مشکل 90 درصد خانواده های ایرانی : معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی با بیان ...


معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه 90درصد خانواده های ایرانی کمبود کلسیم دارند، گفت: بعد از خذف یارانه شیر وافزایش قیمت مواد لبنی، مصرف لبنیات و شیر در کشور 22 درصد کاهش یافت. ایرنا: اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، عزت الله گل علیزاده در کنفرانس یک روزه نقش پزشکان در فرهنگسازی مصرف شیر در خانواده در سالن همایش های برج میلاد، افزود: گرانی شیر و لبنیات موجب خذف شیر در سبد کالاهای مصرفی بسیاری از خانواده های ایرانی و اولویت به برنج، شیر، گوشت و مرغ در این خانواده ها شد.
 
نائب رییس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه پوکی استخوان به شدت جامعه را تهدید می کند، اظهار داشت: امروزه پوکی استخوان یکی از مشکلات تغذیه شایع در کشور است که به دلیل کمبود دریافت کلسیم در رژیم غذایی روزانه در طولانی مدت رخ می دهد.
 
وی اضافه کرد: درواقع اگر فردی کلسیم را از طریق مواد غذایی دریافت نکند، ابتدا دچار تراکم استخوان، نرمی استخوان و سپس دچار پوکی استخوان می شود.
 
گل علیزاده به افزایش وزن در بین آحاد مردم اشاره کرد و افزود: هم اکنون شاهد کاهش تراکم استخوان در سنین زیر 30 سال در کشور هستیم که این دسته از افراد با کوچکترین ضربه، خود به خود دچار شکستگی می شوند.
 
وی افزود: 30 درصد افراد جامعه ما اضافه وزن دارند، 15درصد افراد چاق هستند و همچنین شش درصد جمعیت کودکان زیر 5 سال جامعه دچار کوتاهی قد، چهار درصد دچار کمبود وزن و 28 درصد نیز دچار کم تحرکی هستند.
 
نائب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: خامه، سرشیر و کره با اینکه جزو فراورده های شیر هستند اما هیچ گاه منابع مناسبی برای کلسیم نیستند.
 
وی ادامه داد: این فراورده ها تنها باعث بالا رفتن چربی خون و گلسترول می شوند و اضافه وزن و چاقی را به همراه دارند.
 
به گفته وی ماست خامه ای، پنیر خامه ای و شیر پرچرب نیز کمترین میزان کلسیم را دارند و نمی توان به عنوان منبع غنی کلسیم به آنها تکیه کرد.
 
گل علیزاده هشدار جدی دیگر در این بخش را مصرف بیش از حد نوشابه گازدار در کشور عنوان کرد و گفت: مصرف سرانه نوشابه گازدار در دنیا 10 لیتر است در حالی که مصرف آن در کشور ما 42 لیتر است و این میزان مصرف ایران را در جایگاه نخست استفاده از این نوشیدنی در دنیا قرار داده است.
 
وی ادامه داد: این برنامه غذایی غلط سبب پوسیدگی دندان، چاقی، سوء تغذیه، اثرات مخرب بر کلیه، اختلال درخواب و غیره می شود.


ویدیو : مشکل 90 درصد خانواده های ایرانی