ملک عبدالله نگران خنجر از پشت خوردن توسط واشنگتن به خاطر ایران :  اخبار سیاست ...



خوردن شیر زن توسط شوهرش , سفارت ایران در واشنگتن , آداب غذا خوردن در ایران


 اخبار سیاست خار جی - اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» :
ملک عبدالله نگران خنجر از پشت خوردن توسط واشنگتن به خاطر ایران/چرا سعودی ها از اقدامات داعش رضایت دارند؟

پیش از این نیز دنیا به دنبال جلب رضایت عربستان سعودی برای رفع افزایش تقاضای جهانی تولد نفت بوده است و از این رو حذف عراق باعث تقویت جایگاه عربستان شده است- حتی اگر داعش همسایه‌های این کشور را به آشوب بیشتری بکشاند.

اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» نوشت: در حالی که ترس از پیشروی‌های داعش در حال افزایش است، عربستان سعودی دلایل کافی برای رضایت از این وضعیت را دارد. اگرچه داعش خانواده آل سعود را به سرنگونی تهدید کرده و بغداد را به داشتن رابطه نزدیک با ایران ترغیب کرده است، بحران عراق جایگاه عربستان سعودی را در بازار جهانی نفت تحکیم خواهد بخشید.  متأسفانه در چنین حالتی این تحرکات خبرهای بدی را برای منافع آمریکا به همراه خواهد داشت.

به گزارش تیک ، عراق از سال ۲۰۱۲، دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در اوپک بوده است. حداقل در کوتاه‌مدت پیشروی‌های داعش در عراق تهدیدی جدی برای سطح تولید بین‌المللی خواهد بود که پیش‌تر نیز کمتر از حد استاندارد بوده است و عربستان سعودی تنها دولتی است که ظرفیت جبران کمبودها را دارد.

پیش از این نیز دنیا به دنبال جلب رضایت عربستان سعودی برای رفع افزایش تقاضای جهانی تولد نفت بوده است و از این رو حذف عراق باعث تقویت جایگاه عربستان شده است- حتی اگر داعش همسایه‌های این کشور را به آشوب بیشتری بکشاند.

در عراق داعش تمایل خود به هدف قرار دادن زیربناهای نفتی را اعلام کرده و بیش از این نیز تعدادی از تأسیسات مربوط به تولید انرژی از جمله بزرگ‌ترین پالایشگاه این کشور و خطوط اصلی انتقال به ترکیه را هدف قرار داده است. انتظار می‌رود که داعش در کوتاه‌مدت به ناحیه شیعه‌نشین جنوبی که مرکز اصلی تولید نفت است حمله کند. تصرف حتی یک‌سوم تولیدات جنوب عراق می‌تواند تا انتهای سال ظرفیت مازاد جهانی را کاهش دهد. اقتصاددانان هشدار داده‌اند که این مسئله می‌تواند قیمت نفت در هر بشکه را به ۱۵۰ دلار برساند.

با توجه به احتمال فرضیه حمله داعش، شرکت‌های اکسون و بی.پی نیروهای خود را از تأسیسات جنوب عراق تخلیه کرده‌اند. مدیر مرکز انرژی راهبری در گروه بازارهای جهانی به کارفرماها هشدار داده است که تا زمانی که خطر داعش وجود دارد، شرکت‌های نفتی خارجی اکنون تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در بخش تولیدی جدید جنوب عراق دارند.

اساساً از زمانی که سازمان بین‌المللی انرژی عراق را به عنوان بزرگ‌ترین منبع جدید تأمین‌کننده نفت تا سال ۲۰۲۰ و بعد شناخته است، نتیجتاً آخرین حمله داعش باعث تهدید اقتصاد بین‌المللی در عدم توانایی در تأمین تقاضاها شده است که این خبر خوبی برای عربستان است.

تا کنون عربستان از تغییرات ناگهانی در تأثیرات انرژی واقع بر همسایه‌های شیعه خود یعنی عراق و ایران هراسیده است. ریاض نیز نگرانی‌های خود از افزایش مصرف انرژی داخلی را ابراز کرده است چراکه می‌تواند منجر کاهش صادرات سودآور این کشور شود. البته این کشور همچنان بودجه کافی مازاد برای یک دهه جلوگیری از ضررهای وارده به قدرت سیاست خارجی که ناشی از مصرف داخلی را دارد.

 

به احتمال زیاد کاهش تولیدات عراق در بازار جهانی به معنای افزایش توانایی عربستان در گریز از خطرات ناشی از افزایش قیمت نفت خواهد بود. به نظر می‌رسد به لطف عراق دولت عربستان دلیل کافی برای نهراسیدن از استخراج بیش از حد نفت توسط آمریکا را دارد. اگرچه این چالش‌ها از منظر انرژی، اقتصادی و قدرت خارجی خبر خوبی برای عربستان هستند، برای روابط آمریکا و عربستان خبرهای ناخوشایندی را به همراه داشته است.

دولت عربستان وعده تشکیل دولت انحصاری‌تری در عراق را به دولت اوباما داده است که این مسئله بخشی از اهداف آمریکا است. اما ملک عبدالله پیش‌تر در مکاتباتش به بغداد درخواست‌های آمریکا در این زمینه را رد کرده است. در همین حال افزایش حضور ایران در عراق و گفت‌وگوهای مابین ایران و آمریکا پیرامون همکاری با هم هراس عربستان درباره خنجر از پشت خوردن توسط واشنگتن را افزایش داده است.

اما اساسی‌ترین مسئله در روابط بین عربستان و آمریکا موضوع نفت است. با کاهش میزان تولید جهانی، عربستان به جای افزایش شدید میزان تولید از افزایش قیمت نفت سود خواهد برد. در واکنش‌های احتمالی مربوط به روابط دوجانبه و به دنبال محدودیت‌های نفتی ۱۹۷۳، رئیس‌جمهور آمریکا یا دچار تنش با سیاست نفتی عربستان شده و یا باید در کمال تواضع با ریاض توافق کند.

در هر حال حملات اخیر داعش به تأسیسات انرژی عراق یادآور آسیب‌پذیری آمریکا خواهد بود که ناشی از وابستگی این کشور به این محصول راهبردی است. اگرچه رابطه با عربستان که قدرت نفتی اصلی منطقه است، نشان‌دهنده نیاز آمریکا به داشتن راهبردی ملی برای انتخاب سوختی جایگزین برای وابستگی هزینه‌بر به نفت است.

 اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو : ملک عبدالله نگران خنجر از پشت خوردن توسط واشنگتن به خاطر ایران