

پرسپولیس نتیجه نمی گیرد و هواداران این تیم فقط عادت کرده اند که "عذرخواهی" بشنوند بی آنکه تغییری در جهت بهبود شرایط تیمشان ببینند.

 

پرسپولیس به استقلال باخت آن هم برای سومین بار متوالی. حالا دیگر همه پل ها خراب شده است. وقتی بنیان و اساس تیمی کج باشد نتیجه ای بهتر از این هم نباید برای آن تصور کرد و البته که هواداران میلیونی این تیم باید خدا را شکر کنند که استقلال به این پرسپولیس ضعیف فقط دو گل زد و فرصت های زیادی را به راحتی از دست داد.

مرثیه گویی و شکواییه هیچ دردی را دوا نمی کند. به قول علی کریمی که بیش از همیشه به متفاوت بودن او باید پی برد عذرخواهی کردن دیگر تکراری و لوث شده است. حتی انتقاد کردن هم فایده ای ندارد. انتقادی که به گوش نرسد و برای آن تره هم خرد نشود چه اثری دارد؟ برای مدیران و مربیانی که راهی جز راه ناهموار خود را در پیش گرفته اند سیاه کردن کاغذ چه دردی از دل هوادار تسکین می دهد؟

حبیب کاشانی شب گذشته کجا بود؟ او اکنون هر حکمی در باشگاه پرسپولیس داشته باشد، به عنوان مسئول این تیم شناخته می شود و یک مسئول در هر شرایطی موظف به پاسخگویی است. او دیروز کجا بود تا اشک هوادارانی را ببیند که از راه های دور و نزدیک برای تماشای بازی خود به ورزشگاه آمده بودند؟ کاشانی می داند در دربی ۷۱ پرسپولیس یکی از ضعیف ترین بازی های تاریخ خود را در مصاف با رقیب سنتی انجام داد؟ سؤال های زیادی از کاشانی هست که باید پرسیده شود اما سرپرست باشگاه پرسپولیس همیشه عادت دارد چه در مواقع باخت چه پیروزی سکوت کند و شاید همین سکوت بر ابهامات اضافه کند.

* مشکل اصلی ترکیب تیم بود

ترکیب و ارنج اولیه هر تیم نشان دهنده تفکرات سرمربی تیم است اما همچنان از شب گذشته این سؤال در ذهن است که در ذهن و فکر سرمربی سرخپوشان چه گذشت که این چنین ترکیب تیمش را تغییر داد و با سیستمی تیم را روانه میدان کرد که نتیجه ای جز شکست نداشت؟

چه کسی به استیلی مشاوره داده بود که از علی کریمی در نوک حمله استفاده کند؟ مگر علی کریمی سوپرمن است که هم موقعیت بسازد، هم گلزنی کند و هم وسط زمین را داشته باشد؟

چه کسی به استیلی گفت چنین تعویض هایی انجام دهد تا حریف به راحتی کنترل بازی را از آن خود کند. آیا زمانی که بادامکی از جریان بازی خارج شد ورق به سود پرسپولیس برگشت یا این استقلال بود که فضای بیشتری در اختیار گرفت؟ صرف نظر از اینکه استیلی مجبور شد یک تعویض اجباری انجام دهد باید صادق بود و گفت وقتی ترکیب اولیه اشتباه چیده شد باید تبعات بعدی آن را هم پذیرفت.

* پرسپولیس راحت گل می خورد و سخت گل می زند

راحت گل خوردن و راحت به حریف اجازه مایش دادن، کار شاگردان استیلی شده است. در کمترین زمان هر حریفی با هر درجه قدرتی می تواند به دروازه این تیم نزدیک شود و با یک چشم به هم زدن دروازه سرخپوشان را باز کند. اینکه مدافعان با تجربه این تیم مشغول چه هستند و چه تعریفی در جاگیری آنها شده همان سؤال هایی است که باید کادرفنی تیم به آن پاسخ دهد.

پرسپولیس همواره به یک شکل گل می خورد و این نشان می دهد آنالیزهایی که در این تیم می شود یا برای رفع تکلیف است یا اینکه آنهایی که باید بدانند اشکال کار کجاست این را نمی دانند. به این حرف کریمی دقت کنید: "نمی دانم چرا همیشه حریفان را آنالیز می کنیم اما مشکل برطرف نمی شود." و وقتی از او پرسیده می شود که مشکل چیست می گوید: "همین که حمله می کنیم و در حین حمله، ناگهان به راحتی گل می خوریم."

پرسپولیس به همان راحتی که گل می خورد به سختی و مشقت فراوان گل می زند. دوندگی کم و حمایت نکردن بازیکنان از هم در جریان مسابقه از اشکالات اصلی این تیم است.

آقای استیلی شما که در تمرینات دقایق زیادی از کار را به تمرین با مدافعان اختصاص می دهی نتیجه این تمرینات چیست؟

* ۷ مسابقه، ۶ امتیاز!

