مقایسه دو بلند قامت شرقی، سانتافه و تویوتا RAV4 : بدون شک می‌توان از نسل قبلی ...


بدون شک می‌توان از نسل قبلی سانتافه، به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در چند سال اخیر یاد کرد. مدتی است که نسل جدید این شاسی‌بلند مطرح جایگزین مدل قبلی شده است. مجله تخت گاز:

هیوندای سانتافه 2015

بدون شک می‌توان از نسل قبلی سانتافه، به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در چند سال اخیر یاد کرد. مدتی است که نسل جدید این شاسی‌بلند مطرح جایگزین مدل قبلی شده است. به واسطه سابقه خوب سانتافه و دیگر اعضای خانواده هیوندای در ایران، مدت کوتاهی پس از معرفی، نسل جدید سانتافه که با کد اتاق ix45 شناخته می‌شود به ایران راه یافت تا موفقیت‌های نسل قبلی را تکرار کند.

مقایسه تویوتا راو4 با سانتافه 2015 , مقایسه اوتلندر با سانتافه , تویوتا شاسی بلند

هیوندای، سانتافه جدید را در 2 گونه اسپرت و معمولی(گرند) تولید می‌کند. مدل اسپرت ۵ نفره بوده و فاصله محورهایش از مدل معمولی کمتر است. سانتافه‌های وارد شده به ایران، همگی از گونه اسپرت هستند، که در حقیقت جایگزین نسل قبلی سانتافه به شمار می‌آید. ولی فاصله محورها در مدل معمولی بیشتر بوده و کابین آن ۷نفر ظرفیت دارد و می‌توان آن را جایگزینی برای هیوندای وراکروز در نظر گرفت. البته از واردات این مدل به ایران خبری نیست و با توجه به اینکه در امریکا تولید می‌شود، ورودش به ایران بعید به نظر می‌رسد.

طراحی ظاهری نسل جدید سانتافه نسبت به قبل به کلی دگرگون شده است و زبان طراحی پیکره سیال پیروی می‌کند. اگر به این خودرو دقت کنید متوجه شباهت‌هایی با برادر کوچکترش یعنی ix35 خواهید شد. در ساخت بدنه سانتافه جدید از فولاد کششی سبک‌تر استفاده شده که همین عامل افزایش مقاومت پیچشی نسبت به قبل را در پی داشته است.

به پیروی از طراحی ظاهری جدید، طراحی کابین هم در این مدل به کلی دگرگون شده و سبک طراحی کابین سایر محصولات جدید هیوندای مثل النترا و گرنجور را دنبال می‌کند. طراحی کنسول جلو هماهنگ و زیباست، اما تعداد زیاد دکمه‌ها در کنسول جلو کمی‌گیج‌کننده است. البته ارگونومی‌ مناسب کابین، دسترسی به همه آنها را آسان ساخته است.

کیفیت قطعات کابین نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است و از این نظر چیزی از شاسی‌بلند لوکس هیوندای، یعنی وراکروز کم ندارد. تلاش هیوندای برای رقابت با بزرگان در این زمینه، قابل ستایش است. صندلی‌ها و روکش فرمان از چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند. صندلی راننده به صورت برقی تنظیم می‌شود و به سیستم حافظه و گرمکن نیز مجهز شده است.

مقایسه اوتلندر و سانتافه , مقایسه راو4 با سانتافه , مقایسه تویوتا

 هم‌چنین با پرداخت مبلغی بیشتر صندلی‌های ردیف عقب هم مجهز به گرمکن می‌شوند. نمایشگر3/4 اینچی لمسی روی کنسول جلو از کیفیت بالایی برخوردار است و نمونه ۸اینچی به همراه سیستم صوتی اینفینیتی هم برای این مدل قابل سفارش است. البته مانیتور بعضی سانتافه‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمان با نمونه عادی تعویض می‌شود و متاسفانه در کشور با عنوان سفارشی عرضه می‌شود. یکی دیگر از آپشن‌های جالب سانتافه، ترمز دستی برقی این خودرو است و در مدل‌های سفارشی، سقف پانوراما زیبایی کابین را دوچندان می‌کند.

 فضای کابین برای راحتی ۵ نفر کاملا مناسب است. هم‌چنین در کف صندوق بار دور صندلی تعبیه شده که با باز کردن آنها، دو نفر دیگر را نیز می‌توان در کابین سانتافه جای داد. روی ستون‌های عقب برای این 2 صندلی نیز دریچه سیستم تهویه تعبیه شده است. از آپشن‌های جدید سانتافه در مدل ۲۰۱۵، می‌توان به سیستم اتوپارک و سنسورهای فاصله‌سنج جلو اشاره کرد.

