مسکن ویژه تهران برای پول‌دارها/ کدام قشر کم‌درآمد بالای یک میلیون درآمد دارد! :



درآمد بالای 10 میلیون , چه کاری درآمد خوبی دارد؟ , کدام رود برای هندویان تقدس دارد؟

 

مسکن ویژه تهران برای پول‌دارها/ کدام قشر کم‌درآمد بالای یک میلیون درآمد دارد!

در حالی دولت شرایط مسکن قسطی شهر تهران را پیش پرداخت و قسط یک میلیون تومانی عنوان کرده است که به نظر می‌رسد این شرایط نه برای اقشار کم‌درآمد بلکه برای اقشارپردرآمد جامعه است.

طرح ساخت مسکن قسطی در شهر تهران از ابتدای امسال از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد و وی اعلام کرد که برای کنترل قیمت بازار مسکن در شهر تهران، مسکن ارزان قیمتی را در برخی از نقاط می سازد تا متقاضیانی با سطح در آمد بالاتر از مسکن مهر هم در تهران خانه دار شوند.

 

براساس این تصمیم دولت، زمین هایی در مناطق حکیمیه، تهرانسر، چیتگر و پردیس در نظر گرفته شد تا ساخت مسکن مهر شهر تهران در آنجا شروع شود و اولین بار هم ساخت و ساز از منطقه تهرانسر آغازشده است.

علی نیکزاد در پاسخ به پرسش مهر در خصوص آخرین وضعیت مسکن قسطی شهر تهران، اظهار داشته است: مسکن مهر تهران در حال ساخت است و تا ماه آینده شرایط ثبت نام آن اعلام می شود.

 

همچنین احمد اصغری مهر آبادی رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با مهر با اشاره به ساخت مسکن مهر متری در شهر تهران، اعلام کرده است: مسکن مهر شهر تهران در حال حاضر در مرحله تجهیز کارگاه است و در واقع عملیات اجرایی ساخت و ساز را شروع کردیم و البته هنوز دستور العمل قطعی واگذاری و واجدین شرایط مشخص نشده است.

وی افزوده است: به طور حتم مبلغی بابت پیش پرداخت از متقاضی دریافت می شود و مابقی هزینه ها هم پس از ساخت و واگذاری واحد از متقاضی دریافت خواهد شد اما میزان پیش پرداخت و اینکه تمامی هزینه در طول چند سال باید بازپرداخت شود هنوز مشخص نیست و تیمی در وزارت راه و شهرسازی مشغول بررسی این موضوع هستند.

 

شرایط دشوار برای مسکن قسطی شهر تهران

اما شرایطی که برای خرید این نوع از مسکن مهر از سوی دولت اعلام شده، این است که متقاضی باید علاوه بر پیش پرداخت، توانایی پرداخت یک میلیون تومان در هر ماه را داشته باشد و به عبارتی، به صورت قسطی هزینه واحد خود را بپردازد.

در واقع تنها متقاضیانی می توانند در این طرح شرکت کنند که دارای درآمدی بالای یک میلیون و 500 هزار تومان ( با احتساب حداقل هزینه‌های زندگی در پایتخت در ماه) باشند، ضمن آنکه باید شرایط مسکن مهر مانند تاهل، نداشتن سند ملکی و دیگر موارد را هم شامل بشوند، بنابراین متقاضی باید جزو اقشار کم درآمد جامعه باشد تا بتواند در طرح مسکن مهر شهر تهران ثبت نام کند.

 

از سویی، قشر کم درآمد جامعه که نیاز به مسکن مناسب دارد، توانایی پرداخت ماهیانه یک میلیون تومان را ندارد؛ بنابراین به نظر می رسد که هنوز جامعه هدف این نوع از مسکن مشخص نیست و نمی تواند بخشی از جامعه که نیاز شدیدی به مسکن در شهر تهران را دارند، پوشش دهد و در نهایت منجر به شکستن قیمت اجاره در پایتخت شود.

 

گرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام می کنند که اقشار کم درآمد می توانند مسکن مهر شهرهای جدید اطراف تهران را خریداری کنند اما در این مدت مشخص شده که اغلب خریداران مسکن مهر در شهرهای جدید، این شهرها را برای سکونت انتخاب نمی کنند و در واقع از تعداد مستاجران در شهر تهران کاسته نمی شود.

بنابراین به نظر می رسد که دولت باید شرایط آسان تری را برای مسکن قسطی شهر تهران در نظر بگیرد تا حداقل متقاضیانی که به دلیل شرایط کاری نمی توانند خارج از تهران زندگی کنند و همچنین توانایی پرداخت اقساط سنگین را هم ندارند، صاحب مسکن شوند./مهر


ویدیو : مسکن ویژه تهران برای پول‌دارها/ کدام قشر کم‌درآمد بالای یک میلیون درآمد دارد!