معلق نگه داشتن اجسام با امواج صوتی : محققان دانشگاه «بریستول» انگلستان توانسته‌اند ...


محققان دانشگاه «بریستول» انگلستان توانسته‌اند دستگاهی بسازند که با استفاده از امواج صوتی، می‌تواند اجسام را بلند کند و تکان دهد. مکانیک دستگاه جدید این محققان، تا حدودی یادآور نیروهایی مثل «فورس» در فیلم جنگ ستارگان است. مجله دیجی کالا -  امیرحسین میرزایی: محققان دانشگاه «بریستول» انگلستان توانسته‌اند دستگاهی بسازند که با استفاده از امواج صوتی، می‌تواند اجسام را بلند کند و تکان دهد. مکانیک دستگاه جدید این محققان، تا حدودی یادآور نیروهایی مثل «فورس» در فیلم جنگ ستارگان است.

نگه داشتن اجسام با پوست سر گینس , ارسال پیام صوتی , فایل صوتی منتظری

پژوهش‌گران دستگاه خود را روی اجسامی به کوچکی یک نخود آزمایش کرده و توانسته‌اند این اجسام را از فاصله‌ای ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری تکان دهند.

بر اساس نتایج این تحقیقات که در نشریه‌ی Nature Communications منتشر شده است، محققان می‌گویند که چنین سیستمی می‌تواند برای کنترل از راه دور وسایل جراحی کاربرد داشته باشد.

پیام صوتی , دوست داشتن , فایل صوتی

اساس کار دستگاه جدید محققان، استفاده از امواج صوتی با شدت بالا است. آن‌ها می‌توانند جسمی را با استفاده از امواج محصور کنند و آن را در فاصله‌ای در فضا نگه دارند. با تغییر الگوی امواج، جسم به اطراف حرکت می کند. دستگاه ساخته شده، از اسپیکرهای کوچکی تشکیل شده است که صدای فراصوت تولید می‌کنند.

پروفسور «بروس درینکواتر» از دانشگاه بریستول می‌گوید که دستگاه‌شان می‌تواند برای حمل دارو در بدن بیماران به کار رود. او می‌گوید: «امیدواریم دستگاه ما هم در اندازه‌های کوچک، برای مثال اقدامات پزشکی، و هم در اندازه‌های بزرگ مثل کنترل مواد خطرناک به‌کار رود.»

تحقیقاتی این چنین، سال گذشته هم در دانشگاه «داندی» (Dundee) انگلستان صورت گرفته بود. با این حال، محققان این دانشگاه، از اسپیکرهای آماده‌ای برای دستگاه‌شان استفاده کرده بودند، در حالی که پژوهشگران دانشگاه بریستول، برای ساخت تمام بخش‌های دستگاه‌شان از صفر شروع کرده‌اند.


ویدیو : معلق نگه داشتن اجسام با امواج صوتی