مطهری: نگران موج جدید بازداشت‌ها هستیم/ اگر لازم باشد وزیر اطلاعات را استیضاح می کنیم :



وزیر اطلاعات مدیران 2 تابعیتی را برکنار می کنیم , وزیر اطلاعات , استیضاح وزیر راه

مطهری: نگران موج جدید بازداشت‌ها هستیم/ اگر لازم باشد وزیر اطلاعات را استیضاح می کنیم

بیش از 10 روز از بازداشت روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب می‌گذرد هر چند وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرده که موفق به کشف یک شبکه جاسوسی گسترده وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه شده، اما با این حال هنوز اتهام 16 روزنامه‌نگار بازداشت شده در هیچ دادگاهی بررسی و اثبات نشده است.

علی مطهری نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با «بهار» می‌گوید: در بیانیه‌های وزارت اطلاعات دلیل موجهی برای بازداشت این روزنامه‌نگاران وجود ندارد.

مطهری با اعتراض به نحوه بازداشت روزنامه‌نگاران عنوان می‌کند اعلام اسامی این افراد و اتهام‌زنی به آن‌ها با وجود این‌که هنوز جرمی ثابت نشده حرکتی خلاف قانون است. وی در همین باره می‌افزاید ما نماینده همه مردم هستیم و نمایندگان نباید چنین موضع‌گیری‌هایی در مورد روزنامه‌نگاران بازداشتی داشته باشند.

نماینده تهران همچنین می‌افزاید خود این امر جرم است و روزنامه‌نگاران می‌توانند از این نمایندگان و سایت‌های خبری که نامشان را اعلام کرده‌اند به دادگاه شکایت کنند. مطهری وابستگی روزنامه‌نگاران بازداشت شده را به بی‌بی‌سی و انگلیس بعید می‌داند. مطهری به تذکری اشاره می‌کند که قرار است در صحن علنی مجلس قرائت شود و می‌افزاید اگر موثر نباشد طرح سوال از وزیر اطلاعات را مطرح خواهیم کرد و نهایتا استیضاح.

واقعا دلیل اصلی بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب چیست؟

من فکر می‌کنم چون در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم بخشی از حکومت می‌خواهد انتخابات را کنترل کند.

وزارت اطلاعات زیر نظر دولت این بازداشت‌ها را هدایت می‌کند؟

خیر. وزارت اطلاعات به‌صورت مستقل عمل می‌کند، من فکر نمی‌کنم ربطی به دولت داشته باشد.

16 خبرنگار بازداشت شده‌اند اما با وجود پیگیری خانواده‌های‌شان هنوز جواب مشخصی در ارتباط با اتهام این افراد و وضعیت آن‌ها داده نشده است آیا این روند برخلاف قانون نیست؟

بله همین‌طور است. من شخصا از اطلاعیه‌هایی که وزارت اطلاعات صادر کرده است یک دلیل موجهی برای بازداشت این روزنامه‌نگاران دریافت نکردم. مسائل مبهمی را گفته بودند که در مورد هرکسی می‌توان این مسائل را مطرح کرد.

نحوه بازداشت این روزنامه‌نگاران هم درست نبوده، همه این روزنامه‌نگاران قاعدتا با یک احضار خودشان به وزارت اطلاعات مراجعه می‌کردند و نیاز به ورود به تحریریه روزنامه‌ها نبود.

بسیاری از رسانه‌ها پیش از این‌که اتهام این افراد مشخص شود به انتشار اسامی آن‌ها و اتهاماتی در موردشان پرداخته‌اند، آیا این روش در چارچوب قانون پذیرفتنی است؟

خیر؛ دیده می‌شود که اسامی و اتهاماتی درباره این روزنامه‌نگاران در سایت‌های خبری وابسته به نهاد‌های اطلاعاتی اعلام شده که این کار خود جرم است و اسباب ناراحتی خانواده‌های این روزنامه‌نگاران شده است. بسیاری از خانواده‌های این روزنامه‌نگاران به بنده مراجعه کردند و گفتند ما از بازداشت فرزندانمان ناراحت نیستیم اما این‌که هنوز چیزی ثابت نشده عزیزانمان را به عنوان افراد مرتبط با انگلیس معرفی کرده‌اند، ناراحت و معترض به این امر هستیم. من معتقدم وزارت اطلاعات در این‌ باره می‌توانست رفتار حکیمانه‌تری داشته باشد.

