موهایتان با رنگ و دکلره سوخته؟ : حالت‌دهنده‌های حرارتی باعث سوختن و كدر شدن ...



سوخته شدن موها بر اثر رنگ و دکلره , شهر سوخته , دکلره

حالت‌دهنده‌های حرارتی باعث سوختن و كدر شدن و ریزش موها میشود

 

موهای شما هر چقدر هم كه بلند و پرپشت باشد اما اگر ظاهری سالم و زیبا نداشته باشد بی‌فایده است. هیچ كس موهای درهم تنیده و كدر را زیبا نمی‌بیند. البته این موها به خودی خود به این روز درنیامده‌اند؛ تار به تار آن در سال‌های كودكی و نوجوانی درخشان، سالم و یكدست بودند و مشكل دقیقا از جایی شروع شد كه رنگ‌های شیمیایی، دكلره كردن و استفاده از حالت‌دهنده‌های حرارتی را شناختیم و سوختن و كدر شدن و ریزش شروع شد.

اما این مشكل راه‌حل‌های خودش را دارد. فقط كافی است كمی اراده داشته باشیم و برای مدتی به جای اصرار و استفاده از مواد و وسایل آسیب‌رسان به فكر تقویت و باز گرداندن موها به روزهای اوج خود باشیم. در این مطلب با راهنمایی‌های دكتر ملك‌زاده، متخصص پوست و مو با راهكارهایی برای ترمیم موهای آسیب دیده آشنا می‌شویم.

این مو دیگر مو نمی‌شود !
موهای ما از سه لایه تشكیل شده است. داخلی‌ترین لایه آن كه منبع فیبررسانی و كمك به رشد و تقویت مو است مدولا نام دارد. لایه میانی كورتكس است كه وظیفه محافظت از لایه داخلی را بر عهده دارد و در نهایت لایه سطحی و مهم‌ترین بخش برای آسیب ندیدن موها كوتیكول نامیده می‌شود. مهم‌ترین بخشی كه در اثر تغییرات رنگ و دكلره و فر كردن آسیب می‌بیند قسمت كوتیكول است كه در نهایت باعث از بین رفتن درخشندگی و سلامت موها می‌شود.

از طرفی گاهی این آسیب‌ها با نشانه‌هایی مثل موخوره، خارش سر، سوختگی پایین موها و وز شدن نمایان می‌شود كه گاهی حالت دادن و شانه كردن‌های عادی مو را هم دچار مشكل می‌كند. در فرآیند تغییر رنگ موها كوتیكول برای اینكه رنگ را به لایه‌های داخلی برساند خود را بالا كشیده و مواد شیمیایی داخل رنگ به سرعت خود را در لایه‌های زیرین مو پخش می‌كند و با نفوذ در آن شروع به روشن یا تیره شدن می‌كند.

اما در همین حین ممكن است رنگ و مواد مورد استفاده ما آن قدر تركیبات آسیب رسان در خود داشته باشد كه در همان ابتدای كار كوتیكول را بسازد تا همین لایه نتواند وظیفه محافظتی خود را به درستی انجام دهد و در نهایت موها بعد از یك بار شستن سوخته، وز و كدر به نظر برسند. فر كردن و حالت دادن به موها با وسایلی مانند اتو و بابیلیس هم در بلندمدت به كوتیكول موها آسیب می‌رساند و این باعث می‌شود در انجام وظیفه خود دچار مشكل ‌شود.

نسخه موهای شما دست ماست
از تمام این حرف‌ها كه بگذریم باید به قسمت راه‌حل برسیم. در مرحله اول باید بدانیم كه در شروع مسیر، تغذیه، حرف اول را می‌زند. پیرو همان جمله معروف شما همان هستید كه می‌خورید، باید اضافه كنیم كه تغذیه ما از منابعی كه سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌های مفید برای تقویت موهاست، نقشی به مراتب پررنگ‌تر از دیگر روش‌ها دارد؛ پس در برنامه‌ای كه برای سالم‌سازی موهای آسیب‌دیده خود تدارك دیده‌ایم نباید خوردن این خوراكی‌ها را فراموش کنیم.

- ویتامین A: این ویتامین در رده‌بندی تاثیر خوراكی‌ها در سلامت و زیبایی مو رتبه اول را دارد؛ پس با مصرف به اندازه اسفناج، هویج، فلفل دلمه‌ای، كدو حلوایی و گردو این منبع موثر را فراموش نكنید.

- غذاهای دریایی: خوردن ماهی و میگو برای موهای آسیب‌دیده معجزه می‌كند. اینها منابع سرشار از امگا3، آهن و ویتامین12 B هستند که در تقویت و رشد مجدد موهای از دست رفته بسیار موثرند. خواص ماهی سالمون در ترمیم موهای آسیب‌دیده از دیگر ماهی‌ها بیشتر است.

- آش و حلیم: خوردن غذاهایی كه با حبوبات و سبزی‌های مفید تهیه شده است نقش بی‌نظیری در سلامت موهای شما ایفا می‌كند. حلیم به خاطر گندم فراوان و آش‌های مختلف به دلیل آمیخته شدن با تمام خواص در مدت كوتاهی تاثیرات عجیبی باقی می‌گذارد.

