مولاوردی: به دنبال اعتدال جنسیتی هستیم/ صالحی امیری: دولت منتقد نگاه ابزاری و نمایشی به زنان است :



صالحی امیری , صالحی‌امیری , زنان دو جنسیتی ایرانی

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: در دولت اعتدال زنان هم به عنوان عاملان و افرادی که می توانند نقش آفرینی کنند و هم به عنوان افرادی که ذی نفع هستند به خوبی می توانند مورد توجه قرار بگیرند. امیدواریم با انتشار مقالات ارائه شده در این همایش بتوانیم به راهکارهای جدید دست پیدا کنیم و هدف اصلی این همایش که رسیدن به اعتدال جنسیتی است را محقق کنیم.

نشست خبری دومین همایش ملی اعتدال با موضوع اعتدال، زنان و توسعه با حضور شهیندخت مولاوردی، سید رضا صالحی امیری و دکتر قانعی راد در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ابتدای این نشست گفت: نخستین همایش ملی اعتدال  در پاییز 93 برگزار شد و آنچه بعد از این همایش به دست آمد در قالب 7 جلد کتاب بود که ماحصل مقالات ارائه شده در همایش بود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای برگزاری دومین همایش اعتدال از ماه ها پیش آغاز شده است که این همایش شنبه 18 مهر و یک روز بعد از روز خانواده برگزار می شود. این تقارن زمانی را به فال نیک می گیریم.

مولاوردی تصریح کرد: معتقدیم در دولت اعتدال زنان هم به عنوان عاملان و افرادی که می توانند نقش آفرینی کنند و هم به عنوان افرادی که ذی نفع هستند به خوبی می توانند مورد توجه قرار بگیرند.

 

امیدواریم با انتشار مقالات ارائه شده در این همایش بتوانیم به راهکارهای جدید دست پیدا کنیم و هدف اصلی این همایش که رسیدن به اعتدال جنسی است را محقق کنیم.

وی افزود: این همایش به طور همزمان در 12 استان کشور برگزار می شود که در 11 استان به طور همزمان و در استان اصفهان یک هفته بعد از آن برگزار می شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین یاداوری کرد: این همایش با حضور مقامهای عای رتبه و به احتمال 80 درصد با حضور رئیس جمهور برگزار می شود.

در بخش دیگری از این نشست خبری،  رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: اعتدال یک فضیلت است و توسعه آن به همدلی و همگرایی کمک می کند.

 

تجربه تاریخی نشان داده فرایند های بسیاری را در جامعه طی کرده ایم. بر این اساس تمامی افراد بر این باور هستند که جامعه امروز ایران به یک باور  در محور توسعه ملی به نام اعتدال نیاز دارد.

سید رضا صالحی امیری گفت: یکی از مسائل اصلی اعتدال، زنان هستند که نمی توان بدون نگاه به این حوزه به موفقیت دست یافت. از این رو یکی از  ابعاد اصلی این موضوع نگاه محوری به  حوزه زنان است.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم به طور جدی  منتقد استفاده ابزاری از زنان و حضور نمایشی آنان در عرصه های مختلف است و به حضور اصلی و زیربنایی آنها اعتقاد دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: گفتمان اعتدال می تواند حقوق و مطالبات زنان را به خوبی مطرح کند.

 

جامعه دانشگاهی در راستای برآوردن خواسته های حوزه زنان کمک شایانی به دولت می کند.د ر این همایش از دکتر قانعی راد به عنوان نماینده جامعه دانشگاهی دعوت به عمل آورده ایم.

دکتر قانعی راد جامعه شناس در ادامه این  نشست اظهار کرد: انگیزه انجمن های علمی در مشارکت در روند برگزاری چنین همایش هایی کمک به شکل گیری گفتمان اجتماعی  بین دولت، بخش عمومی و روند سیاست گذاری کشور است.

 

باید دانشگاهیان وارد فضای گفت و گوی جدی با دولت شوند. حتی اگر این گفت و گو به شکل انتقادی باشد که این هم به نفع دولت و هم به نفع جامعه دانش و جامعه مدنی است.

وی تصریح کرد: این همایش را به عنوان الگوی از همکاری های سه جانبه با هدف تولید مفهوم مورد توجه قرار دهیم.

 

تولید مفهوم در حوزه زنان باید به صورت ملموس صورت بگیرد و آنچه در این زمینه به دانشگاهیان کمک می کند داشتن نگاهی ملموس در این زمینه است که در این روند بتوانند وارد گفت و گویی تعاملی، انتقادی و دوطرفه شوند.

قانعی راد ادامه داد: هم اکنون بستر تعامل به خوبی ایجاد شده است. از دانشگاهیان می خواهم ز این بستر استفاده کنند. در این همایش کمابیش این استقبال را شاهد هستیم.

 

از طرف جامعه دانشگاهی 63 مقاله را به چاپخانه رسانده ایم که ماحصل آنها در قابل6 جلد کتاب چاپ و در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

 

در این همایش مشارکت چندرشته ای را هم شاهد بودیم که پژوهشگران حوزه های مختلف در این زمینه حضوری فعال داشتند.

وی در بخش پایانی صحبت های خود به بخشی از سخنانی که در میزگردهای این همایش بیان می شود اشاره کرد و گفت: اعتدال، مطالبات زنان، دین شهروندی، کیفت زندگی روزمره و مسئولیت اجتماعی و اعتدال، اشتغال زنان و مشارکت اقتصادی از جمله محورهایی استکه در میزگردهای این همایش به بحث گذاشته خواهد شد.

اخبار سیاسی - عصر ایران


ویدیو : مولاوردی: به دنبال اعتدال جنسیتی هستیم/ صالحی امیری: دولت منتقد نگاه ابزاری و نمایشی به زنان است