از طرفی تعدادی از نمایندگان مجلس این روزنامه‌نگاران را خائن، ‌عوامل انگلیس و خود فروخته خوانده‌اند، با توجه به این‌که هنوز جرمی ثابت نشده است آیا گفتن این مسائل آن هم از طرف نمایندگان صحیح است؟

خیر به هیچ عنوان بیان این حرف‌ها صحیح نیست. به نظر من خود این اظهارات جرم است و این‌که بگوییم این روزنامه‌نگاران وابسته به خارج هستند جرم است و باید در دادگاه مطرح شود حتی این روزنامه‌نگاران می‌توانند از این افراد در دادگاه شکایت کنند. ما نماینده تمام مردم هستیم نباید تا چیزی اثبات نشده به این صراحت درباره‌اش صحبت کنیم.

آیا مجلس پیگیر وضعیت این روزنامه‌نگاران است؟

بله پیگیر هستیم. دیروز ما یک تذکر به هیات‌رییسه دادیم که در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. اگر هم لازم باشد از وزیر اطلاعات طرح سوال خواهیم کرد و احیانا اگر نتیجه‌ای حاصل نشود و لازم باشد استیضاح خواهیم کرد.

واقعا سوال از وزیر اطلاعات یا استیضاح برای عملکرد این وزارتخانه در رابطه با 16 روزنامه‌نگار بازداشت شده در دستور کار مجلس است؟

بله اگر لازم باشد این کار را می‌کنیم. اگر ببینیم این موضوع تا مدتی دیگر حل نشود و به‌زودی برطرف نشود ما وارد این فاز خواهیم شد. چون نگران موج جدید بازداشت‌ها هستیم. اگر ببینیم تذکر ما در صحن علنی مجلس کافی نیست حتما طرح سوال از وزیر اطلاعات را مطرح خواهیم کرد.

آیا تاکنون از طرف مجلس برای توضیح در رابطه با این موضوع سوالی مطرح شده است؟

طرح سوال به همین معنا است.

وزارت اطلاعات اعلام کرده که 16 روزنامه‌نگار بازداشتی، افراد درجه دو یک شبکه جاسوسی گسترده هستند و به‌زودی دانه درشت‌ها را دستگیر خواهیم کرد؛ این یعنی باید در آینده شاهد موج جدیدی از بازداشت‌ها باشیم؟

بله، ظاهرا این طور است و من هم همین‌گونه احساس می‌کنم که باید منتظر بازداشت‌های جدیدی باشیم. مسئله هنوز برای من هم روشن نیست، یعنی ما این همه روزنامه‌نگار و خبرنگار داریم که همه هم مرتبط با بی‌بی سی و انگلستان هستند؟ خیلی بعید به نظر می‌رسد.

گفته شده که این روزنامه‌نگاران جاسوس هستند و هرگز روزنامه‌نگار نبوده‌اند، چطور می‌شود که افرادی که سال‌ها است در عرصه رسانه و مطبوعات کار می‌کنند روزنامه‌نگار نباشند پس براساس چه فاکتوری می‌توان یک فرد را روزنامه‌نگار خواند؟

باید منتظر توضیحات بیشتر وزارت اطلاعات بود.

از اتهاماتی که به این روزنامه‌نگاران در برخی سایت‌های خبری زده شده ارتباط با افرادی است که پس از وقایع انتخابات 88 از کشور خارج شده‌اند و اعلام شده که با این افراد به صورت چت ارتباط داشته‌اند آیا این موضوع می‌تواند سندی برای جاسوسی و ارتباط با یک شبکه گسترده جاسوسی باشد؟

به نظر من این موضوع به تنهایی نمی‌تواند دلیل همکاری با بی‌بی‌سی باشد.

یا همان‌ سایت‌ها از اتهامات این افراد عضویت در کلاس‌های روزنامه‌نگاری یک سایت خارجی عنوان کرده‌اند.

این را دادگاه باید قضاوت کند اما من فکر نمی‌کنم این اتهامات بتواند دلیل کافی برای جاسوس خواندن این روزنامه‌نگاران باشد./امروزی ها

 


ویدیو : مطهری: نگران موج جدید بازداشت‌ها هستیم/ اگر لازم باشد وزیر اطلاعات را استیضاح می کنیم