مظنونان اسیدپاشی، عامل جنایت نبودند :  اخباراجتماعی  - استاندار اصفهان:مظنونان ...



عامل اسیدپاشی شبانه خیابان 24 متری شناسایی شد , پدافند غیر عامل , سیستم عامل


 اخباراجتماعی  - استاندار اصفهان:
مظنونان اسیدپاشی، عامل جنایت نبودند

تحقیقات پیرامون پرونده‌ اسیدپاشی‌ها در حالی ادامه دارد که به گفته استاندار اصفهان، مشخص شده مظنونانی که تاکنون دستگیر شده‌اند در این ماجرا نقشی ندارند. به گزارش فارس رسول زرگرپور، استاندار اصفهان گفت: طی 10روز گذشته هر 48ساعت شورای تامین امنیت، جلسه برگزار کرده و با کار کارشناسی بسیار دقیق و موردی حوادث اخیر را مورد ارزیابی قرار داده است.

او گفت: پدیده اسیدپاشی قرن‌هاست در سراسر دنیا انجام می‌شود و بیشترین موارد آن هم در قاره آسیا رخ داده است. در تمام این موارد هم 80 تا 85درصد قربانیان خانم‌ها بودند. در ایران نیز حادثه اسیدپاشی بارها اتفاق افتاده اما برای ایران اسلامی و شهر فرهنگی اصفهان حتی یک‌مورد اسیدپاشی هم قابل‌پذیرش نیست. 

 

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه طی سال‌های 2011 تا 2012 بیشترین مورد اسیدپاشی با 144مورد در کشور انگلیس انجام شده، بیان کرد: این اتفاقات از سوی رسانه‌های انگلیس پوشش خبری داده نمی‌شود اما کوچکترین مورد اسیدپاشی در ایران با توجه بیش از حد رسانه‌های معاند و ضدانقلاب روبه‌رو می‌شود. وی با بیان اینکه پیش از این هم طی سال‌های90 تا 92 در اصفهان اسیدپاشی اتفاق افتاده است، گفت: این موارد عمدتا با جوهرنمک بوده که خیلی راحت هم اثراتش از بین می‌رود.


وی با اشاره به اینکه طی شهریور و مهرماه سال‌جاری چهارمورد اسیدپاشی در اصفهان اتفاق افتاده، اضافه کرد: از این چهارمورد، دومورد سرپایی مداوا شدند و دو مورد دیگر در بیمارستان بستری هستند و شایعاتی را که درباره موارد بیشتر اسیدپاشی در اصفهان وجود دارد، قویا تکذیب می‌کنیم.  زرگرپور با اشاره به اینکه شایعاتی مبنی بر اینکه بدحجابی قربانیان اسیدپاشی باعث این حادثه شده است، اضافه کرد: پدر خانم «الف» که در اصفهان بستری است سابقه 40ماه حضور در جبهه دارد و برادر وی نیز جانباز است و این دختر از نظر پوشش هیچ مشکلی نداشته و جزو خانواده‌ای بسیار متدین است.


زرگرپور تاکید کرد: پدر خانم «الف» به من اینطور گفت که من از اینکه روی صورت دخترم اسیدپاشیده‌شده بسیار ناراحتم اما چیزی که بیش از آن مرا رنج می‌دهد این است که اعلام می‌شود دختر من بدحجاب بوده است.


وی در ادامه با بیان اینکه از 23مهر تاکنون هیچ موردی از اسیدپاشی گزارش نشده است، اضافه کرد: برخی رسانه‌های داخلی و به ویژه رسانه‌های معاند و ضدانقلاب در خارج از کشور تنها فضا را مسموم و شایعه‌پراکنی کرده‌اند. بنده با قاطعیت اعلام می‌کنم که در مهرماه و شهریورماه فقط چهارمورد اسیدپاشی بوده که ذکر کردم.


وی با انتقاد شدید از افرادی که به مزاح و شوخی روی بانوان آب می‌پاشند، تاکید کرد: با این افراد با شدت زیاد برخورد خواهیم کرد و مزاح آنها را به‌صورت کاملا جدی پیگیری می‌کنیم تا دیگر کسی جرأت نکند بانویی را مورد آزار و اذیت قرار دهد.


