مهر تایید معاون وزیر علوم بر فرایند پذیرش آزمون دكتری91/آیین‌نامه دكتری پیوسته در مرحله تایید نهایی :



دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم , تایید دو مرحله ای تلگرام , تایید دو مرحله ای جیمیل

 

مهر تایید معاون وزیر علوم بر فرایند پذیرش آزمون دكتری91

نادری‌منش خبرداد: آیین‌نامه دكتری پیوسته در مرحله تایید نهایی

معاون آموزشی وزیر علوم با تشریح و تایید فرایند اجرا و پذیرش در آمون دكتری 91، در این زمینه به حضور سرپرست سازمان سنجش در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اشاره كرد و گفت: بر اساس گزارشات ارائه شده، اعضای كمسیون آموزش مجلس نیز از توضیحات ارایه شده در خصوص صحت فرایند برگزاری آزمون دكتری قانع شده‌اند.

 

ایسنا:دكتر نادری‌منش معاون آموزشی وزارت علوم در حاشیه همایش ملی تحول و بازنگری در آموزش فنی مهندسی كه در دانشگاه امیركبیر برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر تجمع داوطلبان آزمون دكتری مقابل ریاست جمهوری و نگارش نامه‌ای از سوی دفتر حل مشكلات مردمی جهت ارسال به وزارت علوم، گفت: در آزمون دكتری امسال بر اساس ارزیابی‌ها و آیین‌نامه‌ها، افراد با اولویت و نمره برتر به ترتیب برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند.

 

پیگیری اعتراض داوطلبان آزمون دكتری

وی با بیان اینكه اكثر اعتراضات مبنی بر این است كه چرا افراد بیشتری معرفی نشده‌اند، در این زمینه به حضور سرپرست سازمان سنجش در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اشاره كرد و گفت: بر اساس گزارشات ارائه شده، اعضای كمسیون آموزش مجلس نیز از توضیحات ارایه شده در خصوص صحت فرایند برگزاری آزمون دكتری قانع شده‌اند.

وی تصریح كرد: هر كس كه فكر می‌كند بر اساس چارچوب آزمون دكتری و نه انتظارات خودش، حقی از وی ضایع شده است می‌تواند از طریق سایت سنجش شكایات خود را پیگیری كند و اگر سازمان سنجش نیز پاسخ ندهد راه‌های قانونی دیگری نیز همچون خود ستاد وجود دارد كه موارد بررسی و پاسخ داده می‌شود. وی افزود:‌ البته جمع‌بندی ما این است كه امسال بر اساس معیارهایی كه برای آزمون دكتری تعریف شده دقیقا عمل شده است.

 

حل مشكل رشته‌های بدون ظرفیت آزمون دكتری

وی با بیان اینكه تا پیش از این دانشگاه‌ها به صورت جداگانه آزمون دكتری برگزار می‌كردند، گفت: بر این اساس اطلاعاتی در سازمان سنجش وجود نداشت و از زمانی كه فرایند آزمون نیمه متمركز آغاز شد سازمان سنجش سایت رشته‌های موجود را باز می‌كند و دانشگاه‌ها بر اساس آن ظرفیت خود را اعلام می‌كند.

وی در خصوص برخی مشكلات ایجاد شده در خصوص اعلام ظرفیت در برخی رشته‌هایی كه ظرفیتی برای آن در دانشگاه‌ها پیش‌بینی نشده است، تصریح كرد:‌ در موارد اندكی كه یك رشته منحصرا مربوط به یك دانشگاه است اگر دانشگاه مربوطه ظرفیت خود را صفر اعلام كند، طبیعتا مشكل رخ می‌دهد كه امسال این مشكل پیش آمد.

معاون وزیر علوم با بیان اینكه سازمان سنجش باید قبل از اعلام اسامی معرفی‌شدگان برای انجام مصاحبه به دانشگاه در رابطه با تك رشته‌ها مذاكره می‌كرد، اظهار كرد: منطقی‌ترین كار برای ما این بود كه در زمان انتخاب رشته، این رشته‌ها را ببندیم اما به علت رعایت حال دانشجویان، سازمان سنجش طی تعامل با دانشگاه‌ها این مشكل را حل كرد ولی ممكن است تنها در یكی دو رشته این اتفاق افتاده باشد كه مطمئنا سازمان سنجش و دانشگاه مربوطه این مشكل را طی تعامل حل می‌كند.

 

آیین‌نامه دكتری پیوسته از كارشناسی در مرحله تایید نهایی

دكتر نادری‌منش همچنین در خصوص آیین‌نامه دكتری پیوسته از كارشناسی، گفت: این آیین‌نامه جهت تایید نهایی به وزیر علوم ارائه شده است. با توجه به اینكه این آیین‌نامه مربوط به دانشجویان برتر است. در فاز اول برای یكسری دانشگاه‌های خاص دارای توانمندی و تمایل اعلام می‌شود اما در فازهای بعدی عام می‌شود.

 

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین در خصوص ظرفیت آزمون كارشناسی ارشد سال 91، با بیان اینكه انتظار می‌رود بین 80 تا 90 هزار نفر در این آزمون پذیرش شوند، تصریح كرد: بین 10 تا 15 درصد افزایش ظرفیت خواهیم داشت و دلیل افزایش ظرفیت این است كه به دانشگاه‌های جوان‌تر در حال رشد مجوز ارشد و دكتری داده شده است.

وی در خصوص نحوه پذیرش دانشجویان شهریه‌ای با بیان اینكه ما دانشجوی پولی نداریم، گفت: در واقع دو سیستم پذیرش وجود دارد، یك مورد ایجاد ظرفیت بر اساس بودجه‌ای است كه دولت می‌دهد و بر اساس آن ظرفیت ایجاد و آموزش رایگان ارائه می‌‌شود.

 

وی با بیان اینكه در حال حاضر یك میلیون متقاضی ورود به مقطع ارشد و حدود 180 هزار نفر ورود به دكتری داریم، گفت: ظرفیت پذیرش در دكتری 1 به 18، معادل 10 هزار نفر و در كارشناسی ارشد نیز 1 به 12 است، بنابراین بر اساس برنامه پنجم این مجوز داده شد كه دانشگاه‌ها می‌توانند ظرفیت مازاد با اخذ شهریه ایجاد كنند. این موضوعی است در آموزش و پرورش نیز وجود دارد مدارس غیر انتفاعی در آموزش و پرورش كه برخی از آنها جزو بهترین مدارس هستند كه برخی از آنها شهریه یك سال آنها برابر كل دوره شبانه و یا نوبت دوم كارشناسی ارشد محاسبه می‌شود. در این فرآیند حتی آموزش عالی ارزان‌تر از آموزش و پرورش است.

 

دكتر نادری منش درخاتمه با بیان اینكه به دانشگاه‌ها اعلام شده كه می‌توانند ظرفیت مازاد بر بودجه دولت را با اخذ شهریه ایجاد كنند، تاكید كرد: برای میزان شهریه نیز سقف تعیین شده است كه عدد آن در هیات امنا هر دانشگاه مصوب می‌شود./ایسنا


ویدیو : مهر تایید معاون وزیر علوم بر فرایند پذیرش آزمون دكتری91/آیین‌نامه دكتری پیوسته در مرحله تایید نهایی