معمای خشونت جنسی علیه کودکان :  اخبار اجتماعی - معمای خشونت جنسی علیه کودکان از ...



خشونت علیه زنان , روز جهانی خشونت علیه زنان , روز خشونت علیه زنان


 اخبار اجتماعی - معمای خشونت جنسی علیه کودکان

از آنجایی که مغز کودکان در حال رشد است بویژه آن که قسمت تصمیم‌گیرنده مغز تا سن 24 سالگی کامل نمی‌شود کودکان برای ورود به روابط جنسی و رفتارهای جنسی کامل نیستند. از این رو در مسیر رشد کودکان به عنوان یک حق باید امنیت جنسی آن‌ها حفظ شود

روز گذشته به نقل از دبیر مرجع ملی حقوق کودک گفت‌وگویی درباره چند پرونده تجاوز جنسی به دانش‌آموزان پسر که در مراجع قضایی در حال پیگیری است مطرح شد که البته دیروز بخش‌های حساس آن تکذیب شد.

به گزارش ایران، دکتر رضا رزاقی روانشناس و رئیس مرکز مراقبت‌های کودکان و نوجوانان و نویسنده کتاب «آموزش موضوعات جنسی» است یادداشت زیر را در رابطه با همین موضوع و مسأله حقوق جنسی کودکان در اختیار ما گذاشت که پیش روی شماست:

براساس پیمان‌نامه حقوق جنسی در مجامع بین‌المللی و انجمن جهانی سلامت 11 حق جنسی مطرح شده است.

انسانها از بدو تولد موجودات جنسی هستند و تمایلات جنسی و واکنش‌های جنسی دارند و در مسیر رشد، کودکان نیز به محرکات جنسی واکنش نشان می‌دهند. اما از آنجایی که مغز کودکان در حال رشد است بویژه آن که قسمت تصمیم‌گیرنده مغز تا سن 24 سالگی کامل نمی‌شود کودکان برای ورود به روابط جنسی و رفتارهای جنسی کامل نیستند. از این رو در مسیر رشد کودکان به عنوان یک حق باید امنیت جنسی آن‌ها حفظ شود و برای محافظت از خود آموزش‌های لازم تدارک دیده شود تا بتوانند از سلامت جنسی‌شان مواظبت کنند.

از آنجایی که هر نوع تحریف و پنهان‌کاری می‌تواند به ضرر کودک باشد به همین جهت آموزش دادن والدین، معلمان، مربیان و خود کودکان در زمینه مباحث جنسی بسیار ضروری است.


ما می‌توانیم در رابطه با کودکان این گونه نتیجه‌گیری کنیم که آن‌ها نخست نیازمند محیطی امن هستند که احساس امنیت را به آن‌ها انتقال دهد.

از طرفی حق داشتن اطلاع جنسی مبتنی بر بررسی‌های علمی نیز از دیگر حقوق آنهاست و سوم این که بهره‌مندی از آموزش‌های جامع موضوعات جنسی نیز لازم و ضروری است.


یکی دیگر از حقوق مطرح شده حق مراقبت از سلامت جنسی است که صرفاً بیماری‌های جنسی را در بر نمی‌گیرد بلکه در برگیرنده پیشگیری از هر نوع تعرض، خشونت و آزارهای جنسی است.

بر این اساس کودکان با توجه به این که رشد کافی ندارند و مسائل جنسی را به خوبی تشخیص نمی‌دهند و از طرفی شرایط جسمی‌شان آمادگی ورود به مسائل جنسی را ندارد و آموزش‌های لازم ارائه نشده است، هر نوع آزار جنسی کودکان در محیط‌های آموزشی می‌تواند خشونت جنسی باشد. بنابر این نمی‌توان این ادعا را پذیرفت که هر گونه رابطه جنسی با کودکان یک رابطه ناشی از تمایلات عاطفی جنسی دوطرفه است.

مقوله کودک‌آزاری و تعرض به دانش‌آموزان کاملاً مقوله کودک‌آزاری جنسی است چون کودکان آگاهی ندارند و به حقوق و نیازها و انگیزه‌های جنسی خود آگاه نیستند.

 اخبار اجتماعی - ایران


ویدیو : معمای خشونت جنسی علیه کودکان