اگر با ذهنیتی که از سانتافه قدیمی‌ با پیشرانه 5/3 لیتری پرتوانش دارید، سوار سانتافه جدید شوید، تا حدودی از این شاسی‌بلند درشت هیکل هیوندای ناامید خواهید شد. پیشرانه ۶ سیلندر5/3 لیتری نسل قبلی، در این مدل جایش را به یک پیشرانه 4/2 لیتری با توان ۱۷۴ اسب بخار داده است. همین عامل باعث شده تا شاهد شتاب عالی و عکس العمل‌های سانتافه نسل قبل در ix45 نباشیم. هم‌چنین گیرباکس ۶ سرعته این خودرو نیز با رویکرد کاهش مصرف سوخت برنامه ریزی شده و از ویژگی‌های اسپرت و معکوس‌های جذاب در آن خبری نیست.

اما از همه اینها که بگذریم، راحتی سواری و عایق بندی کابین نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. در طراحی سیستم تعلیق سانتافه جدید، راحتی سرنشینان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در ix45 خبری از تکان‌ها و سر و صداهای اتاق که در سانتافه قدیمی‌ دیده می‌شد، نیست.  فرمان در 3 حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم می‌شود. هم‌چنین با فشردن دکمه ECO ACTIVE در کنار فرمان، همه عوامل دست به دست هم می‌دهند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. سیستم HAC در عبور از سربالایی‌ها به کمک راننده می‌آید و در مسیرهای آفرودی، سامانه DBC اجازه نمی‌دهد دور موتور از حد خاصی بیشتر بالا رود.

سانتافه جدید از نظر ایمنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و توانسته بالاترین امتیاز ایمنی را از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS)، کسب کند. همان طور که اشاره شد، مصرف سوخت پایین در این مدل بسیار مورد توجه قرار گرفته است و با تمام تمهیدات صورت گرفته، مصرف سوخت سانتافه جدید به ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که برای یک شاسی‌بلند ۱۹۰۰ کیلویی رقم مناسبی است. سانتافه جدید رقبایی نظیر میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو و با کمی‌اغماض، تویوتا RAV4 را در مقابل خود می‌بیند.

رقبای داخلی و خارجی

Volvo XC60

Toyota RAV4

Kia Sorento

 پیشنهاد نهایی

این روزها سانتافه جدید به واسطه طراحی جذابش، باعث کمرنگ شدن رقیب دیرینه اش، کیا سورنتو شده است.سانتافه از نظر کیفیت سواری،فضای کابین و حتی قابلیت طی کردن مسیرهای سنگلاخی،خودرویی مناسب برای خانواده های ۵ نفره است. طیف متنوع آپشن های نصب شده روی سانتافه جدید 2014 و 2015 ،‌به شما قدرت خرید با هر بودجه ای بین 160 تا 220 میلیون را می دهد.

قیمت تویوتا شاسی بلند , تویوتا شاسی بلند قیمت , مقایسه شاسی بلند جکs5وتیگو5

مقایسه خودروهای شاسی بلند , مقایسه ماشین های شاسی بلند , شاسی بلند تویوتا

مقایسه خودروهای شاسی بلند چینی , ماشین شاسی بلند سانتافه 230 میلیون تومان , مقایسه تویوتا rav



تویوتا RAV4

هدف تویوتا از معرفی نسل جدید RAV4 ، پر کردن خلا موجود میان محصولات شهری خود بوده است. این خودرو کوچکترین شاسی بلند تویوتا لقب گرفتها ست و در بازارهای جهانی، در 4 تیپ EX ، EXR ، GXR و VXR عرضه میشود.

مدل ۲۰۱۴ RAV4 ، نسل چهارما ین کراساوور محبوب تویوتا به شمار میرود و با کدا تاق 4 XA شناخته میشود. در نمای ظاهری، RAV4 چهره تندوتیز یک خودروا صیل ژاپنی را به نمایش میگذارد و زرقوبرق کراساوورهای کره ای را ندارد.

