مسابقه اروپایی ها برای ورود به بازار ایران : تارنمای رادیو فرانسه نوشت صاحبان ...


تارنمای رادیو فرانسه نوشت صاحبان صنایع و دیپلمات های اروپایی، مسابقه ورود به بازار ایران را آغاز کرده اند. خبرگزاری ایرنا:  تارنمای رادیو فرانسه نوشت صاحبان صنایع و دیپلمات های اروپایی، مسابقه ورود به بازار ایران را آغاز کرده اند.

این رادیو افزود: آیا اروپایی ها تحریم هایشان را زودتر از کنگره آمریکا برخواهند داشت؟ این سئوالی است که اروپایی ها در تهران از خود می کنند؛ آن ها از یک تعرض وسیع سرمایه گذاران آمریکایی به سوی تهران وحشت دارند.

«ژرژ مالبرونو» به عنوان یک روزنامه نگار فرانسوی که این روزها در تهران به سر می برد، طی گزارشی از این شهر، از تحرکاتی خبر می دهد که دیپلمات ها و کارگزاران اقتصادی کشورهای غربی را به سوی تهران کشانده است تا هر کدام سهمی از این بازار بزرگ را نصیب خود کنند.

به روایت «مالبرونو» سفر اصلی «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، برای روزهای 6 و 7 ژوئیه پیش بینی شده بود وقتی معلوم شد که مذاکرات تمدید شده است،

طبق این گزارش، تاریخ سفر را 20 ژوئیه اعلام کردند و اکنون می گویند در آینده نزدیکی انجام خواهد شد.

در واقع امضای قرارداد روند حرکت بسوی تهران را آنچنان تسریع کرده است که هم اکنون مسئولان دیگر اروپایی حضور خود را در تهران اعلام کرده اند.

همین دوشنبه آینده وزیر اقتصاد آلمان و معاون صدراعظم این کشور «زیگمار گابریل»، با 65 نفر از صاحبان صنایع این کشور به تهران وارد می شود تا مأموریت خود را به سرانجام برسانند.

به عقیده «ژرژ مالبرونو» وضعیت برلن با پاریس این تفاوت را دارد که آلمان ها هیچگاه روابط اقتصادی شان را با تهران قطع نکردند. بخصوص که بانک موسوم به «لاندر» توانست خود را از شر تصمیمات تحریمی آمریکایی ها دور نگاه دارد.

در اواخر ژوئیه و اوائل اوت لوران فابیوس خود را به تهران خواهد رساند تا بر روابط تلخ و شیرین میان دو کشور که نزدیک به دهسال طول کشیده بود نقطه پایان بگذارد. مالبرونو البته عقیده دارد که این کار به سادگی میسر نخواهد بود چرا که نه فقط دولتمردان، بلکه حتی مردم کوچه و خیابان هم به یاد می آورند که فابیوس همانی بوده است که به مدت طولانی با سختگیری هایش تنظیم متن توافقنامه را با مشکل روبه رو می کرده است.

در وزارت امورخارجه فرانسه تمایل بر این است که فکر کنند پس از «پایان خوش هسته ای» در وین، ایرانی ها گذشته را فراموش خواهند کرد.

* آیا وزیر امور خارجه با صاحبان صنایع فرانسوی به ایران خواهد آمد؟


مالبرونو عقیده دارد که این سرمایه گذاران چندان هم منتظر توافق وین نشدند تا خود را به بازارهای ایران با ٨٠ میلیون جمعیت و داشتن مقام چهارم ذخایر نفت و مقام دوم ذخایر گاز جهان برسانند.

پس از شرکت نفت «توتال» و نیز «پژو» و «رنو» که نقش مهمی در صنعت اتومبیل ایران دارند، چندین اطاق بازرگانی و نیز نمایندگان «ایرباس» و نمایندگان شرکت راه آهن فرانسه همین اواخر در تهران بودند. این آخری ها حتی اوایل ژوئیه یک قرارداد هفت میلیون یورویی هم با راه آهن ایران امضا کردند.

ژرژ مالبرونو فرستاده ویژه روزنامه «فیگارو» در تهران، از قول یکی از صاحبان صنایع ایران نقل می کند که وجود سرمایه گذاران فرانسوی در ایران موقعی مؤثر خواهد بود که بانک های فرانسوی قادر باشند با حضور فعال خود منابع مالی مورد نیاز آن ها به قصد سرمایه گذاری را تأمین کنند؛ او می گوید بانک های فرانسوی که در سال های اخیر حتی توسط آمریکایی ها جریمه هم شده اند هنوز هیچ آمادگی برای پرداخت وام به کارخانه های فرانسوی ندارند، در حالیکه بانک های اسپانیولی و آلمانی چنین کارهایی را انجام می دهند؛ فرانسه در بازارهای ایران آنچنان تأخیر دارد که برای جبرانش وقت زیادی لازم است، در حالی که حجم صادرات فرانسه به ایران 500 هزار یوروست، آلمان ها سهمی معادل 2 میلیارد و نیم دارند.

آیا اروپایی ها تحریم هایشان را زودتر از کنگره آمریکا برخواهند داشت؟ این سئوالی است که اروپایی ها در تهران از خود می کنند. آن ها از یک تعرض وسیع سرمایه گذاران آمریکایی به سوی تهران وحشت دارند.

همین هفته آینده یک اکیپ کارشناسان آمریکایی در تهران خواهند بود تا طرح گسترش یک ترمینال فرودگاه اصلی پایتخت را آغاز کنند، این در حالی است که از ژانویه گذشته یک کمیسیون اقتصادی ایران و آمریکا در واشینگتن برپا شده است تا امنیت مالی 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایران را تضمین کند.

مالبرونو عقیده دارد که لوران فابیوس، برای رساندن صدای فرانسه به گوش ها، در این مسابقه بزرگی که در اطراف «بازار نان و آب دار ایران» به راه افتاده است، با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود.


ویدیو : مسابقه اروپایی ها برای ورود به بازار ایران