موج ایدز از راه های جنسی در راه است : افزایش بیماری ایدز در بین جوانان زنگ ...


افزایش بیماری ایدز در بین جوانان زنگ خطری برای سلامت جامعه محسوب می شود . خبرگزاری آریا: افزایش بیماری ایدز در بین جوانان زنگ خطری برای سلامت جامعه محسوب می شود .

رئیس مركز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی(ره)با بیان این که متاسفانه به علت عدم آگاهی جوانان، بیماری ایدز از طریق تماس جنسی به سرعت رو به افزایش است ، نسبت به این روند رشد هشدار داد.دکتر مینو محرز توصیه به آموزش مداوم و شفاف به جوانان، آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان را از مهم ترین وظایف مسولان بهداشتی، مولفان كتب درسی، مسولان فرهنگی و اجتماعی و از همه مهم تر رسانه ملی عنوان کرد.

آمار زنان و مردان ایدزی در کشور

از طرفی  دکتر عباس صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت  در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد: بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی، تا تاریخ 1 دی ماه 1392 مجموعاً 27416 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسایی شده اند كه 89 درصد آنان را مردان 11درصد را زنان تشكیل می‌دهند.

به گفته وی تاکنون 5428 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 5616 نفر از افراد مبتلا فوت كرده اند.  45.9 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

آمار 33 درصدی ایدز از طریق برقراری روابط جنسی

به گفته دکتر صداقت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردیکه از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترك در مصرف كنندگان مواد (68.5 درصد)، رابطه جنسی (13.1 درصد)و انتقال از مادر به كودك (1.3 درصد)بوده است و راه انتقال در 17.1 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

رئیس اداره ایدز افزود:در مقایسه این آمار با مواردیکه ابتلا آنان در سال 1391 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 52 درصد،  برقراری روابط جنسی 33 درصد، و انتقال از مادر مبتلا به کودک 3.4را تشکیل داده است.در 11.6 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است ضمنا 74.4 درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان 25.6 درصد را زنان تشكیل می‌دهند.

راه های انتقال اچ آی وی

دکتر مینو محرز، رئیس مركز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی(ره)تماس جنسی با فرد آلوده، سرنگ مشترک به ویژه در معتادان، و انتقال از مادر آلوده به نوزاد را از جمله راه های انتقال اچ آی وی عنوان کرد و تاکید کرد : البته اگر قبل از متولد شدن نوزاد متوجه بیماری در مادر باردار شویم خواهیم توانست با درمان جلوی ابتلای جنین به ایدز را بگیریم.

وی با بیان اینکه متأسفانه آموزش به جوانان در خصوص این بیماری کافی نبوده است، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم آگاهی خانواده ها و جوانان، بیماری ایدز از طریق تماس جنسی به سرعت رو به افزایش است.

نکات قابل تامل در آمارهای جدید ایدز اعلام شده؛ اعتیاد تزریقی 45.7 درصد؛ روابط جنسی ناسالم 37.9 درصد

از طرفی وزارت بهداشت در پایان مردادماه طی گزارشی، آخرین موارد ثبت شده ویروس HIV/AIDS در نیمه دوم سال 92 را اعلام کرد.در گزارش اداره ایدز وزارت بهداشت آمده است: بر اساس جدید ترین آمارهای جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات درمانی، تا اول فروردین ماه سال جاری، 27 هزار و 888 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS شناسایی شده اند که 88.7 درصد موارد ابتلا را مردان و 11.3 درصد را زنان تشکیل می دهند. همچنین 45.8 درصد از مبتلایان که سن زمان ابتلای آنها مشخص بوده، در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشتند که بالاترین نسبت در بین گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند.