مقایسه تویوتا یاریس با هیوندا اکسنت , تویوتا جدید شاسی بلند , عکس شاسی بلند تویوتا 2013

طراحی ساده و جاافتاده RAV4 ، ماندگاری بیشتری را برایش به ارمغان آورده است، تا پس از گذشت چند سال، از مد افتاده و کسل کننده نشود. از سوی دیگر ارتفاع بیشتر نسبت به توسان و اسپرتیج در کنار بدنه عضلانی، باعث شده تا ظاهر RAV4 بیشتر شبیه به یک شاسی بلند بیابانی باشد تا یک کراساوور شهری. با باز شدن درها و قرار گرفتن داخل کابین RAV4 ، با فضایی زیبا، ساده و هماهنگ روبه رو خواهید شد. طراحی کابین از سبک جدید تویوتا در طراحی کابین سایر خودروهایش پیروی میکند و کاملا ارگونومیک و چشم نواز است. در نمونه های فول آپشن صندلیها و فرمان با چرم مصنوعی دورنگ پوشانده شده اند تا زیبایی این قسمت دوچندان شود.

همچنین فرم طراحی صفحه کیلومترشمار و کنسول جلو نیز در نوع خود خاص و زیباست. یکی از مهمترین برتریهای RAV4 نسبت به رقبای کره ای، فضای جادار و راحت کابین است. در صندلیهای جلو و عقب ا ین خودرو مشکلی از نظر فضای سروپا احساس نمیشود، اما حالت نیمکت مانند صندلیهای عقب باعث شده تا در پیچهای تند سرنشینان روی آن سر بخورند. صندوق بار بزرگ همه نیازهای مسافرتی یک خانواده نفره را پاسخ میدهد و در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، ۴ صندلیهای ردیف عقب نیز قابلیت تاشدن دارند.

 کیفیت متریال استفاده شده داخل کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و همچون سایر محصولات تویوتا، به دوام بالا و استهلاک پایین قطعات توجه ویژهای شده است. البته اگر مشکل پسند و ریزبین باشید، میتوانید ایرادهایی از کیفیت مونتاژ بعضی قطعات کابین و کیفیت نه چندان بالای قطعات پلاستیکی کابین بگیرید.

انواع تویوتا شاسی بلند , بلند قامت والیبال نشسته ایران , تویوتا

RAV4 جدید همچون سایر محصولات تویوتا،از فهرست امکانات محدودتر نسبت به رقبا رنج میبرد و از نظر کمی، خریدار را از پرداخت مبلغ ۱۷۰ میلیونی ناامید میکند. به طور مثال از سقف پانوراما و یا تنظیمات برقی صندلیها و سیستم گرمکن صندلیها درا ین خودرو خبری نیست. RAV4 جدید از یک پیشرانه سیلندر ۲.۵ لیتری ۴ VVTI برخوردار است که قادر است ۱۷۷ اسب بخار و ۲۳۳ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. که از این نظر با حجم موتور بیشتر نسبت به تعدادی از رقبا، قدرت کمتری از آنها تولید میکند.

در سواری با RAV4 میتوان به خوبی تکانهای مسیر را داخل کابین لمس کرد و در بعضی موارد میتوان سنگریزه های کف خیابان را نیز با آن شمرد! این سواری خشک، از یک تویوتای شاسی بلند بعید است و از این نظر به هیچ عنوان با برادران بزرگترش نظیر پرادو و لندکروزر قابل مقایسه نیست. به لطف عایق بندی مناسب کابین و کیفیت مطلوب مونتاژ قطعات، از سروصداهای اضافی در طول حرکت خبری نیست و اگر از بعضی تکانهای سیستم تعلیق فاکتور بگیریم، در کل شاهد فضایی آرامش بخش داخل کابین RAV4 هستیم.

رقبای داخلی و خارجی

BMW X3

Hyundai Santafe

Kia Sorento

پیشنهاد نهایی

 نسل قبلی تو وتا RAV4 به دلیل چهره ساده وبه دور از طراحی مدرن زیاد مورد استقبال واقع نشد. نسل جدید پس از سال ها توانسته با ظاهری بهتر و قابلیت های فنی مناسبتر عرضه شود و اتفاقا از طرفداران پروپا قرص و فروش مطلوبی برخوردار است.

تویوتا پریوس , سانتافه , تویوتا کرولا

مقایسه خودرو , سانتافه 2016 , مقایسه گوشی

نمایندگی تویوتا , تویوتا کمری , سانتافه 2017


ویدیو : مقایسه دو بلند قامت شرقی، سانتافه و تویوتا RAV4