موضع وزارت خارجه مصر درباره عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز: عادی است :



 

 

بیانیه وزارت خارجه درباره هموطنان در ترکیه , وزارت امور خارجه , وزارت خارجه

 

وزارت خارجه مصر اعلام کرد صدور مجوز عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز به معنی تغییر اساسی در سیاست خارجی این کشور نیست.

حسام زکی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در گفت وگو با پایگاه خبری "الیوم السابع" مصر تاکید کرد: قاهره توافقنامه قسطنطنیه را پذیرفته است که براساس آن مصر حق ندارد مانع از عبور هیچ کشتی از کانال سوئز شود مگر اینکه این کشتی متعلق به کشوری باشد که با مصر در وضعیت جنگی قرار داشته باشد.

زکی ادامه داد:پیش بینی نمی شود در دوره دولت انتقالی مصر در سیاست خارجی این کشور تغییرات اساسی روی دهد اما پس از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده مصر، این موضوع دیگری خواهد بود.

وی افزود: در دوره دولت انتقالی مصر، تغییرات بزرگی در سیاست خارجی قاهره روی نخواهد داد. در زمینه مسئله عبور دو کشتی نظامی ایرانی از کانال سوئز این ، مسئله عادی است.

براساس گزارش های رسمی از مصر، این کشور مجوز عبور دو کشتی نظامی ایران از کانال سوئز را برای امروز سه شنبه صادر کرده است. پیش بینی می شود این ناوهای ایرانی امروز از کانال سوئز عبور کنند تا بتوانند از دریای سرخ وارد دریای مدیترانه شوند.

روزنامه الحیات چاپ لندن نوشت که سران ایران با اعزام دو ناو به دریای مدیترانه و کانال سوئز می خواستند موضع رهبران نظامی مصر را پس از کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری این کشور بسنجند. همچنین آنها قصد دارند پیام هایی را به قدرت های منطقه ای و بین المللی مرتبط با برنامه هسته ای ایران ارسال کند. 

دو ناو ایرانی پس از عبور از کانال سوئز به سمت بنادر سوریه در ساحل شرقی دریای مدیترانه خواهند رفت. کانال سوئز به طول 160 کیلومتر از شهر پورسعید در ساحل دریای سرخ آغاز و در شهر سوئز در ساحل دریای مدیترانه به پایان می رسد.

مقامات اسرائیلی تاکنون به شدت نسبت به خبر عبور دو ناو ایرانی از کانال سوئز واکنش نشان داده و آن را اقدامی تحریک آمیز و خطرناک توصیف کرده اند.

ایران 30 سال پیش ، روابط دیپلماتیک خود را با مصر قطع کرد و هم اکنون روابط میان دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع در تهران و قاهره است....../تحلیل:عصرایران


ویدیو : موضع وزارت خارجه مصر درباره عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز: عادی است