اگر از بدبین ترین هوادار پرسپولیس پیش از فصل هم پرسیده می شد که تیمش تا هفته هفتم چند امتیاز کسب می کند هرگز عدد ۶ را پیش بینی نمی کرد اما پرسپولیس توانست این کار را عملی کند. این ۶ امتیاز هم در شرایطی به دست آمده که شاگردان استیلی فقط در دو مسابقه مقابل تیم های نفت آبادان و ذوب آهن نمایش خوبی داشتند و در سایر مسابقات بازی ها چنگی به دل نزدند.

فرصت دادن و صبور بودن یکی از ویژگی های موفقیت است اما اینکه چطور فرصت داده و چطور از این موقعیت استفاده شود نکته مهمی است که گویی مسئولان پرسپولیس از آن غافل هستند.

این حق هوادار این تیم است بداند چه زمانی قرار است این تیم شکل واقعی خود را پیدا کند و هر بازی ضعف هایش کمتر از مسابقه قبلی شود. وعده های بی اساس و بدون اینکه زحمتی پشت آن باشد کمکی به شرایط فعلی این تیم می کند؟ عذرخواهی هم این هوادار را تسکین نمی دهد.

* ضعف مدیریتی استیلی و عدم حرفه ای بودن بازیکنان

یکی از ایرادهایی حمید استیلی نحوه برخورد او با بازیکنان است. استیلی ذاتا فردی محجوب و خجالتی است. چنین خصیصه ای نه اینکه بد باشد اما برای سرمربیگری در فوتبال و آن هم در تیمی مثل پرسپولیس به هیچ وجه نمی تواند خوب باشد. نه تنها خوب نیست بلکه مخرب هم هست. هنوز جوهر صحبت های بازیکنان قدیمی پرسپولیس خشک نشده که به استیلی توصیه کردند اگر می خواهد در این تیم موفق شود باید رفتار خود را تغییر دهد اما آقای استیلی شما گوش ندادی. اگر تغییری در روند رفتاری خود داشتی اجازه نمی دادی شب قبل از مسابقه سر نشستن جا حقیقی با آقازمانی درگیر شود و تیمت را در شب مسابقه به این مهمی به حاشیه ببرند.

اقتدار و جذبه داشتن به معنای بدرفتاری و زشت رفتاری نیست اما لازمه مدیریت در تیمی که می خواهد موفق شود همین مسئله است. تفاوت مربیان با هم در چیست؟

آقای استیلی شما خودت استرس را به تیم منتقل می کنی. مربی ای که کنار زمین رنگ و رویش را می بازد و از استرس، تماشاگر بیشتر از اینکه نگران جریان بازی باشد نگران وضعیت جسمانی سرمربی می شود، به تیمش هیچ کمکی نمی تواند کند. شاگردان او حق ندارند با دیدن چهره سرمربی خود را ببازند؟

این درست است که از هفته اول مسابقات روی استیلی فشارهای روحی زیادی وارد شد و حتی گاهی این فشارها درست و به جا نبود اما اگر قرار باشد همیشه در یک جریان باقی ماند باید فاتحه تیم و هواداران آن را خواند.

* مدیریت و کاشانی و همه حواشی هیئت مدیره

و سرانجام به مدیریت باشگاه می رسیم. روزی که هواداران پرسپولیس از روی سکوها نام علی دایی را فریاد می زدند خیلی ها این تصور برایشان پیش آمد که این هواداران سرمربی سابق خود را می خواهند. نگاه اولیه هم همین را می گفت اما هر چه از لیگ گذشته بیشتر پی برده ایم که هوادار از نام دایی برای اعتراض به کاشانی و سیاست های او استفاده کرده است.

برای هوادار پرسپولیس باخت در دربی با هر مربی سخت و ناراحت کننده است. این طور نیست که هوادار با شکست های پرسپولیس در دربی با علی دایی خوشحال بوده اما با استیلی ناراحت است. شکست همیشه تلخ و گزنده است اما نام دایی فریاد زده می شود تا کاشانی به خود آید؛ آیا به خود آمدنی در کار هست؟

دعواهای مدیریتی و مشخص نشدن هیئت مدیره باشگاه هم می تواند مزید بر علت باشد تا پرسپولیس بیشتر به روزهای بد فرو برود. پیش از دربی در خصوص انتخاب اعضای هیئت مدیره پرسپولیس صحبت هایی مطرح بود اما منابع غیر رسمی اعلام کردند معرفی مدیران به بعد از دربی موکول شده است.

هر چند که وزیر ورزش معتقد است AFC برای انتخاب نفرات هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس و استقلال مهلتی تعیین نکرده اما شاید نتیجه دربی در روند تغییرات مدیریتی در باشگاه پرسپولیس بی تاثیر نباشد البته این احتمال هم هست که شاید انتخاب نفرات هیچ ربطی به نتایج تیم نداشته باشد و مسائل دیگری در اولویت باشد..../ فارس


ویدیو : می بازند، عذرخواهی می كنند اما تغییر نمی كنند؛ آقای استیلی به خودت بیا!