- سالاد: تا می‌توانید از این خوردنی خوشمزه با انواع چاشنی‌ها استفاده كنید. سالاد درست شده از برگ‌های سبز كاهو، اسفناج یا هر سبزی با برگ‌های سبز به علاوه ذرت و نخود سبز موهای شما را از نو می‌سازد. ویتامین‌های A و C این سبزی‌ها در كنار آهن فراوانی كه دارند معجزه خواهد كرد.

- پروتئین: اگر گیاهخوار نباشید نباید منابع سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز و تخم‌مرغ را فراموش كنید. این غذا هر آنچه را که برای تقویت موهای آسیب دیده خود لازم دارید مثل ویتامین وپروتئین  در خود دارد.

- چای سبز: بیشتر ما به خوردن چای سبز عادت نداریم؛ در حالی كه خواص آن در سالم نگه داشتن پوست و لایه‌های مهم تشكیل‌دهنده موهای سر بسیار كمك می‌كند. از طرفی درخشندگی و سلامت تارهای موی شما هم تضمین خواهد شد.

دکلره مو , افسون معبد سوخته , سوخته سرایی

آسیب‌های مو با نشانه‌هایی مثل موخوره، خارش سر، سوختگی پایین موها و وز شدن نمایان می‌شود

 

این ماسك‌ها را از دست ندهید
حالا بعد از تغذیه، برای برگرداندن سلامت موها نوبت به خوراك آنهاست. در این بخش با خوردنی‌های ساده در منزل ماسك‌هایی معجزه‌گر از طبیعت تهیه كنید و برای درمان موهای آسیب‌دیده به كار ببرید.

- عسل و سركه سیب: برای تهیه این ماسك یك چهارم فنجان عسل را با 10 قاشق غذاخوری سركه سیب مخلوط كنید. قبل از رفتن به حمام ماسك را مانند شامپو روی موها ماساژ دهید و بعد از گذشت 20 دقیقه موها را با آب گرم بشویید.

- عسل و روغن‌زیتون: یك دوم فنجان عسل را با یك چهارم فنجان روغن تازه و خالص زیتون مخلوط كنید. بهتر است ماسك به دست آمده را كمی با حرارت كتری یا  روی حرارت غیرمستقیم گرم كنید تا تركیبات حسابی آمیخته شوند. ماسك را به موها بزنید و بعد از نیم ساعت با آب ولرم و شامپو خوب بشویید.

- معجون موز و ماست: موز سرشار از روغن‌ها و موادی است كه برای سلامت موها مفید به نظر می‌رسد. پس برای این ماسك یك موز را بعد از حلقه حلقه كردن با پشت قاشق خوب له كنید سپس یك چهارم لیوان ماست و یك قاشق روغن زیتون و عسل به آن اضافه كنید و بعد از مخلوط شدن به مدت 30 دقیقه روی موهای‌تان بگذارید. این ماسك را با شامپو و آب ولرم از روی موهای خود پاك كنید و استفاده از آن را هفته‌ای یك بار در برنامه خود قرار دهید.

- شیر و نارگیل: روغن نارگیل به تنهایی یا با مخلوط شدن در هر تركیبی برای ترمیم موهای آسیب دیده  با رنگ و دیگر اتفاق‌ها بسیار توصیه شده است. در تهیه این ماسك هم نصف فنجان شیر را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط كنید و بعد از چند ثانیه گرم كردن آن روی بخار كتری، روی موها ریخته و بعد از 20 دقیقه خوب آبكشی كنید.

- زیتون و تخم‌مرغ: دو ماده حیرت‌انگیز در ترمیم و تقویت بافت موها كه در صورت استفاده مرتب از آن نتایج ماندگار و موثری از آن خواهید دید. 2 عدد تخم‌مرغ را با 4 قاشق روغن زیتون تركیب كنید و روی موها خوب ماساژ دهید. بعد از 30 دقیقه موها را با شامپو و آب گرم خوب آبكشی كنید.

دست از سر این موهای زبان‌بسته ‌بردارید
از قدیم می‌گویند مشكلی نیست كه آسان نشود اما در مسیر رسیدن به هر هدفی كه داریم باید به اندازه كافی آگاهی و تجربه داشته باشیم. تمام بلاهایی كه بر سر موهای سالم هر كدام از ما می‌آید دلیلی جز استفاده از همین روش‌های غیرطبیعی و شیمیایی برای رنگ و حالت دادن به آنها نیست.

 دكلره‌ای كه قرار است موها را از طبیعی‌ترین حالت و رنگ خود خارج كند، رنگی كه با تمام تركیبات شیمیایی و آمونیاك خود گاهی تا یك ساعت روی سر ما جا خوش می‌كند، فرآیند فر كردن دائمی موهای صاف كه با استفاده از مواد قوی انجام می‌شود و از همه رایج‌تر استفاده از وسایل حرارتی مانند اتوهای مو كه برای حالت دادن هر روزه موهای ما روشن و خاموش می‌شوند، تمامی اینها به موهای ما صدمه و آسیب وارد می‌کنند.

اگر نگاهی مختصر به تمام كارهایی كه در این چند وقت با موهای خود كرده‌ایم، بیندازیم متوجه می‌شویم كه روش‌های مراقبتی و تقویتی ما یك دهم بلاهایی كه سر موهای‌مان آورده‌ایم، نیست. موی طبیعی برای اینكه بتواند با تغییرات آنی و مداوم كنار بیاید باید از هر لحاظ تغذیه و تقویت شده باشد.

 

منبع:مجله سیب سبز

 


ویدیو : موهایتان با رنگ و دکلره سوخته؟