موافقت 3 تا 5 ساله آمریکا با توافق جامع یک موفقیت بزرگ است :    اخبار سیاست ...



راز موفقیت انسان های بزرگ , راز موفقیت سایت های بزرگ , راز موفقیت انسانهای بزرگ

 

 اخبار سیاست خارجی - موافقت 3 تا 5 ساله آمریکا با توافق جامع یک موفقیت بزرگ است

مشاور وزیر خارجه با تاکید بر اینکه در موضوع هسته ای ایران نباید جای هدف و وسیله را تغییر پیدا کند گفت: هدف ما در اختیار داشتن سانترفیوژهای فعال فراوان برای انجام غنی سازی بدون اینکه محل مصرف آن مشخص شده باشد نیست. هدف ما از انجام مذاکرات تحقق حق کامل صنعت هسته ای در پایان توافق جامع است.

علی خرم، استاد دانشگاه با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره ادعای روزنامه واشنگتن پست مذاکرات ایران و طرف آمریکایی در قالب مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ در حال رسیدن به راه‌حل میانه‌ای است که بر اساس آن ۴ هزار دستگاه سانتریفیوژ برای مدت ۳ تا ۵ سال باقی می‌ماند گفت: اگر این خبر و ادعا صحت داشته باشد می توان آن را به عنوان اتفاقی جدید در مذاکرات دانست چرا که هفته گذشته نیویورک تایمز در مقاله ای اعلام کرده بود که هنوز ایران و آمریکا پیرامون تعداد سانتریفیوژه ها به توافق نرسیده اند. (شب گذشته یک مقام مسئول نزدیک به تیم مذاکره کننده مطالب منتشره در روزنامه واشنگتن پست در مورد توافق بر سر تعداد سانتریفیوژها را کذب خواند.)


وی در ادامه با بیان اینکه خبر واشنگت پست از دو جنبه قابل تجزیه و تحلیل است، نخست از جنبه رسانه ای با هدف ارزیابی موضع طرف مقابل و بعد از جنبه رسمی گفت: از جنبه رسانه ای معمولا آمریکایی ها در جریان مذاکرات و رایزنی ها خبری را در اختیار رسانه های معتبر از جمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست و ... قرار می دهند تا بازخورد طرف مقابل را مورد ارزیابی قرار دهند.

خرم ادامه داد: بنابراین ممکن است این خبر از این جنبه منتشر شده باشد تا با طرح این ادعا واکنش طرف مقابل یعنی چه در سطح رسمی و چه در سطح عمومی مورد ارزیابی قرار دهد تا رفتار بعدی خود در مذاکرات را بر اساس آن تنظیم کند.

مشاور وزیر خارجه تصریح کرد: اما اگر فرض را بر این بگذاریم که این خبر و ادعا با هدف تست و ارزیابی ایران نبوده باشد و این خبر موضع رسمی آمریکا محسوب می شود باید آن را یک موفقیت برای هر دو طرف به خصوص طرف ایرانی قلمداد کرد.

خرم تاکید کرد: آمریکایی ها در حالی به بازه زمانی 3 تا 5 ساله برای اجرای توافق جامع یا مرحله اعتماد سازی رضایت داده اند که برنامه اعتمادسازی بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن، برزیل، آرژانتین و... بازه زمانی 8 تا 18 سال داشته اند.

این استاد دانشگاه افزود: پیش از این هم در جریان مذاکرات، آمریکایی ها مدعی بودند که برنامه توافق جامع هسته ای با ایران برای اعتماد سازی نسبت به برنامه هسته ای اش باید نزدیک به 15 سال طول بکشد که ایران با این درخواست مخالفت می کرد و تاکید داشت که یه عدد یک رقمی برای برنامه جامع کفایت می کند. لذا اگر آنها به 3 تا 5 سال رضایت داده باشند این یک موفقیت محسوب می شود.

خرم درباره تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران پس از توافق جامع گفت: ایران حدود 19 هزار سانترفیوژ در حال حاضر دارد که از این تعداد حدود 9 هزار دستگاه فعال و به نوعی عملیاتی شده است که این تعداد هم اورانیوم سه و نیم درصد تولید می کند.

وی با طرح این سوال که اگر این تعداد سانتریفیوژ عملیاتی شود قرار است به کدام نیاز ایران پاسخ دهد گفت:در حال حاضر نیازهای ایران به اورانیم غنی شده به مراکزی همچون راکتور تحقیقاتی تهران و نیروگاه بوشهر باز می گردد.

مشاور وزیر خارجه ادامه داد: برای راکتور تحقیقاتی تهران سوخت مورد نیاز اورانیوم غنی شده با مقیاس 20 درصد است که سوخت آن را پیش از این از کشورهایی همچون آرژانتین تهیه می کرد که پس از تحریم ها خود ایران برای چند سال آینده سوخت مورد نیاز برای این راکتور را تامین کرد.

وی تصریح کرد: اما برای نیروگاه بوشهر هم روس‌ها تعهد کرده اند که سوخت مورد نیاز این نیروگاه را برای 10 سال آینده تامین کنند که تاکنون نیز به تعهدات خود عمل کرده اند و انتظار می رود که از این پس هم به این تعهد عمل کنند.

خرم گفت: بر این اساس کاربرد اورانیوم غنی شده در ایران فعلا همین است اما اگر ایران بخواهد نیروگاه های جدیدی تاسیس کند که اتفاقا در دستور کار هم دارد آن وقت نیاز به سانترفیوژهای فعال بیشتری است و همانطور که قبلا ایران اعلام کرده است نیاز قطعی اش 190 هزار سو است.

مشاور وزیر خارجه افزود: اما نه اکنون بلکه در سال های بعد ایران به چنین نیازی می رسد چرا که ساخت نیروگاه های جدید چیزی حدود 5 تا 10 سال به طول خواهد انجامید.

وی ادامه داد: هدف ما هم در اختیار داشتن سانترفیوژهای فعال فراوان برای انجام غنی سازی بدون اینکه محل مصرف آن مشخص شده باشد نیست. هدف ما از انجام مذاکرات تحقق حق کامل صنعت هسته ای در پایان توافق جامع است.

خرم در خاتمه گفت: اگر این حق در کوتاه ترین زمان ممکن به رسمیت شناخته شود ایران می تواند غنی سازی اورانیوم به هر مقیاس را از طریق فعال شدن سانترفیوژها به هر میزانی دست پیدا کند.

اخبار سیاست خارجی - فرارو

 


ویدیو : موافقت 3 تا 5 ساله آمریکا با توافق جامع یک موفقیت بزرگ است