مهمترین دستور کار رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به ترکیه :   اخبار سیاست خارجی ...



سفارت ایران در ترکیه , رییس جمهور ایران , حقوق رییس جمهور ایران

 

اخبار سیاست خارجی - مهمترین دستور کار رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به ترکیه

بازتاب سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه و مهمترین دستور کارهای مطرح در این سفر، مشخص نبودن عامل حمله به کاروان زائران پاکستانی در حال خروج از ایران، آغاز گفت‌و‌گوهای ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در موضوع هسته‌ای و برخی ‌مباحث مطرح در این گفت‌و‌گوها، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به ترکیه، بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه‌های جهانی، به ویژه مطبوعات منطقه، به این موضوع اختصاص یافته است.

روزنامه «حریت» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، سفر روحانی در شرایطی حساس انجام می‌پذیرد. این روزنامه در توضیح شرایط حساس مورد اشاره خود می‌نویسد، همزمان با حضور روحانی در ترکیه، هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و آمریکا در ژنو با یکدیگر دیدار و درباره موضوع هسته‌ای گفت‌و‌گو می‌کنند.

به باور این روزنامه‌، گفت‌و‌گوهای روحانی با مقامات ترکیه، شامل موضوع همکاری‌های احتمالی در موضوع هسته ای نیز خواهد بود.

از سوی دیگر، روزنامه «نشنال» امارات، هدف روحانی از سفر به ترکیه را بهبود بخشیدن به روابط دو کشور ارزیابی کرده و می‌نویسد، حسن روحانی در نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به ترکیه از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه ـ که سبب تیرگی روابط تهران، آنکارا شد‌ ـ به ترکیه سفر می‌کند.

این روزنامه می‌نویسد، روحانی در همین راستا و به منظور بهبود روابط با این کشور همسایه، اقدام به امضای شش موافقت‌نامه، از جمله موافقت‌نامه‌هایی در حوزه انرژی و تجارت با مقامات ترکیه خواهد کرد. نشنال در ادامه به فهرستی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف دو کشور ‌نیز ‌اشاره کرده ‌است.

اما خبر وقوع یک حمله تروریستی به کاروان شیعیان پاکستانی هنگام بازگشت از ایران، موضوع دیگری است که در شماری از مطبوعات و رسانه‌های جهان بازتاب داشته است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می‌نویسد در جریان یک حمله انتحاری در جنوب غرب پاکستان، 23 تن از زائران شیعه که در حال بازگشت از ایران به وطن خود بودند، جان باخته اند. این در حالی است که‌ همزمان، چند فرد مسلح نیز به فرودگاه شهر کراچی حمله کرده اند که در جریان درگیری این افراد با پلیس، 13 تن، از جمله همه مهاجمان کشته شده اند.

این خبرگزاری اشاره می‌کند، ‌هنوز هیچ گروهی مسئولیت این دو واقعه را بر عهده نگرفته است.


در میان دیگر مطالب و در بحث مذاکرات هسته‌ای، روزنامه «گالف تودی» به سخنان معاون وزیر خارجه ایران درباره گفت‌و‌گوهای مستقیم ایران و آمریکا پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد، به گفته مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، در شرایطی که مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران وارد ‌«فاز جدی» شده، برگزاری گفت‌و‌گوهای مستقیم میان ایران و آمریکا ضروری است.

این روزنامه به نقل از عراقچی می‌نویسد: «ما همیشه در حاشیه مذاکرات با 1+5، گفت‌و‌گوهای دوجانبه‌ای با آمریکا داشته‌ایم؛ اما از آنجا که مذاکرات به مرحله ای جدی وارد شده، ما خواستار ‌رایزنی‌های جداگانه هستیم».

در پایان در مطلبی دیگر در همین موضوع، روزنامه «عرب نیوز» به مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخته و می‌نویسد ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا گفت‌و‌گوهای دو روزه‌ای ‌درباره برنامه هسته‌ای ایران آغاز می‌کنند.

این روزنامه ‌به سخنان عراقچی استناد کرده و به نقل از وی می‌نویسد، این دور از گفت‌و‌گوها، در حقیقت سه‌جانبه است و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن حضور دارد. عرب نیوز اشاره می‌کند، قرار است در جریان این مذاکرات سه‌جانبه در ژنو، درباره تحریم‌های نفتی موجود علیه ایران نیز بحث و گفت‌و‌گو انجام گیرد. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو : مهمترین دستور کار رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به ترکیه