مهمانپرست: روابط سیاسی ایران و مصر در دستور كار قرار ندارد :     شرایط داخلی ...



 

 

اخبار سیاسی ایران , روستای اسفناج در کدام استان ایران قرار دارد؟ , غار کرفتو در کدام استان ایران قرار دارد؟

شرایط داخلی مصر حساس است و دستگاه سیاست خارجی مصر هنوز به آن آمادگی لازم برای انجام مذاكرات نرسیده بنابراین این نوع روابط در دستور كار ما نیز قرار ندارد، اما مانع از آن نمی‌شود كه روابط فرهنگی بین این دو كشور وجود نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه با اشاره به شرایط داخلی حساس مصر، دستگاه سیاست خارجی این كشور را فاقد آمادگی لازم برای برقراری روابط دانست و گفت : این روابط در دستور كار ما قرار ندارد، اما مانع از ایجاد روابط فرهنگی كشور نمی‌شود.

رامین میهمان پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه شركت نفتی ژاپن مدعی شده از سهم 10 درصدی خود در حوزه نفتی آزادگان كناره‌گیری می‌كند، اظهار داشت: شركت ژاپنی تحت فشارهای آمریكا سهم 70 درصدی خود را به 10 درصد كاهش داد و همچنان تحت فشار است تا این 10 درصد را نیز واگذار كند. اما به نظر می‌رسد دولت ژاپن با توجه به برنامه‌های بلند مدت اقتصادی خود،حاضر به ترك منطقه آزادگان نمی‌باشد.

میهمان‌پرست اضافه كرد: ژاپنی‌ها تحت فشار شدید قرار دارند اما می‌دانند با از دست دادن سهم خود در این حوزه ، این سهم را كشورها و شركت‌های دیگر اشغال می‌كنند.

رامین میهمان‌پرست در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات وزیر‌خارجه بلژیك كه از احتمال لغو تحریم‌ها در صورت انجام مذاكرات خبر داده بود،گفت: قبل از مجمع عمومی سازمان ملل بحث‌های مختلفی درباره مبادله سوخت با 1+5 صورت می‌گرفت و در حاشیه این اجلاس و ملاقات انجام شده جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را اعلام كرد تا این مذاكرات حتی در حضور ریاست‌جمهوری ایران انجام شود، اما ظاهرا كشورهای مقابل آمادگی لازم را نداشتند و بعد از اینكه مشخص شد آنها آمادگی مذاكرات را ندارند اظهارات مختلفی را از طرف خانم اشتون یا وزیر خارجه بلژیك و یا كشورهای 1+5 شاهد هستیم و در هر صورت ما آمادگی خود را برای این مذاكرات اعلام كردیم.

دستیار وزیر‌خارجه درباره سفر مقامات ایران به مصر و پیش‌شرط‌های حسنی مبارك برای برقراری روابط سیاسی میان دو كشور اظهار داشت: ما قبلا به این مساله پاسخ دادیم شرایط داخلی مصر حساس است و دستگاه سیاست خارجی مصر هنوز به آن آمادگی لازم برای انجام مذاكرات نرسیده بنابراین این نوع روابط در دستور كار ما نیز قرار ندارد، اما مانع از آن نمی‌شود كه روابط فرهنگی بین این دو كشور وجود نداشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه جمهوری اسلامی ایران از نخست وزیری نوری مالكی در عراق حمایت می‌كند و اینكه آیا برای ایران به نخست وزیری رسیدن مالكی و دیگران فرقی می‌كند یا خیر،گفت: مسائل انتخابات عراق موضوع داخلی این كشور است و گروه‌های سیاسی در عراق به بلوغ سیاسی لازم رسیده‌اند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد دولتی مردمی و باثبات در عراق باشیم.

جمهوری اسلامی ایران به هر گروهی كه خواهان مشورت‌های سیاسی برای برقراری ثبات باشد، مشورت خواهد داد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو : مهمانپرست: روابط سیاسی ایران و مصر در دستور كار قرار ندارد