مقابله با استرس با انعطاف پذیری بیشتر : زنان برای مدیریت استرس باید  انعطاف ...



مقابله با استرس , راههای مقابله با استرس , راه های مقابله با استرس

زنان برای مدیریت استرس باید  انعطاف پذیری و تندرستی خود را افزایش دهند

 

افراد و به ویژه زنان جامعه امروزی با توجه به بار سنگین مسئولیت هایی كه در داخل و خارج از خانه به دوش دارند، با مشكلی به نام استرس هم روبرو هستند.


مطالعات همچون تحقیق دانشگاه اكسفورد در سال 2013 ، نشان می دهند كه فشار ناشی از استرس كه زنان به عنوان یكی از پیامدهای زندگی امروزی متحمل آن هستند، می تواند چرایی بیشتر بودن میزان مشكلات آنها را در زمینه سلامت روان در قیاس با مردان توضیح دهد.

نظرسنجی های ملی حوزه سلامت روان نشان می دهد كه اختلالات روانی در آمریكا 20 الی 40 درصد در زنان شایع تر است. از سوی دیگر، تحقیقات بهداشت و امنیت (HSE) این كشور در سال های 2012 الی 2015 نشان داد كه احتمالا زنان 60 درصد بیشتر از مردان تحت استرس های مرتبط با كار هستند.
 
مقابله با استرس
تحقیق جدید در آمریكا ایده مدیریت استرس در ذهن را رد و در مقابل كنترل علائم آن را دنبال می كند؛ زنان برای مدیریت استرس باید رویكردی مثبت تر در پیش بگیرند و در حقیقت، انعطاف پذیری و تندرستی خود را افزایش دهند.

براساس نتایج مطالعه یاد شده روی 30 هزار زن بالغ در مدت هشت سال، افرادی كه استرس زیادی داشتند و این فشار روانی را برای سلامت خود مضر می دانستند، احتمال درگذشت آنها در همان بازه زمانی 43 درصد بیشتر است. اما افرادی كه با وجود تحمل فشار استرس زیاد، به آسیب های حاصل از استرس برای سلامتی خود باور نداشتند، حتی در قیاس با افرادی كه اساسا استرس بسیار كمتری داشتند، با احتمال كمتری برای مرگ مواجه بودند.

انعطاف پذیری چیست؟
انعطاف پذیری را می توان به عنوان یك واكنش به اضطراب تعریف كرد و نیز به مثابه شیوه هایی دانست كه افراد برای غلبه بر وضعیت و یا رویدادی كه استرس زا تلقی می كنند، به كار می گیرند.

اما انعطاف پذیری خصیصه ای مادرزادی نیست، بلكه یك انتخاب پویا و طرز فكری است كه هر كس می تواند آن را كسب كند.

انعطاف پذیری لایه ای فولادین و نفوذ ناپذیر نیست كه از سلامت روانی شما حمایت كند، بلكه یك ویژگی انعطاف پذیر، خودآگاه و قابل اعتماد است كه موجب تقویت عملكرد و تمركز می شود.

انعطاف پذیری، انتخاب فرد است كه 10 روش برای رسیدن به آن در مواقع استرس زا وجود دارد:

1- تفكر خاكستری را تمرین كنید
تلاش كنید مسائل را به جای سیاه یا سفید، طیفی از رنگ خاكستری ببینید. اعمال این طیف رنگ در لحظات پر استرس می تواند شما را از مطلق گرایی و رویكرد كودكانه 'صفر یا صد' برهاند و به سمت تفكر خاكستری راه حل محور سوق دهد، تفكری كه مبنای آن، پیگیری گزینه های بیشتر و پرهیز از حس بی چاره بودن است.

2- استرس را یك فرصت بدانید
همان طور كه این مطالعه نشان می دهد، اعتقاد به بد بودن استرس برای سلامتی، تاثیر منفی بر مقابله با آن می گذارد. افراد انعطاف پذیر در مواقع استرس زا و هنگامی كه دچار احساسات و نشانه های مرتبط با استرس همچون تپش قلب و عرق كف دست می شوند، درمی یابند كه این وضعیت به خاطر توجه آنها به پیامد موضوع است و در نتیجه، آماده می شوند تا عملكرد بهتری براساس شور و شجاعت و نه ترس داشته باشند.

 

انعطاف پذیری چیست , انعطاف‌پذیری , راه های افزایش انعطاف پذیری بدن

استرس را یك فرصت بدانید

 

3- تنها آنچه را می توانید، كنترل كنید
هدر دادن انرژی برای برنامه ریزی، پیش بینی و كنترل موضوعاتی كه نمی توانید روی آنها اثر گذار باشید، به كاهش توان و خستگی شما منجر می شود؛ اما پذیرش این موضوع كه تنها از عهده كنترل خود برمی آییم، اثر رهایی بخش دارد.

4- نگاهتان به پیش رو و نه گذشته باشد
'چرا این اتفاق برای من افتاده است؟' این قبیل پرسش های منفی را طرح نكنید زیرا ذهن ناخودآگاه شما با كندوكاو در گذشته، پاسخ های منفی برای این پرسش ها می یابد. افراد انعطاف پذیر به جای چنین رویكردی، به آنچه مایلند در آینده برای آنها رخ دهد می اندیشند، آن را تجسم می كنند و در پی یافتن راه دسترسی به آن برمی آیند.

5- ارتباط برقرار كنید و به دیگران كمك كنید
استرس ما را وسوسه می كند كه منزوی شویم؛ درد خود را به تنهایی احساس كنیم. اما افراد انعطاف پذیر ارتباط برقرار می كنند، پیشنهاد كمك می دهند، كمك می پذیرند و از مطالبه كمك هم نمی هراسند.

6-به دنبال كامل بودن نباشید
بپذیرید كه شما كامل نیستید و هرگز كامل نخواهید بود. انعطاف پذیری به معنی وثوق و آسیب پذیر بودن است كه میزان بیشتری از همدلی و حمایت را از سوی بسیاری از اطرافیان متوجه شما می كند.

7- خود را قضاوت نكنید و مقصر ندانید
زندگی دائما موانعی را بر سر راه شما قرار می دهد، تمامی شكست ها را موقتی و نه دایمی بدانید و هیچگاه فكر نكنید كه برای هیچ كاری مناسب نیستید.

8- شكست را بپذیرید
توماس ادیسون در تلاش برای اختراع لامپ گفت: شكست نخورده بودم بلكه تنها 1000 روش را كشف كردم كه موثر نبودند. افراد انعطاف پذیر كنجكاو هستند و شكست را به عنوان فرصتی برای یادگیری و بهبود و نه مغلوب و مقهور شدن می پذیرند.

9- عاطفی بودن را تمرین كنید
بپذیریم كه احساسات و عواطف، انسانی هستند و فلسفه وجودی آنها، امكان پذیر كردن ارتباط ما با دیگران و بیان اتفاقاتی است كه رخ می دهد. انكار احساسات انرژی با ارزشی را هدر می دهد كه لاجرم موجب می شود حس كنیم كنترل ناپذیر هستیم.

10- دنبال گزینه های مختلف باشید
افراد انعطاف پذیر اعتقاد دارند كه حق انتخاب دارند به این معنی كه در پی گزینه هایی در هر شرایطی هستند و خود را محور كنترل كننده می دانند. به یاد آورید تنها شما می توانید طرز فكر خود را تغییر دهید. موفق باشید.

 

منبع: migna.ir


ویدیو : مقابله با استرس با انعطاف پذیری بیشتر