میوه‌های ممنوعه در گمرک! : وزارت جهاد کشاورزی گر چه واردات انواع میوه به جز ...



میوه های ممنوعه برای نوزادان , میوه های ممنوعه در دوران شیردهی , شوهر سمانه در سریال میوه ممنوعه

وزارت جهاد کشاورزی گر چه واردات انواع میوه به جز موز را ممنوع اعلام کرده است، اما در فهرست واردات گمرک نام میوه‌هایی چون پاپایا و نارگیل که حتی مجوز واردات پیله‌وری هم ندارند به چشم می‌خورد.

به گزارش  ایسنا، البته این روزها بازار میوه و تره‌بار از انواع و اقسام میوه‌های خارجی با اشکال و قیمت‌های عجیب و غریب از سیب ترش فرانسوی گرفته تا آووکادوی آفریقایی پر شده ‌است و این در حالی است که بر اساس فهرست اقلام واردات بهاره گمرک تنها نام موز، نارگیل، آناناس، گلابی هندی، انبه، جوز و میوه پاپایا به چشم می‌خورد که البته به غیر از موز که واردات آن آزاد است، سایر این میوه‌ها باید به شیوه پیله‌وری وارد کشور شده‌ باشند.

سال‌هاست که نحوه واردات میوه‌های عجیب و غریب خارجی موجود در بازار آن هم با قیمت‌های عجیب و غریب‌تر موضوع مناقشه‌ای بین وزارت کشاورزی و گمرک است. به این ترتیب از سویی وزارت جهاد کشاورزی واردات میوه را ممنوع می‌داند و مدام نسبت به وجود و مصرف این میوه‌های ممنوعه هشدار می‌دهد، از سوی دیگر گمرک اعلام می‌کند که تنها میوه‌ای که از طریق مبادی رسمی اجازه واردات دارد موز است، بنابراین تمام این میوه‌های ممنوعه قاچاقی به کشور وارد می‌شوند.

در این زمینه مدیرکل مرکز واردات گمرک با اشاره به این موضوع در توضیح این ادعا که واردات این دست میوه‌ها با کارت پیله‌وری و با بهره‌گیری از معافیت‌ها در این زمینه صورت می‌گیرد، اعلام کرد که پیله‌وران در حجم بسیار محدود تنها می‌توانند سه قلم میوه انبه، آناناس و موز را به کشور وارد کنند.

اما به نظر می‌رسد حتی لیست میوه‌هایی که از مبادی رسمی به کشور وارد می‌شوند نیز به همین سه قلم ختم نمی‌شود.

اختلاف سه هزار تومانی قیمت نارگیل‌ از امارات تا اندونزی
به این ترتیب در سه ماهه اول سال جاری، بیش از 87 تن نارگیل تازه از امارات، اندونزی و هند به کشور وارد شده‌است. ارزش کل واردات این میوه به بیش از 57 هزار دلار یعنی حدود 161 میلیون تومان می‌رسد.

اگرچه اکثرا نارگیل‌ها در بازار با قیمت‌های مشابهی به فروش می‌رسن،د اما تفاوت قیمت فاحشی بین انواع نارگیل‌های وارداتی به چشم می‌خورد به این صورت که قیمت هر کیلو نارگیل اماراتی در گمرک نزدیک به 1.5 دلار و حدود 4400 تومان است در حالیکه هر کیلو نارگیل اندونزیایی 0.5 دلار و نزدیک به 1400 تومان و هر کیلو نارگیل هندی 0.6 دلار و کمتر از دو هزار تومان قیمت دارد.

بیشترین حجم نارگیل که البته نام آن در لیست میوه‌های مجاز به واردات پیله‌وران نیامده‌است، مربوط به نارگیل هندی است.

میوه خارجی دیگری که واردات آن طبق توضیحات گمرک طبیعتا باید از طریق پیله‌وری انجام شده‌باشد، آناناس است که در نخستین فصل سال جاری حدود 2454 تن از آن به کشور وارد شده‌ است.

این حجم واردات آناناس به کشور در سه ماهه اول سال جاری ارزشی نزدیک به دو میلیون و 500 هزار دلار یعنی بیش از هفت میلیارد تومان دارد. بر این اساس قیمت گمرکی هر کیلو آناناس تقریبا حدود یک دلار و نزدیک به 30 هزار تومان است.

آناناس‌هایی که به کشور وارد می‌شوند، به ترتیب حجم از کشورهای فیلیپین، امارات، مالزی، چین و تایلند آورده می‌شوند.

طبق آمارهای گمرکی گلابی هندی، انبه و جوز انجبان مجموعا در یک ردیف تعرفه آورده شده‌اند و به این ترتیب مجموعا حجم واردات این سه میوه در فصل بهار به بیش از 6300 تن می‌رسد.

ارزش کل حجم واردات این سه میوه که عمدتا از کشورهای پاکستان، امارات و تایلند آورده می‌شوند، به بیش از چهار هزار دلار و نزدیک به 12 میلیارد تومان می‌رسد.

با توجه به یکسان بودن ردیف تعرفه هر سه این میوه‌ها قیمت‌گذاری جداگانه برای هر کدام از آن‌ها امکان‌پذیر نیست، با این حال قیمت هر کیلو از سه میوه گلابی هندی، انبه یا جوز در گمرک از 0.6 دلار تا 1.4 دلار یعنی حدود 2000 تا 4000 تومان است.

در بین نام تمام میوه‌هایی که زیر نظر گمرک به کشور وارد شده‌اند، تنها میوه‌ای که شاید در هر بازاری به چشم نخورد پاپایا است که از تایلند وارد ایران می‌شود.

در سه ماهه اول سال جاری مجموعا بیش از یک تن پاپایای تایلندی به کشور وارد شده‌است که ارزش آن به بیش از هزار دلار و چیزی حدود سه میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد.

به این ترتیب هر کیلو پاپایا حدود یک دلار یعنی کمتر از سه هزار تومان ارزش دارد و البته نام این میوه عجیب نیز در لیست اقلام مجاز به واردات از سوی پیله‌وران آورده‌ نشده‌ است.


  اخبار اقتصادی -  ایسنا 


ویدیو : میوه‌های ممنوعه در گمرک!