مصائب دو كارته‌ها : كابینه دولت اعتدال در دوسال ابتدایی عمر خود بیش از دولت ...



اخبار,اخبارسیاسی,کابینه  دولت یازدهم

كابینه دولت اعتدال در دوسال ابتدایی عمر خود بیش از دولت نهم احمدی‌نژاد كه با مجلس زاویه داشت، كارت زرد گرفته است. مجلس هشتمی‌ها كه سال‌های آخر با دولت دهم به چالش افتاده بودند و تركش‌های این رفتار به مجلس نهم منتقل شده بود، از انتخاب رئیس‌جمهور معتدل راضی بودند اما هنوز دوسالی از عمر دولت یازدهم نگذشته است كه كابینه آن با كارت‌های زرد تزیین شده است.

رئیس پاستور از همان ابتدا خواهان تعامل و همكاری با بهارستان بود اما ظاهرا تجربه وكلای مردم از دولت احمدی‌نژاد باعث شده است كه آنها شمشیر را از رو ببندند و از همان روز اول نسبت به رای اعتماد به كابینه با وسواس رفتار كنند. این روزها نیز با اعطای دومین كارت زرد  به وزرای آموزش و پرورش و اقتصاد و دارایی، نشان دادند برخلاف رضایتمندی از روی كار آمدن دولت اعتدال به هر بهانه‌ای اعضای آن را زیر سوال می‌برند.


  1000 سوال در دوسال
از ابتدای شكل‌گیری دولت تدبیر و امید تا امروز وزرای هجده گانه روحانی برای 1000 سوال به هرم سبز بهارستان رفتند. روحانی اگر می‌دانست، مجلسی‌ها به بهانه های مختلف، وزرای او را هر لحظه به بهارستان فرامی‌خوانند، هرگز عنوان نمی‌كرد دولت اعتدال خود را موظف به پاسخگویی به مجلس می‌داند و این درحالی است كه احمدی‌نژاد از همان ابتدا تكلیف كابینه را با نمایندگان مشخص كرده و گفته بود وزرا اگر هفته‌ای چندبار برای سوال به مجلس بروند،‌نمی‌توانند به كارهای اجرایی بپردازند.

 

تعداد فراوان سوال ها، كم‌كم صدای دولتی ها را هم درآورد ومجید انصاری، معاون پارلمانی دولت در واكنشی با انتقاد از سوال‌های متعدد نمایندگان،گفت:« وزیران مجبورند هفته‌ای یک یا دو روز از وقت خود را برای پاسخگویی به نمایندگان و در کمیسیون‌های مختلف مجلس طی کنند.» معاون پارلمانی رئیس جمهور در این حال طرح برخی از سوالات از سوی نمایندگان را نشان از دغدغه آنان دانست و افزود: ممکن است طرح برخی از سوالات بجا باشد اما در حوزه وظیفه وزیر نیست ولی در مجموع دولت از این گونه سوالات به منظور بهبود خدمات رسانی هرچه بیشتر به مردم استفاده می‌کند. انصاری تکرار موضوع سوالات از سوی نمایندگان مجلس را یکی از مشکلات فعلی وزیران دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: گاهی وزیر مجبور است راجع به یک موضوع بارها به مجلس رفته و توضیح دهد.


   سوال‌ها، 10 كارت  روی دست دولت گذاشت
اما سوال‌های گاه و بیگاه نمایندگان و فراخواندن وزرا به كمیسیون‌ها در نهایت كار دست دولت تازه نفس گذاشته است. روز گذشته علی طیب‌نیا كه در زمان رای اعتماد بالاترین رای موافق در  كابینه‌ دولت‌های گذشته را كسب كرده بود، با موافقت 91 نماینده، دومین كارت زرد خود و دهمین كارت دولت را از هرم سبز بهارستان دریافت كرد. به قدری وزیر اقتصاد و دارایی از رفتار دوگانه مجلسی‌ها دلخور و متعجب شده بود كه زمان اعلام رای، نه هنگام ترك مجلس با علی لاریجانی خداحافظی كرد و نه با حمید رسایی، نماینده سوال‌كننده، دست داد.


