مصالحه کنگره و کاخ سفید بر سر ایران : آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم ...


آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم جولی پیس و دب ریچمن نوشت: جمهوریخواهان و دموکراتها با یکدیگر گفتگو کردند. در نتیجه، یک کمیته سنا به اتفاق آرا از قانونی برای دادن اختیار به کنگره در مذاکرات هسته ای ایران حمایت کرد. خبرگزاری صدا و سیما: آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم جولی پیس و دب ریچمن نوشت: جمهوریخواهان و دموکراتها با یکدیگر گفتگو کردند. در نتیجه، یک کمیته سنا به اتفاق آرا از قانونی برای دادن اختیار به کنگره در مذاکرات هسته ای ایران حمایت کرد.

در بزرگترین غافلگیری در کل، کاخ سفید اعلام کرد اوباما این اقدام را در صورتی که در کنگره تصویب شود، امضا خواهد کرد.

برای پایتختی که مدت ها در وضع بن بست قرار داشت و اولویت های جمهوریخواهان و دموکرات ها به ندرت هم‌پوشانی داشت، این موج دو حزبی نادری است - حتی اگر هیچ یک از طرفین نخواهند به آن اذعان کنند.

جمهوریخواهان گفتند زمانی که مقامات دولت تشخیص دادند اگر کار به رای گیری در خصوص یک اقدام سخت تر در خصوص ایران برسد، شکست خواهند خورد، کاخ سفید گیر افتاد.

سناتور جمهوریخواه باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت :« من می دانم تغییراتی در موضع دولت وجود داشته است ». وی افزود :« آن تغییر زمانی روی داد که آنها دیدند چه تعداد سناتور برای رای دادن به این طرح می روند ».

این خواه تسلیم یا خواه مصالحه بود، یک روند قانون گذاری بود - چیزی که واشنگتن تعداد زیادی از آن را در چند سال گذشته مشاهده نکرده است.

این توافق به اوباما کمک می کند امیدهای خود را به دستیابی به یک توافق هسته ای تاریخی زنده نگه دارد.

آمریکا و شرکای مذاکره کننده آن - انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین - دوم آوریل به چارچوب یک توافق با ایران دست یافتند و تا سی ‌ام ژوئن زمان دارند تا توافقی را که هدف از آن محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و تحریم های بین المللی است، نهایی کنند.

اوباما استدلال می کرد طرح ابتدایی کورکر احتمال در معرض خطر قرار دادن توافق احتمالی و سرزنش شدن آمریکا را داشت.

رئیس جمهور وعده داده بود پیشنهاد کورکر را که به کنگره 60 روز برای بررسی هرگونه توافق هسته ای نهایی زمان می داد، وتو کند. آن پیشنهاد اولیه همچنین از رئیس جمهور می خواست تضمین کند ایران به طور مستقیم از تروریسم علیه آمریکا یا آمریکایی ها در هیچ جای جهان حمایت نمی کند یا اقدام تروریستی علیه آمریکا یا آمریکایی ها در هیچ جای جهان انجام نمی دهد؛ دستوری که دولت به شدت با آن مخالفت کرد.

در حالی که کنگره آماده شد این هفته پس از وقفه ای در بهار به واشنگتن بازگردد، مقامات دولت نشست ها و گفتگوهای رو در روی متعددی را با قانون گذاران انجام دادند. اوباما با کورکر و همچنین سناتور بن کاردین از ایالت مریلند، دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی، تماس گرفت.

یک مصالحه حمایت ها را جلب کرد. کمیته روابط خارجی سنا 19 - 0 به تصویب آن رای داد و کورکر و کاردین هر دو لبخندزنان از اتاق استماع خارج شدند و در مقابل دوربین های تلویزیونی قرار گرفتند.

توافق جدید کنگره تفاوت زیادی با پیشنهاد اولیه کورکر ندارد، با این حال، کاخ سفید و برخی دموکرات ها آنچه را که تغییراتی مهم خواندند، ستودند. سناتور دموکرات کریس مورفی گفت این تغییرات این قانون را ملایم کرد.

مورفی خاطر نشان کرد :« من طی آخر هفته با کاخ سفید گفتگو کردم و فکر کردم اگر این تغییرات صورت گیرد، آنگاه تهدیدی معتبر وجود ندارد که مذاکرات تضعیف شود ».

طرح اصلاح شده زمانی را که کنگره باید هر گونه توافق هسته ای نهایی را بررسی کند، از 60 روز به 30 روز کاهش می دهد. طی دوره بررسی، اوباما قادر خواهد بود تحریم هایی را که از طریق دستور اجرایی ریاست جمهوری اعمال شده است، لغو کند. با این حال، نمی تواند تحریم های اعمال شده از سوی کنگره را لغو کند.

تحریم های کنگره از جمله شدیدترین تحریم هاست زیرا بخش های مهم اقتصاد ایران و بانک مرکزی این کشور را هدف قرار داده است.

در صورتی که یک توافق هسته ای نهایی به دست آید، اوباما همچنان از حق خود برای وتو کردن هر گونه تلاش کنگره برای رد آن برخوردار است.


ویدیو : مصالحه کنگره و کاخ سفید بر سر ایران