معماری خانه های قدیمی اصفهان : اگر راهی اصفهان هستید، حتما سری به خانه‌های ...


اگر راهی اصفهان هستید، حتما سری به خانه‌های قدیمی شهر بزنید؛ خانه‌هایی كه اگر اهل داستان‌گویی باشید، جان می‌دهند برای خیالپردازی. مجله منزل - لیلا شکیب مهر: زیبایی بناهای تاریخی شهر اصفهان این شهر را انتخاب اول خیلی از ما برای مسافرت و گشت و گذار كرده است. اصفهان سومین شهر پرجمعیت ایران است که با سفر به آن می‌شود در كنار گشت و گذار در چهار باغ، چهل ستون، سی و سه پل و خوردن گوش فیل و دوغ، از خانه‌های قدیمی و تاریخی شهر هم بازدید كرد؛ خانه‌هایی بسیار بزرگ با اندرونی و بیرونی‌های تو در تو كه به راحتی می‌شود ساعت‌ها در آن وقت گذراند.

خانه قدیمی , خانه های قدیمی تبریز , خانه های قدیمی تهران

سر در ورودی

بیشتر خانه‌های قدیمی اصفهان نمای بیرونی شان ظاهر خاصی ندارد. انگار این نمای بیرونی از نظر معمارهای اصفهانی چندان مهم نبوده است. این طور كه پیداست اعیان‌های اصفهان دچار یك فروتنی پنهان بودند تا دورنمای خانه‌شان چندان اعیانی به نظر نرسد.

شربت خانه فیروز اصفهان , بازسازی خانه های قدیمی , شربت خانه جلفا اصفهان

آنها دیوارهای كاهگلی ساده را برای نمای بیرونی خانه‌شان ترجیح می‌دادند و تنها چیزی كه از بیرون خانه به آن زیبایی داده، سردرهایی با طرح‌های متفاوت است که هدف‌شان از گذاشتن این سردرها جلوگیری از ریزش برف و باران در زمستان و وجود آفتابگیر برای تابستان بوده که بسته به اعتقاد صاحبخانه در بالای بیشتر آنها آیاتی از قرآن نوشته شده است.



سكوی انتظار

شربت خانه های اصفهان , خانه شیخ بهایی اصفهان , خانه های قدیمی قزوین

در بیشتر این خانه‌ها در كنار در ورودی سكوهایی برای نشستن و انتظار طراحی شده است که این سكوها هم‌اکنون در اصفهان به عنوان مبلمان شهری رایج، جدای از فرهنگ اجتماعی خاص خودش، به یكی از المان‌های معماری اصفهان تبدیل شده است.



هشتی ورودی

خانه عباسی اصفهان , خانه های قدیمی یزد , نقشه معماری خانه زندیه در قم

این طرح در معماری كهن ایرانی ركن اساسی خانه‌ها بوده است. هشتی ورودی در واقع یك فضای هشت ضلعی یا مربع را بعد از دالان ورودی خانه به وجود می‌آورد. این فضا در خانه‌های قدیمی اصفهان هنوز هم وجود دارد. دور تا دور آن را سكو قرار می‌دادند كه افراد روی آنها منتظر استقبال صاحبخانه بمانند.



تالار و نشیمن

معماری سی و سه پل اصفهان , حمام خانه های قدیمی , خانه های قدیمی شیراز

تقسیم‌بندی فضای خانه‌های كهن قبل از هر چیز نشانگر آن است كه پیشینیان ما تا حد بسیار زیادی برای حفظ حریم خصوصی خانه ارزش قائل بودند. هشتی خانه، دالان طویل ورودی، ‌مهمان خانه، جدایی كامل قسمت تالار پذیرایی از نشیمن و. . . همه نشان‌دهنده اهمیت این تقسیم‌بندی در معماری خانه‌های قدیمی است. در خانه‌های تاریخی اصفهان طرح‌های زیبای هنری مثل آینه‌كاری و نقره‌كاری در تزیین تالار و نشیمن استفاده می‌شده است.



حیاط وسط

قدیمی ترین سفره خانه تهران , کاغذ دیواری برای خانه های قدیمی , خانه قدیمی تهران

 زیبایی و سرسبزی حیاط وسط یا میانسرا چیزی است كه در این خانه‌ها به‌شدت حسرت برانگیز است. اغلب خانه‌های قدیمی اصفهان فقط یك حیاط دارند؛ آن هم درست در مركزیت خانه و معمولا دیگر خبری از حیاط‌خلوت و بالكن در آنها نیست. این حیاط علاوه بر زیبایی‌ای كه به خانه می‌بخشد نورگیر كل خانه محسوب شده و راه ارتباطی قسمت‌های مختلف خانه است.


ویدیو : معماری خانه های قدیمی اصفهان