مطرح ترین آثار ادبی سال 2013 : سال رو به پایان 2013 با انتشار آثار ادبی مطرحی ...


سال رو به پایان 2013 با انتشار آثار ادبی مطرحی در سطح جهان همراه بود که توجه خوانندگان و علاقمندان را به خود جلب کرد؛ در گزارش پیش روی مطرح ترین آثار ادبی را ورق می زنیم. ایرنا: سال رو به پایان 2013 با انتشار آثار ادبی مطرحی در سطح جهان همراه بود که توجه خوانندگان و علاقمندان را به خود جلب کرد؛ در گزارش پیش روی مطرح ترین آثار ادبی را ورق می زنیم.

ˈتیم مارتینˈ روزنامه نگار و منتقد ادبی روزنامه انگلیسی تلگراف در جمع بندی بهترین کتاب های داستانی سال 2013 می نویسد: آیا امسال سال انتشار رمان های طولانی است یا برای فردی که قصد دارد جمع بندی از این آثار منتشر کند این طور به نظر می رسد؟ درهر حال آن دسته از علاقمندان به آثار ادبی که قصد دارند تعطیلات سال نو خود را با کتاب بگذرانند به اندازه کافی می توانند بهره مند شوند.

کتاب ˈالنور کاتنˈ 28ساله به نام پرفروغ ها که جایزه ادبی بوکرز را از آن خود کرد با 800 صفحه حجیم ترین کتابی است که توسط جوان ترین نویسنده برنده این جایزه تاکنون نوشته شده است. البته از آنجا که جایزه بوکرز قصد تغییر قوانین خود و اعطای جایزه به آثار نویسندگان آمریکایی را نیز دارد به نظر می رسد رکورد کاتن به زودی شکسته خواهد شد.

چارچوب کلی این رمان براساس اصول ستاره شناسی است که با اتکا برالگوهای داستانی قرن نوزدهم ماجراهای پرپیچ و خم جویندگان طلا در نیوزیلند را پیش روی خوانندگان تصویر می کند. خواننده این کتاب باید به این نوع از آثار علاقه داشته و با ذائقه ادبی اش متناسب باشد؛ به نظر نگارنده آثار ˈویلکی کولینزˈ نمایشنامه نویس انگلیسی قرن نوزدهم، که بیشتر بر پایه سبک رازآمیز و دلهره آور نوشته می شد بهتر از اثر کاتون است اگر بخواهید رمانی با تعلیق های فراوان بخوانید؛ اما گویا اعطاکنندگان جایزه بوکرز این نظر را نمی پسندند.

کتاب سهره سومین اثر ˈدونا تارتˈ که 11 سال بعد از اثر پیشین او منتشر می شود و کلا سومین اثر او در 21 سال فعالیت نویسندگی است؛ دیگر رمان مطرح سال 2013 به شمار می آید. این رمان حجیم 720 صفحه ای به شکل آثار ˈچارلز دیکنزˈ از ماجراهای دوران نوجوانی تا بررسی ابعاد مختلف رشد شخصیت و توصیف های هنرمندانه ای از داستان های پلیسی را در بر می گیرد. با آنکه پذیرش الهامات درونی تارت در زمینه عظمت حقایق زندگی و هنر دشوار است؛ تصمیم او برای نامگذاری بهترین دوست قهرمان به نام ˈپاترˈ را نباید بی دلیل دانست و از نظر دور داشت. سهره واقعا اثری در حوزه آثار گوتیک کودکان است که به دلیل غیبت ارائه اثری از ˈجی کی رولینگˈ نویسنده هری پاتر یا ˈهوگو کابرتˈ علاقمندان به این نوع آثار را راضی می کند. نویسنده به خوبی توانسته با کمک صحنه های دلهره آورو خشن، خیانت و اجتماع پریشان، بزرگسالی تحقیر آمیزی را به ترسیم بکشد.

تارت به خوبی خواننده را در صفحات طولانی کتابش با خود همراه می سازد و نشان می دهد خواندن آثار ادبی مانند گشتن در رستوران های غذای آماده برای یافتن ارزان ترین چیزبرگر نیست.

