موشک بالستیک قاره‌پیمای روسیه این بار در جبهه مبارزه با تهدیدات فضایی : گروهی ...



آزمایش موشک قاره پیما در روسیه , موشک جدید روسیه , موشک روسیه

گروهی از دانشمندان روسی توانسته‌اند روش جدیدی را برای استفاده از مازاد موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای این کشور برای محافظت از زمین در برابر شهاب‌سنگ‌ها و سیارک‌های فضایی شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا، گزارشی از خبرگزاری TASS روسیه نشان داد که تیمی از دانشمندان به رهبری سابیت سایتگارایف از اداره طراحی موشک ماکیف در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای این کشور به پرتابه‌هایی هستند که می‌توانند اجسام فضایی نزدیک به زمین را که تهدیدی قریب‌الوقوع برای ایمنی زمین به شمار می‌روند، تخریب کنند.

یکی از اهداف برنامه‌ریزی شده این موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، شهاب‌سنگها هستند که شامل سنگهای بزرگ فضایی از سیارک‌های در حال گردش به دور خورشیدی می‌شوند. بخشی از این سیارک‌ها در جریان مدارگردی تجزیه شده و گاهی اوقات به سمت زمین حرکت می‌کنند. اگرچه برخی از این سنگها به محض ورود به جو زمین از بین می‌روند، اما برخی دیگر از این مهلکه جان سالم به در برده و با نیروی مخربی به سطح زمین برخورد می‌کنند.

یکی از نمونه‌های اخیر برخورد یک سنگ فضایی با زمین، شهاب‌سنگی بود که دو سال پیش در شهر چلیابینسک روسیه سقوط کرده بود. این سنگ در ارتفاع 9 کیلومتری زمین منفجر شد و موج آن باعث شکسته شدن شیشه‌ها و مجروح شدن 1500 نفر شد.

دانشمندان روسی امیدوارند بتوانند امکان‌پذیری این طرح را با آماده‌سازی یک موشک بالستیک قاره‌پیما برای تخریب سیارکی موسوم به آپوفیس 99942 آزمایش کنند.

به گفته سایتگارایف، این سیارک از چندی پیش باعث بروز نگرانی‌هایی شده زیرا محققان معتقدند که این صخره آسمانی ممکن است در سال 2036 از فاصله نزدیک بسیار خطرناکی از سیاره عبور کند. اگرچه دانشمندان ناسا این احتمال را رد کرده‌اند.

با این حال سایتگارایف به تلاش‌های خود برای بهره‌گیری از این طرح ادامه می‌دهد.

وی گفت: بیشتر موشک‌ها با سوخت جوشان کار می‌کنند. سوخت‌گیری آن‌ها 10 روز پیش از پرواز آغاز می‌شود؛ از این رو برای تخریب شهاب‌سنگی به قطر شهاب‌سنگ چلیابینسک که تنها چند ساعت قبل از نزدیک شدن به زمین شناسایی می‌شود، مناسب نیستند. به این منظور می‌توان از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده کرد که تنها به ارتقای سیستم نیاز دارند.

سایتگارایف افزود که تبدیل این موشک‌ها به تسلیحات تخریب کننده سیارک به مجوز دولتی نیاز داشته و اینکه اجرایی کردن این طرح برای دولت میلیون‌ها دلار هزینه خواهد داشت.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو : موشک بالستیک قاره‌پیمای روسیه این بار در جبهه مبارزه با تهدیدات فضایی