مقصر تلقی کردن کی‌روش خنده‌دار است! : کارشناس و عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال ...


کارشناس و عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال می‌گوید که مقصر تلقی کردن سبک تیم ملی و کارلوس کی‌روش به عنوان علت ناموفقیت برخی تیم‌ها در امر گلزنی "خنده‌دار" است. خبرگزاری ایسنا: مرتضی محصص درباره سطح کیفی لیگ برتر پس از گذشت سه هفته، عدم موفقیت برخی تیم‌ها در زمینه گلزنی با اتمام هفته سوم لیگ، مقصر تلقی کردن کارلوس کی‌روش و سبک تیم ملی توسط برخی سرمربیان به عنوان علت آمار پایین گلزنی تیم‌هایشان و راهکارهای برون رفت از چالش جدید لیگ چهاردهم گفت‌وگویی را انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

*** سه هفته از لیگ چهاردهم گذشته است و کمترین میانگین گلزنی در تمامی ادوار لیگ برتر را داشته‌ایم، علت این اتفاق چیست؟

زمان آن فرا رسیده که کادر فنی تیم‌های لیگ برتری درست انتخاب شوند. ما باید علاوه بر سرمربی در کنار تیم‌ها همان گونه که مربی بدنساز و مربی دروازه‌بان داریم در سایر خطوط نیز مربی‌هایی را به خدمت بگیریم. به طور مثال باید برای خط دفاع، خط هافبک یا خط حمله نیز در کنار سرمربی، مربیانی را نیز داشته باشیم و در این زمینه نیز از بازیکنانی استفاده کنیم که خودشان سال‌ها در این پست در تیم‌های بزرگ باشگاهی و تیم ملی بازی کرده‌اند.

*** این نمونه در دنیا مورد آزمایش قرار گرفته است؟

بله، به طور مثال می‌توان به باشگاه آژاکس اشاره کرد که دی‌بوئر به عنوان سرمربی از دنیس برکمپ به عنوان مربی خط حمله استفاده می‌کند و ما هم اگر در لیگ خود از این مربیان تخصصی استفاده نکنیم به پیشرفتی نخواهیم رسید.

*** آمار کم گلزنی در لیگ برتر تاکنون علت‌های دیگری ندارد؟

علت دیگر آمار کم گلزنی در لیگ محافظه‌کار بودن بیش از حد برخی مربیان است. آن‌ها از اخراج نگرانند، هرچند این موضوع طبیعی به نظر می‌رسد اما آن‌ها ترجیح می‌دهند سیستم‌های دفاعی را اتخاذ کنند چرا که آینده و اعتبارشان در گرو نتیجه‌گیری در پنج هفته آغازین لیگ است.

*** برخی سرمربیان لیگ برتر زمانی که تیم ملی در جام جهانی تدافعی بازی می‌کرد به شدت از کی‌روش و سبک بازی تیم ملی انتقاد کردند، اما اکنون می‌بینیم که تیم‌هایشان با گذشته سه هفته از لیگ گلی را نزده است!

مشخص نیست که چرا برخی تیم‌ها در حالی که مدافع کناری خوبی ندارند از دفاع‌های چهار نفره استفاده می‌کنند. باید بدانیم زمانی که مدافعان کناری خوبی نداریم می‌توانیم با اتخاذ خط هافبک پنج نفره، کمربند میانی قوی‌تری را تشکیل دهیم. کی‌روش با توانایی‌هایی که از بازیکنان تیم‌ ملی دید و نیز با توجه به تیم‌های قدرتمندی که در گروه‌ حضور داشت تصمیم گرفت از این سبک استفاده کند. ما در جام جهانی دفاع پرتعداد اما منسجمی داشتیم و چشم به ضد حملات دوخته بودیم و این در حالی بود که مهاجمان بسیار توانمندی در تیم ملی وجود داشتند که می‌توانستند از کمترین موقعیت‌ها به بهترین شکل استفاده کنند.

*** علت اینکه همین سرمربیان علت ناموفقیت تیم خود را در جام جهانی سبک تیم ملی و کارلوس کی‌روش می‌دانند چیست؟

واقعا خنده‌دار است که برخی مربیان در حالی که هیچ بازیکنی را در جام جهانی در تیم ملی نداشته‌اند اما دلیل ناکامی خودشان را سبک تیم ملی و کارلوس کی‌روش می‌دانند. این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل بهترین نماینده آسیا بود. امیدوارم به جایی برسیم که مربیان به عقاید یکدیگر احترام بگذارند، اینکه برخی بهانه می‌آورند و می‌گویند به دلیل سیستم دفاعی تیم ملی تیم باشگاهی‌شان دفاعی بازی می‌کند دور از انصاف است. مهم‌ترین زمان بازی لحظه‌ای است که یک تیم توپ را از دست می‌دهد. کی‌روش این برنامه را داشت که بتواند در این لحظه از توانایی‌های تیم نهایت استفاده را کند وگرنه جلوی تیمی مانند نیجریه و آرژانتین گل‌های بسیاری دریافت می‌کردیم.

***‌علت اینکه برخی مربیان نسبت به کی‌روش چنین نظرات انتقادی دارند چیست؟

این اتفاق جای تاسف دارد. چه ایرانی باشیم چه پرتغالی باید به یکدیگر احترام بگذاریم. این جای تاسف دارد که یک مربی را بدون در نظر گرفتن شرایطش انتقاد کنیم. تیم ملی در جام جهانی سبک دفاعی را به کار گرفت اما از نظر دفاعی بسیار منسجم بود و به بهترین شکل عمل کرد.

*** نظرتان در مورد نقل و انتقالات انجام شده در لیگ چیست؟

هیچ گاه نباید فریب انتقال اسم‌های بزرگ به تیم‌ها را خورد. زمان بزرگ‌ترین فاکتور برای اثبات موفقیت یک انتقال است. موضوعی که درباره آن صحبت می‌شود بسیار ساده است اما در عمل مسئله‌ای زمان‌بر است. روابط میان کادر فنی و بازیکنان یکی از عمده‌ترین شاخص‌های موفقیت یک تیم است.

*** نظر کارشناسی‌تان درباره وضع کیفی لیگ نسبت به دوره‌های قبلی چیست؟

خوشبختانه تمامی مربیان‌مان به نقطه‌ای رسیده‌اند که بازی روی زمین را به بازی مستقیم ترجیح می‌دهند، اما به طور کلی صحبت درباره لیگ کمی زود است. ما هنوز نمی‌دانیم که لیگ چهاردهم به سمت درآمدزایی گام برداشته است یا خیر؟ خیلی تیم‌ها هستند که دوره بدنسازی خود را به خوبی انجام داده‌اند، برخی تیم‌ها هستند که بازیکنان زیادی را از دست داده‌اند و بازیکنان زیادی را نیز به خدمت گرفته‌اند. موفقیت یا عدم موفقیت این تیم‌ها نیازمند گذر زمان است و باید اجازه دهیم چند هفته دیگر از لیگ بگذرد و پس از آن کلی و جامع‌تر در این خصوص اظهار نظر کنیم.


ویدیو : مقصر تلقی کردن کی‌روش خنده‌دار است!