میوه های دندان خوار :       شايد برای شما نيز اتفاق افتاده باشد كه گاهی ...



 

 

 

مقایسه حیوانات میوه خوار با انسان , آیا انسان میوه خوار است , میوه هایی که برای دندان ضرر دارد


شايد برای شما نيز اتفاق افتاده باشد كه گاهی با خوردن برخی نوشيدنی‌ها و مواد غذايی، احساس كرده‌ايد دندان‌هايتان از قبل كندتر شده است.

اما این كه آیا با استفاده از مواد غذایی احتمال كند شدن و سایش دندان‌ها وجود دارد یا خیر ،
از دست رفتن مینا و عاج دندان بر اثر حمله اسیدی را سایش دندانی می‌گویند و این حالت به علت استفاده زیاد آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌ها (نوشابه‌های گازدار)‌ اتفاق می‌افتد كه متاسفانه شرایط ایجاد شده برای دندان غیرقابل برگشت است.

سایش دندان بر اثر اسید، با پوسیدگی دندان تفاوت دارد

پوسیدگی، تخریب مینای دندان بر اثر حمله اسید از پلاك‌های دندانی است و باكتری‌های دهان، قند را به اسید تبدیل می‌كنند و اسید حاصله به دندان حمله می‌كند و پوسیدگی ایجاد می‌شود، ولی در سایش دندانی، فرد با مصرف پیاپی و مستقیم اسید، باعث تخریب دندان‌هایش می‌شود.


شایع‌ترین دندان‌هایی كه دچار سایش اسیدی می‌شوند، دندان‌های قدامی فك بالا هستند، اگرچه همه دندان‌ها می‌توانند مورد تهاجم قرار گیرند.

 

میوه های مفید برای دندان , میوه ها سفید کننده دندان , کدام میوه از پوسیدگی دندان جلوگیری میکند

 

دندانی كه به این شكل تخریب شده، در نمای ظاهری براق و كوتاه به نظر می‌رسد و لبه‌های ناصاف و حالتی نرم دارد كه گاه براحتی لب‌پر می‌شود و معمولا شدیدا به تحریكات سرما و شیرینی حساس است.
طبق بررسی‌های به عمل آمده، حدود 50 درصد افراد بین 4 تا 18 سال یك یا چند دندان با سایش اسیدی دارند.
اسیدی كه باعث تخریب دندان می‌شود، از یك منبع داخلی یا خارجی است: منابع داخلی همان اسید معده را تشكیل می‌دهد كه بر اثر رفلاكس (برگشت اسید از معده)‌ یا استفراغ مكرر، باعث ورود اسید از معده به دهان می‌شود، ولی منابع خارجی اسید شامل آبمیوه‌ها، میوه‌هایی همچون لیمو، پرتقال، نارنج و ریواس است و اگر این میوه‌ها به نیش كشیده شوند، تاثیرگذارتر می‌شوند. نوشابه‌های گازدار نیز به علت داشتن قند و اسید، یكی از عوامل تشدیدكننده این حالت به شمار می‌روند.
معاینه مكرر و منظم از سوی پزشك متخصص باعث می‌شود این حالت در مراحل اولیه كشف شود، بنابراین برای پیشگیری از سایش اسیدی دندان‌ها بهتر است از غذا و نوشیدنی‌های اسیدی كمتر استفاده شود و در صورت مصرف نوشیدنی‌های اسیدی، در پایان یك تكه كوچك پنیر یا مقداری شیر مصرف شود.
مسواك زدن بلافاصله پس از خوردن غذاهای اسیدی صحیح نیست و بهتر است دهان با آب، آب نمك یا دهان‌شویه فلورایددار شستشو داده شود و مسواك زدن كمی با تاخیر انجام شود.
در كودكان، بهترین نوشیدنی آب و شیر است و در صورت تمایل به دادن آبمیوه، بهتر است آبمیوه قبل از مصرف با آب رقیق شود و از خورانیدن آن با شیشه پستانك‌دار خودداری شود.

 

 


ویدیو : میوه های دندان خوار