معنای «مشکل غیر منتظره» از دید CNN : سی ان ان، عدم عقب نشینی جمهوری اسلامی ...


سی ان ان، عدم عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران در برابر زیاده خواهی های صورت گرفته در خصوص تحقیقات هسته ای و موضوع لغو تحریمها را نماد و مصداق بروز رخدادی غیر منتظره در مذاکرات هسته ای لوزان می‌داند. خبرگزاری تسنیم: شبکه سی ان ان روز شنبه در گزارشی از وقوع مشکلی غیر منتظره در مذاکرات هسته ای لوزان خبر داد.

این شبکه خبری که در تنظیم گزارشهای هدفمند و دروغین در قبال مسائل  و موضوعات مختلف، از جمله مذاکرات هسته ای با ایران سوء سوابقی مخدوش دارد، این بار در خبری مدعی شده است که در مسیر دستیابی به توافق نهایی مشکلی غیر منتظر به وجود آمده است. با این حال، استدلال خبرنگاران و گزارشگران سی ان ان در توصیف این شرایط غیر منتظره بسی قابل تامل است.

شبکه سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی و غربی اعلام کرده است که  در چهارمین روز از مذاکرات هسته ای در لوزان مقامات آمریکایی و غربی اعلام کردند ایران حاضر نیست از مسائل حیاتی در بخش تحقیقات هسته ای و موضوع لغو تحریم ها عقب نشینی کند.

به عبارت بهتر، شبکه سی ان ان، عدم عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران در برابر زیاده خواهی های صورت گرفته در خصوص تحقیقات هسته ای و موضوع لغو تحریمها را نماد و مصداق بروز رخدادی غیر منتظره در مذاکرات هسته ای لوزان می داند.

انتخاب تیتر خاص شبکه سی ان ان ، نشان دهنده شیطنتی است که همواره در اسن رسانه و در طول سالها تقابل روانی این شبکه با ملت ایران نمود داشته است. شبکه سی ان ان در این جنگ روانی سعی دارد به مخاطبان خود این گونه القا کند که عقب نشینی ایران از حقوق حقه هسته ای خود نماد زیاده خواهی کشورمان در مذاکرات هسته ای است.

واقعیت امر این است که موضوع رفع تحریمها، به عنوان بخشی از مذاکرات (و نه نتیجه مذاکرات ) مورد توجه تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان و نظام و ملت ایران است. در صورتی که غرب در این حوزه اراده ای سیاسی مبنی بر لغو و برچیدن تحریمها نداشته باشد، در عمل توافقنامه ای جهت امضای نهایی وجود نخواهد داشت! این موضوعی است که بارها بر روی آن تاکید شده است.

در خصوص مسئله تحقیق و توسعه نیز همین مسئله صادق است. حقوق تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران وفق معاهده های بین المللی و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش بینی و تضمین شده است. بر این اساس اعضای 1+5 و در راس آن ایالات متحده آمریکا و تروییکای اروپایی در مسند و موقعیتی قرار ندارند که تعیین کننده حدود و ثغور این حقوق برای کشورمان باشند.

در چنین شرایطی مانور و شیطنت رسانه ای شبکه سی ان ان بیش از پیش قابل تامل است. این شیطنت رسانه ای همزمان با دیگر رسانه های غربی مانند رویترز صورت گرفته است. این همزمانی به هیچ عنوان تصادفی نبوده و نشان دهنده روندی است که رسانه های غربی به صورت هماهنگ و منسجم و با هدف تاثیرگذاری بر جو مذاکرات هسته ای آغاز کرده اند.

در حال حاضر، مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی ایران همچنان در شهر لوزان در جریان است. بدیهی است که اگر واشنگتن و تروییکای اروپایی نخواهند یا نتوانند حقوق حقه ایران را در دو حوزه تحقیقات هسته ای و موضوع مهم و اساسی رفع تحریمها بپذیرند، رسیدن به توافق نهایی موضوعیتی نخواهد داشت.

در این میان، " اتفاق غیر متتظره واقعی" که سی ان ان علاقه ای نسبت به پرداختن به آن ندارد، طرح ادعاهای کلی و جزئی دروغ و کاذب از سوی افراد و سازمانهای معلوم الحال علیه فعالیتهای صلح آمیز کشورمان و نگاه سیاسی نسبت به یک پرونده حقوقی است. پرونده ای که صلح آمیز و طبیعی بودن آن برای همه افکار عمومی دنیا روشن است. حال سوال اصلی اینجاست که چرا در زمان طرح ادعاهای دروغین و غیر حقوقی در سلسله مذاکرات هسته ای طی سالهای متمادی و همچنین در جریان شانتاژهای دروغین علیه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای کشورمان ، شبکه سی ان ان از "غیر منتظره بودن " این موارد سخنی به میان نیاورد؟

در نهایت اینکه ایستادگی بر سر حقوق حقه ملت ایران، انتظار همه ایرانیان از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان است. بدیهی است که در چنین شرایطی ایستادگی بر سر زیاده خواهی غرب در دو حوزه مهم و تاثیرگذار یعنی تحقیق و توسعه و برچیدن تحریمها امری ضروری محسوب می شود، حتی اگر شبکه هایی معلوم الحال مانند سی ان ان ازچنین ایستادگی و مقاومتی تحت عنوان اتفاقی غیر منتظره ! در مسیر دستیابی به توافق نهایی یاد کنند.


ویدیو : معنای «مشکل غیر منتظره» از دید CNN