در ادامه این گزارش به علل ابتلا به HIV/AIDS اشاره شده است.به طوری که در بین کل موارد ابتلا که از سال 65 تا کنون در کشور به ثبت رسیده اند، به ترتیب اعتیاد تزریقی 67.6، رابطه جنسی ناسالم 13.4 و انتقال ویروس از مادر به کودک 1.2 درصد بوده است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر: شیب پایین سن ابتلا به ایدز در کشور
 
اما موسوی چلک مدیر کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اظهار نظری اعلام کرد که در حوزه آسیب های اجتماعی شیب سن به سمت پایین بوده و آسیب ها در این زمینه زنانه تر شده است.براساس آخرین آمار 27 هزار و 41 نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که 90 درصد آن را مردان و 10 درصد دیگر را زنان تشکیل می دهند. افراد مبتلا به ایدز بین 25 تا 34 سال سن دارد. تا سال 90، 69 درصد این بیماری از طریق تزریق و 10 درصد از طریق روابط جنسی انتقال می یافت که در پایان سال 91 این آمار به 52 درصد از راه تزریق و 36 درصد از راه روابط جنسی تغییر یافت.

به گفته وی درخصوص جرائم جنسی آماری نداریم اما آمار ایدز نشان می دهد در این بخش باید نگرانی داشته باشیم.

شیوع ایدز در بین کودکان کار معتاد 45 برابر کل جامعه

اما وزیر بهداشت نیز در این زمینه اظهار نظری تکان دهنده داشت و  با اشاره به اینکه، شیوع ایدز در بین کودکان کار معتاد 45 برابر کل جامعه است گفته که متأسفانه آمار تعداد کل کودکان کار را در اختیار نداریم اما بر اساس برآوردی که در یک تحقیق داشته ایم، میزان شیوع ابتلا به ویروس ایدز در بین کودکان کار معتاد 45 برابر کل جامعه است که آمار بسیار بالا و نگران کننده ای است.
وی در ادامه گفته که مسئله کودکان کار را ما دو دهه پیش در کشور  نداشتیم این مسئله زاییده تصمیمات نادرست سالهای اخیر است و همه متولیان و دستگاههای دولتی برای  رفع این مسئله در کشور وظیفه دارند و امیدواریم کمک کنند.

هشدار: ایدز جنسی در بین جوانان زنگ خطری برای سلامت جامعه

به هر حال همانگونه که اشاره شد آموزش به جوانان در خصوص این بیماری کافی نبوده و به علت عدم آگاهی خانواده ها و جوانان، بیماری ایدز از طریق تماس جنسی به سرعت رو به افزایش است و این نشان از نداشتن آگاهی و دانش جوانان نسبت به راه های انتقال بیماری است .
به گفته مینو محرز افزایش این بیماری در بین جوانان زنگ خطری برای سلامت جامعه محسوب می شود و آگاهی ها بخش ها نیز مقطعی و بی اثر بوده است؛ چرا که هنوز نوجوانان و جوانان نمی دانند رفتارهای پرخطر چگونه رفتارهایی است؟ البته در کشور های دیگر اطلاع رسانی به طور مرتب و مداوم صورت می گیرد که اگر آن ها نیز این آموزش ها را نداشته باشند به راحتی درگیر بیماری ایدز خواهند شد. پس باید آموزش و اطلاع رسانی به خانواده ها به ویژه جوانان را جدی بگیریم تا شاهد افزایش بیماری از طریق تماس جنسی محافظت نشده نباشیم.

به گفته وی در حال حاضر توانسته ایم با تدابیر اندیشیده شده جلوی گسترش بیماری را در میان مصرف کنندگان مواد مخدر بگیریم اما مهارت های زندگی باید در مدارس از ابتدا به دانش آموزان آموزش داده شود تا آن ها بتوانند خودشان را در مقابل آسیب های اجتماعی محافظت کنند؛ و با توجه به اینکه رسانه ملی در دسترس همگان قرار دارد و بیش از 80 درصد مردم بیماری اچ آی وی را از طریق این رسانه شنیده اند، پس بهتر است رسانه ملی بویژه شبکه رادیویی سلامت در این زمینه اطلاع رسانی شفاف و مداومی را انجام دهد.

لازم و ضروری است که مردم و بویژه جوانان راجع به اچ آی وی بخوانند، یاد بگیرند و زندگی کنند.


ویدیو : موج ایدز از راه های جنسی در راه است