وی با بیان اینکه ده‌ها مظنون در قضیه اسیدپاشی در اصفهان دستگیر شدند اما هیچ‌کدام عامل این جنایت نبودند، افزود: حتی تا 90درصد روی یک‌نفر مطمئن شدیم اما سرانجام ثابت شد وی نیز این جنایت را انجام نداده است. در همین حال دادستان کل کشور گفت: امربه‌معروف ضروری و لازم بوده و برخورد با جنایات اسیدپاشی جلوه‌ای از نهی‌ازمنکر است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با اشاره به اسیدپاشی‌ها در اصفهان، اظهار کرد: با جنایت اسیدپاشی طبق قانون باید برخورد شود و این کار انجام خواهد شد. انشاءالله فرد یا افرادی که دست به این جنایت زده‌اند دستگیر و برای آنها مجازات سختی درنظر‌گرفته شود.


وی ادامه داد: بنای دستگاه قضایی بدون‌تردید این است که دادگاه‌های ما با این جنایات برخورد عبرت‌آموزی خواهند داشت. دادستان کل کشور در ادامه گفت: برخی اوقات دشمنان در نظام اسلامی دنبال حساسیت‌سنجی هستند و تلاش می‌کنند در فرهنگ غربی حساسیت‌زدایی را در جامعه رواج دهند تا موضوع حساسیت در جامعه دینی کاهش یابد.

 

آنها درواقع دنبال قانون‌شکنی در جامعه دینی هستند؛ بنابراین باید با صدای بلند بگوییم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از مهم‌ترین ضمانت‌های اجرای قانون است. وی ادامه داد: اگر بخواهیم شاخصی را در جامعه تعیین کنیم باید بگوییم ملاک و معیار شاخص‌ها در جامعه، قانون است. برای اجرای قانون در جامعه ضمانت‌هایی وجود دارد که اولین ضمانت مربوط به افراد است. اشخاص و آحاد جامعه هستند که خود را موظف به عمل به قانون می‌کنند.


دادستان کل کشور با اشاره به موضوع خودکنترلی، تصریح کرد: خودکنترلی به‌عنوان کارآمدترین نظام کنترلی مطرح شده است که می‌تواند انسان‌ها را موظف به کنترل کند. همچنین نظام تربیتی در اسلام این است که افراد خود قانونمند باشند.


رییسی خاطرنشان کرد: گسترش فرهنگ با کاهش جرم ارتباط تنگاتنگی دارد. هرقدر فرهنگ افزایش پیدا کند به همان میزان جرم و جنایت در جامعه کاهش پیدا می‌کند و اینجاست که نقش مبلغان دینی و رسانه‌ها مطرح می‌شود. دادستان کل کشور بیان کرد: احساس مسوولیت از دیگر ضمانت‌ها برای اجرای قانون است. احساس مسوولیت همگانی یا اصل نظارت ملی در جامعه باید وجود داشته باشد تا همه افراد خود را در انجام معروف‌ها و ترک‌منکرها موظف و حساس بدانند.


رییسی افزود: اگر جامعه‌ای می‌خواهد قانونمند زندگی کند باید احساس مسوولیت در همه افراد جامعه به وجود‌ آید. امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر اصل اساسی در کشور است. معروف‌ها باید در جامعه گسترش پیدا کنند. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به شکل سازمان‌یافته‌ای باید در دستگاه‌های نظارتی در نظام وجود داشته باشد. دیوانعالی محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان برنامه و دیگر سازمان‌هایی که شأن نظارت دارند نباید بگذارند منکری در سازمانی واقع شود.


مستشار قضایی معاونت قضایی قوه‌قضاییه نیز خواستار آن شد برای افرادی که اقدام به اسیدپاشی می‌کنند در جنبه عمومی جرم، مجازات تبعید طولانی‌مدت در نظر گرفته شود. حسین نجفی گفت: جرم اسیدپاشی در صورتی که منجر به مرگ شخصی که روی او اسیدپاشیده شود، مجازات اعدام در نظر گرفته می‌شود و اگر منجر به مرگ نیز نشود به قصاص متهم می‌انجامد.


او گفت: در رابطه با بحث اسیدپاشی اصفهان که یکی از اهداف متهم یا متهمان ترساندن مردم بوده است می‌توان گفت این جرم مصداقی بارز از مفسده‌فی‌الارض است و باید مجازات اعدام برای متهمان این پرونده منظور شود.


این استاد دانشگاه ادامه داد: اسیدپاشی اقدام بسیار جنایتکارانه‌‌‌ای است چراکه فرد با انگیزه قبلی اقدام به این کار می‌کند پس برای جلوگیری از تکرار این جرم باید قاضی از مجازات‌های تکمیلی و بازدارنده استفاده کند. مستشار قضایی معاونت قضایی قوه‌قضاییه به مجازات‌های تکمیلی در زمینه جرم اسیدپاشی اشاره کرد و گفت: جنبه عمومی جرم اسیدپاشی با مجازات تبعید طولانی‌مدت افزایش پیدا کند یا متهم برای مدت‌های طولانی، به افرادی که روی آنها اقدام به اسیدپاشی کرده است، به‌صورت رایگان خدماتی چون مراقبت در بیمارستان یا... را ارایه دهد.


