منبع جدید درآمد داعش : وقتی که هفته گذشته شبه نظامیان خلافت خودخوانده داعش ...


وقتی که هفته گذشته شبه نظامیان خلافت خودخوانده داعش یک باستان شناس سوری را به این دلیل که مکان تصوری آنها از عتیقه‌جات مدفون در شهر پالمیرا را نگفت، سربریدند، روشن شد که فروش عتیقه‌جات و آثار باستانی چگونه به یکی از مهمترین منابع درآمدی این گروه تبدیل شده است. خبرگزاری ایسنا: وقتی که هفته گذشته شبه نظامیان خلافت خودخوانده داعش یک باستان شناس سوری را به این دلیل که مکان تصوری آنها از عتیقه‌جات مدفون در شهر پالمیرا را نگفت، سربریدند، روشن شد که فروش عتیقه‌جات و آثار باستانی چگونه به یکی از مهمترین منابع درآمدی این گروه تبدیل شده است.

تحلیل‌گران معتقدند، این گروه تروریستی که بیش از یک سوم عراق و سوریه را اشغال کرده، در پول و ثروت غوطه‌ور است.

تحلیل‌گران این موارد را منابع مالی داعش طی سال‌های آتی می‌دانند: اخاذی و گرفتن مالیات از مردم مناطق تحت کنترل،‌ فروش غیرقانونی نفت، باج گیری، غارت حساب‌های بانک‌های شهرهای اشغال شده و حالا فروش عتیقه‌جات به بازار بین‌المللی سیری ناپذیر هم اضافه شده است.

این در حالی است که زمانی که سال گذشته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا استراتژی خود را برای نابودی داعش اعلام کرد، یکی از پنج نقطه مبارزه با این گروه تمرکز بر درآمد و منابع مالی داعش بود.

اما قتل خالد الاسد، باستان شناس موج جدید گرایش بازارهای غیرقانونی عتیقه را نشان می‌دهد که داعش هر روز به منابع مالی خود اضافه کرده و فشارهایی را که به هر نحوی به راه‌های مختلف درآمدش وارد می‌شود، جبران می‌کند.

با این حال تحلیل‌گران معتقدند شرایط مالی داعش با توجه به این منابع در طولانی مدت چندان خوب هم نخواهد ماند.

تخریب تاسیسات مورد استفاده داعش برای استخراج نفت در حملات هوایی و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت به طور قطع درآمد این گروه تروریستی را کاهش داده و تداوم نابودی سکوهای نفتی، تکیه این گروه بر درآمدهای نفتی را به شدت کاهش می‌دهد.

از آن طرف با گذشت چند سال از ظهور داعش درآمدهایی که این گروه می‌تواند از باجگیری داشته باشد قطع می‌شود. با گستردگی بیکاری در مناطق تحت کنترل داعش حتی با وجود زور و اجبار هم دیگر نمی‌توان مانند گذشته بر درآمد حاصل از مالیات حساب کرد.

تمام این‌ها نشان می‌دهند که این گروه با فعالیتی هدفمند و سازمان یافته به دنبال تامین منابع مالی آتی خود است اما با پایان عتیقه‌جات پالمیرا، نمرود و ... داعش چه راه دیگری برای کسب درآمد خود می‌یابد؟


ویدیو : منبع جدید درآمد داعش