کتاب نام آور دیگر سال 2013 حاشیه نقشه نوشته ˈتوماس پینچونˈ است که در بحبوحه انتشار اولین صفحات آن در فضای مجازی ناگهان به بازار کتاب عرضه شد.این کتاب طرفداران پروپاقرص کتاب های ادبی را متقاعد کرد رمان نویسان مطرح آمریکایی از سطحی از آگاهی برخورداند که ما نیستیم. داستان حاشیه نقشه که در سال 2001 در نیویورک و پیش از حوادث 11 سپتامبر اتفاق می افتد، بعد از ˈمیسون و دیکسونˈ بهترین اثر پینچون است؛ میسون و دیکسون رمانی گارآگاهی با پیرنگ مشخص تهدید و خیانت بود و عجیب آنکه نویسنده ای 76 ساله بتواند رمانی با بسامد بالای واژه ها و اصطلاحات عامیانه بنویسد.

دهم دسامبر نوشته ˈجرج ساندرزˈ، نویسنده ای است که توماس پینچون خود یکی از طرفداران داستان های کوتاه اوست. مجموعه داستان دهم دسامبر که شش سال بعد از اثر پیشین ساندرز منتشر می شود؛ مملو از اصطلاحات فراوان زبان گفتاری و نوشتاری، با طنز سیاه به شیوه ˈکورت وانگاتˈ نویسنده آمریکایی اواسط قرن بیستم، است.

کودکی مسیح نوشته جان ˈمکسول کوئتزیˈ یکی دیگر از آثار شگفتی آور سال جاری بود که به شیوه نویسندگی ماهرانه و مرموز خود کوئتزی به عنوان یکی از رقبای پینچون نوشته شده است. کتاب 300 صفحه ای کودکی مسیح که به هیچ وجه شبیه مسیح تصویر شده در انجیل نیست؛ بهترین اثر کوئتزی در سال های اخیر یا شاید به طور کلی بهترین اثر باشد.

این کتاب طنز جذابی در مورد مرد و پسری است که در جست و جوی مادر پسر وارد کشوری اسپانیایی زبان می شوند. شرایط به سرعت عجیب تر می شود و خواننده به تندی با سبک کوئتزی در کتاب همراه می شود. رمان های کوئتزی چندان مخاطب پسند نیست؛ اما این کتابی فوق العاده زیباست که آینده ای کلاسیک را با آرامشی ازلی ترسیم می کند.

اجساد غریب نوشته ˈمارسل ثروکسˈ کتاب دیگری است که بیش از همه آثار دیگر ذهن مخاطب را به خود مشغول می کند. پیرنگ این کتاب به اندازه ای عجیب است که باید به خوبی آن را کشف کرد؛ کافی است بدانیم کتاب با ورود راوی متوفی بازگویی می شود و در ادامه اختلاف نظرها در مسائل دانشگاهی، مقاله های اخلاقی ˈساموئل جانسونˈ، برنامه های نژادسازی روسی و بعضی اندیشه های ژاپنی در مورد شکنندگی هستی را به تصویر می کشد.

ثراکس پیرنگی در قالب رمان های مهیج و ترسناک طرح ریزی می کند که می توان گفت از نوع رمان های ˈاچ جی ولزˈ نویسنده انگلیسی قرن نوزدهم است و پیش از این رمان علمی نامیده می شد. نویسنده اجساد غریب با کمک پیرنگ یادشده می خواهد سوالات عمیقی را در مورد حافظه، انسانیت و ذهن مطرح کند. ممکن است اجساد غریب بهترین کتاب سال نباشد؛ اما بهترین هدیه برای تعطیلات است.

کتاب دایره نوشته ˈدیو ایگرزˈ داستان مهیج و طنزآلودی در مورد چند شرکت بزرگ واقع در کالیفرنیای آمریکاست که جوانان ایده آل گرای بیست و چند ساله گرداننده آن تصور می کنند می توان با انتشار وسیع همه اطلاعات، زندگی در جهان امروزی را بهبود بخشید. داستان در بعضی موارد احمقانه به نظر می رسد؛ اما ایگرز با استادی فراوانی آن را می پردازد.

***خوانندگان برای لذت بردن از طنز سیاه می توانند کتاب ˈریو موراکامیˈ نویسنده ژاپنی به نام از سرزمین پدری با عشق را بخوانند. این داستان عجیب سیاسی در ژاپنی روی می دهد که به دلیل حمله کره شمالی ویرانه شده است.


ویدیو : مطرح ترین آثار ادبی سال 2013