در حالی‌که تلاش برای دستگیری عامل یا عاملان اسیدپاشی ادامه دارد، دو مجروح حادثه که در بیمارستان بستری هستند همچنان روند درمانی را طی می‌کنند.  دکترمحمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان از قربانی اسیدپاشی اصفهان عیادت کرد و به وی قول داد هرگونه حمایت روحی و روانی برای بازگشت وی به زندگی عادی را انجام دهد.  گلزاری گفت: «روند حمایت‌ها در حوزه سلامت و امنیت با دستور ویژه رییس‌جمهور در حال پیگیری است اما در حوزه روحی و روانی و بازگشت این فرد به زندگی عادی هرگونه کمک‌های حمایتی انجام خواهد شد.»


وی ادامه داد: «مسایل رسانه‌ای در این حوزه به‌زودی به پایان می‌رسد اما این قربانی باید به زندگی خودش بازگردد که با مشاوره‌های روحی و روانی با خود فرد، خانواده و اطرافیانش امکان بازسازی روحی این فرد را فراهم می‌کنیم.» سیدرضا رییس‌کرمی، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر نیز دیروز از آمادگی برای کمک به امر درمان و تامین داروهای مورد نیاز قربانیان اسیدپاشی خبر داد و گفت: جمعیت هلال‌احمر هم به‌عنوان نهادی که یکی از وظایف آن تسکین آلام بشری و کمک به آحاد بشر است، حمایت همه‌جانبه خود را از قربانیان اسیدپاشی اعلام می‌کند.


وی گفت: بر این اساس هلال‌احمر آمادگی دارد تا برای کمک به امر درمان و تامین داروهای مورد نیاز قربانیان، به‌ویژه درمان‌هایی که انجام آنها در مراکز درمانی زیرپوشش این جمعیت امکان‌پذیر است، حمایت همه‌جانبه داشته باشد.


معاون جمعیت هلال‌احمر همچنین گفت: پیگیر هستیم تا مشاور امور بانوان جمعیت هلال‌احمر به عیادت قربانیان برود و درباره موارد مورد نیاز آنها صحبت کند.


درهمین‌حال شهین‌دخت ملاوردی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از پیشنهاد تامین اعتبارات خاص برای درمان قربانیان اسید‌پاشی خبر داد و گفت: همچنین در حال امضای تفاهمنامه با کانون وکلا هستیم تا بتوانیم برای دفاع از حقوق این قربانیان از این ظرفیت نیز استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: موضوعی که امروز جامعه ما را به شدت درگیر کرده است بحث حوادث و جنایاتی است که تحت عنوان اسیدپاشی رواج پیدا و امنیت روانی جامعه را خدشه‌دار کرده است. پس از ارایه گزارش سه نفر از وزرا، صحبت‌های جامعی از سوی رییس‌جمهور مطرح شد و حجت را بر تمام دستگاه‌ها تمام کرد که این عمل با هیچ اصولی سازگار نیست و دولت از همان ابتدا برای رسیدگی به‌این موضوع و شناسایی عاملان این جنایت وارد عمل شده است و مردم تردید نکنند که گذشتی در کار نخواهد بود و تا عاملان این عمل زشت مجازات نشوند دست از کار نخواهد کشید.


وی ادامه داد: برای تشدید مجازات این عاملان لایحه‌ای درحال تقدیم به مجلس است چراکه در بحث افساد فی‌الارض به موضوع اسید‌پاشی به صراحت اشاره نشده است و تا واقعیت روشن نشود ما آرام نمی‌گیریم.


ملاوردی ادامه داد: تا آن زمان باید از تشویش اذهان‌عمومی بپرهیزیم چراکه امنیت اساس رشد و توسعه کشور است. ما نیز در معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری از همان آغاز مواضع خود را اعلام کردیم و در طی روزهای اخیر با یکی از قربانیان این حادثه ملاقات داشتم.


معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: پیشنهاد تامین اعتبار خاص برای درمان این قربانیان مطرح شده است و از سوی دیگر در حال امضای تفاهمنامه با کانون‌وکلا هستیم تا بتوانیم برای دفاع از حقوق این قربانیان از این ظرفیت نیز استفاده کنیم.


 اخباراجتماعی  - شرق


ویدیو : مظنونان اسیدپاشی، عامل جنایت نبودند