منارجنبان اصفهان بقعه ‏ای برمزارشیخ عبدالله : منارجنبان اصفهان؛ در حقیقت بقعه ...



منارجنبان اصفهان؛ در حقیقت بقعه ‏ای است كه بر مزار شیخی زاهد و عابد به نام عمو عبدالله كه در ذیحجه سال 716 هجری قمری وفات یافته، ساخته شده است.

این بنا در آغاز، تنها ایوانی بوده كه بعدها دو مناره معروف را به ساختمان آن افزوده ‏اند. منارجنبان بر سر راه اصفهان به نجف آباد در روستایی به نام كاردالان قرار دارد.

منارجنبان اصفهان , طراحی سایت در اصفهان , اصفهان

هر یك از دو مناره این بنا 17 متر بلندی دارد و ارتفاع بنا 10 متر است. شهرت منارجنبان اصفهان از دیرباز به این خاطر بوده است كه هر گاه یكی از مناره‏های طرفین ایوان بنا را می ‏جنبانده ‏اند، این حركت به مناره دیگر هم منتقل می ‏شده است. این حركت و انتقال آن به مناره دیگر از دیرباز تعجب بسیاری از مردم و بازدیدكنندگان آن را بر می ‏انگیخته است.

صاحبنظران بر این باورند كه چنین شكل و مناره ای طبیعتا باعث حرکت مزبور خواهد شد و اگر در اینجا بسیار چشمگیر است به دلیل باریكی و سبكی این مناره ها می باشد. جهانگردان به مناره ‏ها و ساختمان هایی كه به همین طریق می ‏جنبیده ‏اند در نقاط دیگر جهان اشاره كرده ‏اند.

دیوار اصفهان , مخابرات اصفهان , اصفهان هنر

كاشی های لاجوردی و فیروزه‏ای زینت بخش این بناست و بر روی مزار نیز قطعه سنگی مرمری وجود دارد كه سوره یس از قرآن كریم حاشیه آن را زینت داده است. كتیبه ‏های دیگری نیز در این آرامگاه وجود دارد كه از آن جمله آنوبانینی میتواند به كتیبه‏ ای بر سنگ مرمر بالای سنگ اصلی كه از عمو عبدالله به عنوان یك مرد پرهیزگار و زاهد نام می ‏برد؛ اشاره کند


ویدیو : منارجنبان اصفهان بقعه ‏ای برمزارشیخ عبدالله