مصاحبه با دو چهره مهم و تاثیرگذار در آمریکا : سی ان ان در خصوص نرمش جدیدی که ...


سی ان ان در خصوص نرمش جدیدی که در بیان ایران پس از روی کار آمدن حسن روحانی دیده می‌شود، با فرید زکریا و رودی جولیانی، شهردار اسبق نیویورک، به صحبت نشسته است. ایسنا: سی ان ان در خصوص نرمش جدیدی که در بیان ایران پس از روی کار آمدن حسن روحانی دیده می‌شود، با فرید زکریا و رودی جولیانی، شهردار اسبق نیویورک، به صحبت نشسته است.

خلاصه این گفتگو به همت تحریریه جماران در ادامه می‌آید:

نظر شما در مورد تغییرات ایران چیست؟ به وضوح مشخص است که حداقل لحن رئیس جمهور روحانی نسبت به احمدی نژاد خیلی متفاوت است؟

جولیانی: اصلا سوالی نیست، قطعا لحن‌شان متفاوت است. سوال این است، آیا این موضوع قابل استفاده است یا فقط برای خرید زمان است تا بتوانند به غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه دهند و یا برای مدتی این موضوع را متوقف کنند.

به نظر شما این موضوع قابل استفاده است؟

جولیانی: با توجه به اتفاقات گذشته من دیرباور هستم، چون پیش‌تر هم آنها ما را فریب داده‌اند، حتی خود روحانی هم به این موضوع می‌بالید. با توجه به گذشته من اعتقاد دارم که احتمال تکرار چنین کاری اصلا بعید نیست. ولی در همین زمان هم می‌شود رو به جلو حرکت کرد و امتحان کرد که آیا یک تغییر اتفاق افتاده است یا نه.

ولی به طور کلی تا آنها محصولات را تحویل ندهند نباید امتیازی بدهیم. می‌خواهم مطمئن باشم که یک برنامه تحقیقی وجود داشته باشد، و به ما اجازه تحقیق مستقیم تجهیزات آنها داده بشود.

بعد زمانی که به آن مطمئن شدیم که آن‌ها واقعا قصد تحویل محصولات را دارند، آن وقت سر کم کردن تحریم‌ها صحبت خواهیم کرد. چون به نظر من این موضوع ربطی به اتفاقات سوریه ندارد و بیشتر با تحریم‌ها مرتبط است.

فرید نظر تو چیه، به نظر شما آیا با روحانی واقعا تغییری اتفاق افتاده است؟ آیا به نظر تو این یک تغییر قابل توجه است؟

زکریا: به نظرم این نشانه ها خیلی امیدوار کننده هستند. باید امتحان‌شان کنیم. آنها پیش‌تر استراتژی مبنی‌بر صحبت کردن و عدم تحویل داشتند. ولی الان تفاوت اینجاست که روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود بر این موضوع تاکید کرد که او قادر است معامله‌ای را با غرب انجام دهد تا از فشار تحریم‌ها بکاهد. قطعا پشت این قضایا تحریم‌ها هستند و آنها از این نظر در فشارند.

معامله کردن هم روشی دارد، باید امتحان کنیم و بعد قدم به قدم پیش برویم. قطعا امتیازی را قبل از بازرسی نخواهیم داد. ولی آنچه مرا امیدوار می‌کند این است که روحانی برخلاف احمدی‌نژاد از درون نظام است. او از 1980 با رهبر ایران آشناست و با این نظام کار کرده است. او یک روحانی است.

ولی روحانی همچنان می‌گوید که ایران هیچ طرح هسته‌ای ندارد. آیا ما باید به این موضوع توجه ویژه‌ای کنیم یا فقط گفتگو کنیم؟

جولیانی: اسد هم تا یک روز قبل از اجازه دادن به بازرسان برای بازرسی تجهیزات شیمیایی‌اش همین حرف را می‌زد. من با فرید در این مورد که روحانی نشانه‌هایی متفاوت نسبت به قبل نشان می‌دهد موافقم. حتی با وجود دیرباور بودنم، اوضاع نسبت به شش یا هفت سال پیش متفاوت است. به نظرم آن‌ها دنبال خرید زمان جهت غنی‌سازی اورانیوم نیستند.

به نظرم تا یکسال دیگر برنامه‌شان را متوقف می‌کنند، آن‌ها سعی دارند از بند تحریم‌ها رها شوند و بعد که اوضاع اقتصادی‌شان رو به بهبود بود، نگرانی‌های ما در مورد ادامه غنی‌سازی آن‌ها دوباره شروع خواهد شد.

مشخصا می‌گویم که باید به آن‌ها بگوییم که اگر می‌خواهید از تحریم‌ها رها شوید باید به ما اجازه بازرسی از تجهیزات هسته‌ای‌تان را تا 5 هفت ماه بدهید تا اطمینان کنیم که مانند هفت سال پیش دوباره بازرسان را بیرون نکنند. ما باید به این اطمینان برسیم که تغییرات ایران فقط در گفتار نیست و بلکه در عمل هم قابل دیدن است.

آیا رئیس جمهور اوباما باید این هفته با روحانی ملاقات کند؟

زکریا: به نظرم رئیس جمهور نباید ملاقاتی با او داشته باشد. به نظرم این سطح درستی برای این ملاقات نیست، چون احتمال این امر وجود دارد که اتفاقی نا‌مطلوب رخ دهد. فکر می‌کنم که وزیر خارجه باید با او دیدار کند. بعد اگر آن دیدار به خوبی پیش رفت... همان‌طور که رودی می‌گوید، اگر کل داشته‌هایت را ندهی هیچ مشکلی در گفتگو نیست، هیچ مشکلی در ملاقات نیست. هیچ مشکلی وجود ندارد.

پس به نظر شما وزیر خارجه باید با او دیدار کند؟

جولیانی: من هم با فرید موافقم. معمولا تمام کارهای سخت پیش از ورود رئیس جمهور انجام می‌شود. ما نباید رئیس جمهورمان را در موقعیتی قرار دهیم که شاید طرف مقابلش در وسط جلسه او را ترک کند. و اگر احیانا اتفاقی نامطلوب افتاد، نمی‌خواهیم رئیس جمهور مقصر شناخته شود.

همه جزئیات باید رعایت شود. موضوع اصلی که من روی آن اصرار دارم این است که تا پیش از دریافت برنامه‌ای برای بازرسی نباید هیچ امتیازی بدهیم، بازرسان ما باید مطمئن باشند که دسترسی هایی که پیشتر به آن ها داده نمی شد را دریافت کنند.


ویدیو : مصاحبه با دو چهره مهم و تاثیرگذار در آمریکا