  كارت‌هایی بحق
البته همیشه هم مجلس سیاسی كاری  نمی‌كند و گاهی بحق سوال و كارت زرد به دولت نشان می‌دهد. از موارد این رفتار بهارستان می‌توان به فراخوان وزرای صنعت، معدن و تجارت و آموزش و پرورش اشاره داشت. وزرایی كه با عملكرد ضعیف باعث شدند كابینه روحانی به دهمین كارت زرد برسد و تا امروز ركورد دار شود. علی اصغر فانی تا به حال دو كارت زرد به دلیل بی‌توجهی نسبت به استخدام مربیان پیش دبستانی و به کارگیری بازنشستگان گرفته است. محمدرضا نعمت‌زاده نیز به دلیل پرداخت نكردن مستمری بازنشستگان صنعت فولاد و واردات بی‌ضابطه کالاهای اساسی دو كارت زرد گرفته و تا یك قدمی استیضاح رفته‌ است. لازم به ذكر است این دو وزارتخانه جدای همه ملاحظات سیاسی عملكرد قابل دفاعی نداشته اند.


   سوال‌های بی‌ربط و سیاسی
سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح از ابزارهای نظارت نمایندگان بر دستگاه‌های اجرایی كشور است. اما گاهی نمایندگان با نگاهی سیاسی، از این ابزارها برای فشار بر دولت استفاده می‌كنند. با نگاهی به سوالات نمایندگان از وزرای روحانی در صحن علنی، سیاسی كاری آنها مشخص می‌شود. بیژن زنگنه برای علت مطرح كردن گریه روحانی،‌ محمدجواد ظریف، به دلیل خروج جان كری از جلسه مذاكرات هسته‌ای و خرید و طیب‌نیا برای پاسخگویی در مورد عملکرد بانک مرکزی به مجلس فراخوانده شدند؛ سوالاتی كه در حوزه مسئولیت‌ اعضای كابینه نیست اما باید برای حضور در مجلس، وقت بگذارند. بر این اساس كارت‌های زرد نمایندگان، حكایت از سیاسی كاری دارد.


   وزیر بعدی منتظر باشد!
  با توجه به رفتار مجلسی‌ها دور از انتظار نیست كه وزرای دیگر نیز قربانی زد وخوردهای آنها شوند. تا امروز فانی،‌ نعمت ‌زاده و طیب‌نیا دو كارته شده‌اند و طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به یك قدمی استیضاح رسیده‌اند. از سوی دیگر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر كشور و علی ربیعی وزیر كار، رفاه و تامین اجتماعی تك كارته هستند. از بین این وزرا احتمال سوال مجدد از رحمانی‌فضلی و دریافت دومین كارت زرد بسیار زیاد است.

 

نمایندگان مجلس انتقادات زیادی نسبت به عملكرد وزارت كشور در خصوص انتصاب استانداران و معاونت سیاسی این وزارتخانه دارند. از سوی دیگر با نزدیك شدن به انتخابات مجلس دهم، بلاتكلیفی خانه احزاب و فعالیت احزاب، عامل دیگری است كه سوال از رحمانی‌فضلی را تقویت می‌كند.

 

البته برخی از نمایندگان مجلس در خواست استیضاح وزیر كشور را به هیات رئیسه مجلس فرستاده‌اند اما همچنان این درخواست در سكوت هیات رئیسه بلاتكلیف است.البته از سویی برخی نمایندگان هستند كه دل خوشی از علی جنتی ندارند و با ایراداتی كه مسائل فرهنگی دارند، به دنبال فرصت می گردند تا او را نیز تا یك قدمی استیضاح پیش ببرند.مجلس هر دیدگاهی داشته باشد،محترم است اما عملكرد وزرای خوب یا بد از قضاوت افكار عمومی پوشیده نخواهد ماند.

 

 اخبار سیاسی  -  قانون 


ویدیو : مصائب دو كارته‌ها