مقلوبه؛ بادمجان پلوی خوشمزه عربی : بسیاری از شب‌های تابستانی كودكی‌مان هنگامی ...


بسیاری از شب‌های تابستانی كودكی‌مان هنگامی كه خسته و كوفته بعد از ساعت‌ها فوتبال بازی كردن به خانه برمی‌گشتیم با شامی ساده اما دوست‌داشتنی روبه‌رو می‌شدیم. پادشا: بسیاری از شب‌های تابستانی كودكی‌مان هنگامی كه خسته و كوفته بعد از ساعت‌ها فوتبال بازی كردن به خانه برمی‌گشتیم با شامی ساده اما دوست‌داشتنی روبه‌رو می‌شدیم. بادمجان و گوجه سرخ كرده با نان، ماست خانگی، سبزی خوردن، پیاز و فلفل سبز شیرین تركیبی ساده اما لذیذ و دوست‌داشتنی كه گاه با سیب‌زمینی سرخ كرده و نوشابه شیشه‌‌ای همراه می‌شد و آن وقت بود كه كیف‌مان كوك بود و سفره‌مان كه در تراس خانه پهن می‌شد دیگر هیچ نقصی نداشت. بادمجان همه‌جوره خوش‌خوراك است چه آن را له كنید و كشك بادمجان درست كنید چه كبابی آن را در میرزاقاسمی بریزید یا داخل آن را با گوشت چرخ‌كرده پر كنید یا مسمای بادمجان مبسوطی از آن ساخته و با چلوی ایرانی نوش‌جان كنید. تنوع غذاهایی كه بادمجان در آن به كار می‌رود بی‌شمار است، اما از آنجا كه در چرخه تكراری چند غذا گرفتار می‌شویم، شانس چشیدن خوراك‌های جدید را از دست می‌دهیم. رسپی‌هایی كه در ادامه می‌آید نمونه‌هایی از آشپزی با بادمجان در ایران و خاورمیانه هستند كه در  عین سادگی، تجربه جدیدی از آشپزی با بادمجان را به شما می‌دهد. اگر بادمجان دوست هستید این دستورهای غذایی را از دست ندهید.

غذاهای خوشمزه با بادمجان , طرز تهیه کیککشک بادمجان خوشمزه , طرز تهیه خورش بامیه عربی ، خوشمزه

مواد لازم برای4 تا 6نفر:

  •  بادمجان متوسط: 2 عدد پوست كنده و حلقه‌حلقه
  •  پیاز بزرگ: یك‌عدد، ساطوری
  •  گوشت سردست گوسفند: یك‌ كیلو، خرد كرده
  •  ادویه پلویی: یك قاشق غذاخوری
  •  پودر دارچین: یك‌دوم قاشق ‌چای‌خوری
  •  پودر جوز هندی: یك‌دوم قاشق چای‌خوری
  •  روغن مایع: به میزان لازم
  •  گوجه‌فرنگی بزرگ: 3 عدد حلقه‌حلقه
  •  برنج خیسانده: 2 پیمانه
  •  آب جوش: 2 پیمانه

روش تهیه:

1. ورقه‌های بادمجان را نمك پاشیده و 30 دقیقه كنار بگذارید تا تلخ​آب آن خارج شود، سپس آنها را شسته و خشك كنید. یك‌چهارم پیمانه روغن مایع را روی شعله متوسط داغ كرده و هر طرف بادمجان را 8 دقیقه در آن سرخ كنید، سپس با حوله كاغذی روغن آنها را گرفته و كنار بگذارید.

2. پنج قاشق غذاخوری روغن را در یك قابلمه روی شعله متوسط داغ كرده و پیاز را 5 دقیقه در آن تفت دهید. شعله را كم كرده و گوشت و ادویه‌ را اضافه كرده و 10 دقیقه دیگر تفت دهید. هرگاه احساس كردید شعله كم است و ممكن است گوشت آب بیندازد، شعله را كمی زیاد كنید.

3. دو پیمانه آب‌جوش را اضافه كنید، در قابلمه را ببندید و گوشت را با شعله كم 2 تا 3 ساعت بپزید تا نرم شود. اگر روی  آب كف گوشت  جمع شد، با كفگیر آن را بگیرید. در پایان زمان پخت باید یك‌دوم پیمانه آب باقی‌مانده باشد. نمك و فلفل غذا را اندازه كنید.

4. برنج را به روش معمول آبكش كنید، سپس كف و  دور یك قابلمه متوسط را چرب كرده و گوجه‌فرنگی را ته آن بچینید. به ترتیب پلو، مایه‌گوشت و بادمجان را لایه‌لایه بچینید تا مواد تمام شود. یک چهارم پیمانه آب روی پلو   ریخته و در قابلمه را ببندید. حداقل 30 دقیقه روی حرارت متوسط آن را بپزید تا برنج دم بكشد.


ویدیو : مقلوبه؛ بادمجان پلوی خوشمزه عربی