معاون اول رییس جمهور: برخی نمی‌خواهند دولت در سیاست خارجی توفیق یابد : معاون ...



معاون اجرایی رییس جمهور , محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور , عکس همسر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور

معاون اول رییس جمهور: برخی نمی‌خواهند دولت در سیاست خارجی توفیق یابد

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: گروه‌هایی در داخل و خارج از کشور نمی‌خواهند این دولت در زمینه تعامل با دنیا و سیاست خارجی به توفیقات خوبی دست پیدا کند.

اسحاق جهانگیری صبح امروز در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل در مصلای بزرگ امام خمینی، در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی با حضور در جمع نخبگان و محققان شرکت کننده در این جشنواره گفت: یکی از مسائلی که اقتصاد کشور و همه بخش‌های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داده و کشور به صورت جدی از آن آسیب دیده، اتکای بیش از حد اقتصاد کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت است.

گزیده سخنان جهانگیری را در ادامه می خوانید:
همین اتکای بیش از حد باعث شده در برخی موارد که درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده و همه انتظار داشتند که بر اساس این افزایش درآمدهای نفتی تغییرات اساسی در زندگی مردم و توسعه کشور رخ دهد، بعد از گذشت دوره‌ای در ارزیایبی‌ها مشخص شده که نه تنها تغییرات مناسبی در زندگی مردم ایجاد نشده بلکه بخش قابل توجهی از دستاوردهای کشور نیز آسیب دیده است.

کشور از نظر اقتصادی در شرایط مناسبی نیست،  این یک حرف شعاری نیست که این دولت آن را بگوید. دولتمردان گذشته و کسانی که نیم‌نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور دارند، به این موضوع اشاره داشتند و مردم نیز احساس می‌کنند که در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دارند.

بخشی از وضعیت موجود ناشی از تحریم‌های ظالمانه است که علیه کشور اعمال شده است. این تحریم‌ها باعث شده که کشور از خیلی از منابع، فرصت‌ها و امکانات دور نگه داشته شود. برخی از مشکلات نیز ناشی از سیاست‌هایی غیرعلمی، غیرکارشناسی و گاه شتابزده است.

 رشد اقتصادی، رشد سرمایه، نرخ تورم و بیکاری شاخص‌هایی است که بر اساس آن اقتصاد یک کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، آمار و ارقامی که در منابع رسمی وجود دارد، بویژه آماری که از سال 1391 وجود دارد نشان می‌دهد که ما در وضعیت نگران‌کننده‌ای در این بخش‌ها مخصوصا در زمینه بیکاری از جمله بیکاری نسل جوان قرار داریم.

 

باید به نحوی پیش برویم که تحریم‌های ظالمانه را برداریم و بستر مناسب برای فعالیت اقتصادی مردم و حل مشکلات پیش روی آنها را فراهم کنیم. امیدوارم دوستانی که در این بخش فعال هستند با قدرت، قاطعیت و در چارچوب سیاست‌های رهبری به پیش بروند.

نباید خیلی دغدغه داشته باشیم که عده‌ای نمی‌خواهند این موانع بر طرف شود، نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم که چه گروه‌هایی در داخل و خارج از کشور نمی‌خواهند این دولت به توفیقات خوبی در زمینه تعامل با دنیا و سیاست خارجی دست پیدا کند.

ما باید در زمینه ارز، تورم، بیکاری و دیگر زمینه‌ها ثبات ایجاد کنیم به نحوی که همه احساس کنند که در یک بازار قابل پیش‌بینی حرکت می‌کنند، ما باید رشد منفی اقتصادی را که وجود دارد، متوقف و به سمت مثبت در این زمینه حرکت کنیم. من به این مطلب که حرف رییس بانک مرکزی درباره نرخ ارز چه بوده است، کاری ندارم. مهم این است که مسئول اقتصادی کشور بتواند برای خود و سازمان خود اعتمادی را در بین مردم، جامعه و نخبگان ایجاد کند.

نرخ تورم کشور در پایان شهریور، از 40 درصد عبور کرد و ما باید تلاش کنیم که این میزان را در همین نقطه در مرحله اول متوقف کنیم و سپس به سمت کاهش برویم. ما باید رشد اقتصادی کشور را به سمت مثبت سوق دهیم. باید فضایی را ایجاد کنیم که بخش خصوصی و تمام کسانی که در کشور ایده دارند احساس کنند که می‌توانند وارد فضای فعالیت شوند.

/ایسنا

 


ویدیو : معاون اول رییس جمهور: برخی نمی‌خواهند دولت در سیاست خارجی توفیق یابد